طرز تهیه “دسر سوهان”/ آسان و خوشمزه!

دسر سوهان

دسری فوق العاده انرژی زا و خوشمزه

مواد لازم:

آرد سفید۸۰ گرم
پودر جوانه گندم ۵۰ گرم
پودر قند ۱۰۰ گرم
آب ۲/۳ لیوان
عرق هل ۱/۳ لیوان
گلاب ۱ لیوان
هل ۱قاشق مربا خوری
زعفران دم کرده مقداری
کره ذوب شده ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۳ عدد

طرز تهیه:

زرده ها و کره آب شده و پودر قند را با همزن میزنیم تا فرم بگیرد و رنگش روشن و سبک و کرمی شود.
آرد سفید و پودر جوانه و هل و آب و گلاب و عرق هل را مخلوط کرده روی حرارت مرتب هم میزنیم تا قوام بیاید و غلیظ شود.

بعد مخلوط زرده را اضافه کرده و زعفران را هم میریزیم، حرارت را کم میکنیم مرتب هم زده تا حدود۱۰ دقیقه بپزد.
در ظرف مورد نظر دسر را می‌ریزیم و با انواع مغزها تزیین میکنیم.
نوش جان امیدوارم شما هم درست و لذت ببرید. 

آشپزی آسان با خانم سهیلا چراغی

کارشناس آشپزی نی نی نما

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. مرنگ، دسری بسیار سبک است که از ترکیب سفیده‌ی تخم‌مرغ زده شده با شکر به دست می‌آید و با توجه به دستور تهیه‌، گاهی اوقات به آن افزودنی‌هایی نظیر کرِم تارتار و نشاسته ذرت نیز اضافه می‌شود. همچنین می‌توان از وانیل، اسانس بادام و یا نارگیل جهت عطردار نمودن آن استفاده کرد.مرنگ را می‌توان هم بصورت پخته شده در فر و یا بدون پخت، تهیه و سرو کرد و از آنجا که اغلب، تهیه آن با استفاده از دمای کم فر و در مدت زمان طولانی صورت می‌گیرد و پس از پخت نیز مدت زیادی جهت خنک شدن داخل فر می‌ماند، از آن به عنوان “شیرینی فراموش شده” نیز یاد می‌شود.
    تاریخچه:
    تاریخچه‌ی تهیه‌ی مرنگ را به سرآشپزی ایتالیایی به نام”گاسپارینی” نسبت می‌دهند که برای اولین بار آن را در شهر میرینگن سوئیس تهیه و سرو نمود. البته در اوایل قرن هفدهم دستورهایی به نام “نان تُرد سفید” در کتب لیدی الینور انگلیسی آمده بود که بسیار شبیه مرنگ بودند ولی برای نخستین بار در قنادی، نام مرنگ در سال ۱۶۹۲ درکتابی از فرانسیس مازیلای فرانسوی ذکر گردید و چند سال بعد نیز در ترجمه انگلیسی این کتاب، معرفی شد. در روش سنتی جهت شکل دهی به مرنگ، از دو قاشق بزرگ استفاده می‌شد که بعدها با رواج استفاده از قیف، از ماسوره های مختلف جهت شکل دهی به آن استفاده شد.
    روش های تهیه مرنگ:
    مرنگ با توجه به تکنیک و روش استفاده شده در تهیه، به سه دسته اصلی تفکیک می‌شود:
    ۱٫ مرنگ فرانسوی: در این متد که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، سفیده‌ی زده شده با شکر دانه‌ریز مخلوط شده و هم زده می‌شود تا دانه‌های شکر حل شود. سپس شکل داده شده و پخته می‌شود.
    ۲٫ مرنگ ایتالیایی: در این روش شکر به دو قسمت تقسیم شده و قسمتی از آن با سفیده‌ی تخم‌مرغ زده شده و قسمتی دیگر جهت تهیه شربت، با آب مخلوط شده و روی حرارت قرار می‌گیرد و در نهایت، مرنگ از افزودن شربت جوشیده به سفیده‌ی تخم‌مرغ زده شده تهیه می‌گردد. مرنگ بدست آمده از این روش، می‌تواند بدون پخت نیز سرو گردد.
    ۳٫ مرنگ سوئیسی: در این روش، سفیده‌ی تخم‌مرغ و شکر دانه‌ریز روی حرارت(روش بن‌ماری) با همزن دستی مخلوط می‌گردد تا دانه‌های شکر حل شود. سپس مخلوط از روی حرارت برداشته شده و با همزن برقی زده می شود تا پوک و سفید شده و مرنگ حاصل شود.

  2. آرد و لازم نیست تفت بدیم؟

  3. نه عزیزم لازم به تفت دادن آرد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *