طرز تهیه “نان برنجی کرمانشاهی”/ آموزش شیرینی پزی

شیرینی نان برنجی

موادلازم:

آرد برنج ۲۵۰گرم
پودر قند ۷۰ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
سفیده تخم مرغ یک دوم یک عدد سفیده
روغن صاف ( جامد آبکرده سرد )۱۲۵ گرم یا روغن قنادی شماره ۵۰ لادن
پودر هل ۱/۲ قاشق چای خوری
گلاب ۱قاشق سوپخوری

طرز تهیه:

روغن و پودر قند را با قاشق مخلوط کنید تا پودر قند کاملا حل شود.
هل و گلاب و زرده تخم مرغ اضافه و کاملا مخلوط کنید.سفیده راکمی با چنگال بزنید تا از لختگی در بیاید و اضافه کنیدکم کم آرد اضافه کنید تا خمیر نرم و کمی چسبناکی به دست بیاید ۲۴ ساعت استراحت بدهیدبعدقالب زده ویا در دست تکه هایی به اندازه گردوی کوچک گرد کرده وروی آن را مهر بزنید. وروی آن را تخم خرفه به دلخواه بریزید. در فر گرم ۱۵۰ درجه به مدت ۷ دقیقه بگذارید.

اگر دوست داشتین کمی زعفران دم کرده هم اضافه کنید.

کیفیت عالی شیرینی برنجی از آرد برنج مرغوب و با کیفیت ایرانی است.

این نکته بخاطر اینه که آرد برنج چون انواع مختلفی از انواع برنجه ری برنجها هم با هم فرق داره پس باید باید به این نکته توجه کنید که آب خوره هر آرد برنجی با هم فرق دارد .

نکته مهم برای شیرینی برنجی باید توجه بشه اگر به این نکته توجه نشه خمیر شیرینی بعد استراحت خشک میشه و پودری دیگه نمیشه جمعش کرد .

خوب اگر میخواهید نان برنجی زعفرونی داشته باشید توجه داشته باشید زعفران رو با حداقل آب بصورت خمیری در بياوريد آبکی نباشد چون برنجیتون حین پخت خشک میشود .

برای ری برنج در این مدت استراحت لازمه . و اگر دیده باشید بعضیها فرصت استراحت نمیدهند یا دستورشون این استراحت را نداره شیرینی شون خشک تر و فرم دهیش سخت تر میشود و اگر روش مهر میزنند از اطراف ترک میخورد بخاطر استراحت ندادن خمیر برنجیه .

زعفران را به نصفی از خمیر اضافه کنید یا به تمام خمیر و با دست کمی ورز بدهید تا رنگ به همه خمیر برسد و یکدست شود .

اگر یک موقع با اینکه تذکر داده شده ارد برنج رو کمتر بریزید زیاد ریختید و خمیر خشک شد میتوانید نصف سفیده تخم مرغ که از دستور باقیمانده را به خمیر اضافه کنید ولی بهترین کار همین روش اضافه کردن کم کم آرد به مواد است.
نوش جان . امیدوارم شما هم درست کنید و لذت ببرید. 

آشپزی آسان با خانم سهیلا چراغی

کارشناس آشپزی نی نی نما

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *