طرز تهیه لعاب برنج برای اسهال نوزادان!

عمده خواصی که برای لعاب برنج می‌شناسند، رفع بی‌حالی ناشی از اسهال در نوزاد است. اما دقت داشته باشید که این لعاب فاقد مواد معدنی یا پروتئین است و نمی‌تواند جایگزین خوبی برای مواد معدنی که یک نوزاد با اسهال از دست می‌دهد، باشد.

زمانی که کودکتان اسهال دارد، به او شیر پاستوریزه ندهید، شیر به دلیل داشتن قند لاکتوز فرایند هضم غذا را برای کودک سخت می‌کند و اسهال را بدتر می‌کند؛ بعد از رفع اسهال، به او شیر دهید، از دادن انواع دارو‌های ضد اسهال بدون تجویز پزشک و خودسرانه به کودک جداً خودداری کنید.

طرز تهیه لعاب برنج برای اسهال

طرز تهیه لعاب برنج برای نوزاد چگونه است؟
برای تهیه لعاب برنج کافی است دو قاشق غذاخوری برنج ایرانی نیم‌دانه را همراه با یک لیوان آب در ظرف بریزید و بگذارید برنج‌ها خوب بپزند و آب غلیظ بشود. (البته می‌توانید از برنج درشت هم استفاده کنید ولی مدت زمان پخت برنج را باید بیشتر کنید.)
هر وقت برنج کاملا پخت و ظرف‌تان هم مقدار کمی آب داشت دیگر زیرش را خاموش کنید.
لعاب را از صافی رد کنید تا هیچ ذره‌ای نداشته باشد. (ذرات برنج ممکن است باعث اذیت شدن نوزاد بشود.)
به این لعاب بهتر است افزودنی دیگری اضافه نکنید. مثلا نمک دریا یکی از مواد ممنوعه برای نوزاد است یا نبات و شکر باعث می‌شود کودک از شیر مادر زده شود.
معمولا بهتر است که فقط یک هفته اول که می‌خواهید غذا دادن به نوزاد را شروع کنید از لعاب برنج استفاده نمایید و دیگر ادامه ندهید؛ چون هر چه جلوتر می‌روید مواد غذایی مفیدتری هست که می‌شود به نوزاد داد.

مقدار مصرف لعاب برنج برای نوزاد چقدر باید باشد؟
مقدار مصرف برای نوزاد از یک قاشق غذاخوری شروع شده و طی هفته بسته به میل و اشتهای کودک بیشتر می‌شود.
فراموش نکنید که تا یک سالگی باید مصرف شیر مادر در رژیم غذایی کودک طوری باشد که میزانش بر غذای کودک غلبه داشته باشد و بعد از یک سالگی است که تاکید بیشتری روی غذای کودک وجود دارد. 

برنج به دلیل داشتن نشاسته ی فراوان، بسیار مقوی بوده و هضم آسانی برای کودکان دارد. از این رو بسیاری از والدین، لعاب برنج را به عنوان غذای کمکی کودکاش انتخاب می کنند. بهبود برخی از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش کودک، یکی از فواید لعاب برنج برای کودکان و نوزادان می باشد.

این غذا به دلیل قوت زیادی که دارد در تقویت بدن کودکان به هنگام ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی، اسهال، آنفولانزا و تب، موثر می باشد و به بهبود کودکان و نوزادان کمک چشمگیری می نماید.

برنج و لعاب آن به دلیل داشتن ویتامین های فراوان، به استحکام استخوان ها و به سلامت پوست و موی کودک کمک کرده و سببِ حفظ سلامت کودکان و نوزادان می شود. آب موجود در لعاب برنج، از مبتلا شدن کودک به یبوست و اسهال جلوگیری می کند و آب از دست رفته ی کودک را به هنگام دچار شدن به اسهال، جبران می نماید. اما فاقد پروتئین و مواد معدنی کافی است.

بسیاری از والدین برای طبخ و تهیه ی دیگر غذاهای کمکی، مانند فرنی، از آرد برنج استفاده می کند و همین امر سببِ مقوی تر شدن آن می گردد. توجه به نکات گفته شده موجب رشد بهتر و حفظ سلامت هر چه بیشتر نوزادان و کودکان می گردد و از مبتلا شدن آن ها به برخی از بیماری ها جلوگیری به عمل می آورد.

برای پرکالری کردن لعاب برنج می‌توان با آن شیرخشک درست کرد. یعنی شیر خشک را به جای اینکه با آب جوش مخلوط کنید با لعاب برنج مخلوط کنید. (البته این کار برای نوزادان بالای ۶ ماهی است که یکی دو هفته هم لعاب برنج مصرف کرده‌اند و معده‌شان به آن عادت کرده است.)
بسیاری از مادرها به مصرف لعاب برنج برای نوزاد ۳ ماهه، ۴ ماهه و ۵ ماهه فکر می‌کنند. در این مورد کارشناسان تغذیه این نظر را دارند که بهتر است مصرف لعاب برنج زیر ۶ ماه شروع نشود. 

لعاب برنج برای اسهال نوزاد چه فوایدی دارد؟
عمده خواصی که برای لعاب برنج می‌شناسند، رفع بی‌حالی ناشی از اسهال در نوزاد است. اما دقت داشته باشید که این لعاب فاقد مواد معدنی یا پروتئین است و نمی‌تواند جایگزین خوبی برای مواد معدنی که یک نوزاد با اسهال از دست می‌دهد، باشد.

چنانچه نوزاد شما اسهال دارد و ۱۰٪ از وزن بدنش را هم از دست داده است، بدون معطلی او را پیش دکتر متخصص ببرید و انتظار معجزه از لعاب برنج نداشته باشید. 

اگر نوزاد شما به جو آلرژی داشته باشد احتمال حساسیت او به برنج و لعابش هم افزایش می‌یابد. علائم حساسیت به برنج شامل درد معده، استفراغ، مشکل تنفس مثل تنگی نفس و بروز بثورات پوستی است.

لعاب برنج رفلاکس معده را در کودکانی که رفلاکس معده دارند تشدید می‌کند.
این لعاب می‌تواند اشتهای نوزاد شما به شیر مادر را از بین ببرد در حالی که اصلا خواصش با خواص شیر مادر برابری نمی‌کند.

نکات مهم درباره اسهال کودکان

برخی کودکان به دلایلی در برابر ابتلا به اسهال مستعدتر هستند و در صورت برخورد با عامل بیماری زا، تعداد دفعات ابتلا به بیماری و شدت و مدت آن، در آن ها بیشتر است. دکتر آقایی در ادامه می افزاید: به عنوان مثال شیر مادر یک غذای سالم و بدون آلودگی است و حتی بعضی از موادی که در شیر مادر ترشح می شوند سیستم ایمنی و دفاع بدن کودک را تقویت و از ابتلا به برخی بیماری ها جلوگیری می کنند. در کودکان کمتر از ٢ سال که از شیر مادر استفاده نمی کنند، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می شود.

سوء تغذیه عامل دیگری است که با تضعیف سیستم دفاعی بدن، میزان ابتلا به بیماری و شدت آن و نیز میزان مرگ و میر ناشی از بیماری را افزایش می دهد.با توجه به این که اسهال خیلی وقت ها به بستری شدن در بیمارستان نیاز ندارد و پس از بازگشت از مراکز درمانی، ادامه درمان در منزل انجام می گیرد، نحوه برخورد با اسهال در منزل از اهمیت بسیاری برخوردار است، در این شرایط سه نکته را در نظر داشته باشید:

اول این که به منظور پیش گیری از کم آبی بدن، کودک باید بیشتر از همیشه مایعات دریافت کند. شما می توانید از مایعات مختلفی مثل لعاب برنج، سوپ، دوغ و همچنین آب خالص استفاده کنید.

مصرف O.R.S هم بسیار مفید و موثر است. در ضمن شیرخوار باید به طور مداوم از شیر مادر استفاده کند. توصیه می شود از مصرف مایعات خیلی شیرین اجتناب کنید چون ممکن است وضعیت اسهال کودک را بدتر کند.دوم این که برای پیش گیری از سوء تغذیه، کودک باید مقدار زیادی مواد مغذی دریافت کند.

شیر مادر باید به دفعات و بدون وقفه به کودک بیمار خورانده شود و در کودکان بالاتر از ۶ ماه از غذای کمکی نرم یا نیمه جامد هم باید استفاده شود. بهتر است مقدارکمی نمک هم به غذا اضافه کنید. توجه داشته باشید که کودک هرچقدر میل دارد می تواند غذا بخورد، تقریبا ۶ بار در روز مناسب به نظر می رسد. البته ممکن است کودک اشتهایی به غذا نداشته باشد که در این صورت غذا دادن به وی به حوصله، صبر و ابتکار والدین نیاز دارد.

شما می توانید حجم غذا را کمتر و دفعات آن را بیشتر کنید. پس از قطع اسهال هم توصیه می شود تا ٢ هفته کودک یک یا ٢ وعده غذای بیشتر دریافت کند و سوم هم این که در صورتی که حال کودک بهتر نشد و یا علایم کم آبی در وی بروز کرد، باید او را به مراکز درمانی برسانید.

در مواردی که کودک دفع مدفوع آبکی خیلی زیادی دارد و یا دچار استفراغ مکرر است، از شدت ضعف و بی حالی توان خوردن و آشامیدن ندارد و یا این که به شدت دچار عطش شده است، احتمالا کودک دچار کم آبی است و به سرعت باید به مراکز درمانی رسانده شود. این کودکان معمولا بی حال هستند و تمایلی به بازی کردن ندارند و ممکن است بی قرار باشند. علاوه بر موارد بالا در صورت وجود تب و یا وجود خون در مدفوع، لازم است کودک به مراکز درمانی رسانده شود. نکته ای که خانواده ها به آن باید توجه داشته باشند، استفاده از داروهای ضداسهال و ضدتهوع است.

این داروها فقط علایم اسهال و تهوع را برطرف می کنند و به دلیل عوارض جانبی که دارند، به هیچ وجه نباید در کودکان زیر ۵ سال از آن ها استفاده شود، هرگونه دارویی در این زمینه باید باتجویز و مشورت پزشک باشد تا عوارض سوئی را به دنبال نداشته باشد.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از setare،yjc

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *