صدای شکم در بارداری

صدای قاروقور شکم در بارداری را می توان کاهش داد!

هفته نهم بارداری هستم و با خوردن اکثر غذاها نفخ می کنم و صدای قار و قور شکمم بخصوص وقتی در جمعی هستم بسیار آزار دهنده است. برای از بین بردن صدای شکم در بارداری چه باید بکنم؟؟، آیا صدا دادن شکم از علائم بارداری است؟، راه درمان صدای قاروقور شکم در بارداری چیست؟

صدای شکم در بارداری

پاسخ مشاور:

صدای قار و قور شکم در باداری که در واقع نفخ شکم است، در اوایل بارداری (سه ماهه اول) به دلیل تغییرات هورمونی شایع است و جای نگرانی ندارد؛ فقط باید آن را کنترل کنید. برخی از مادران بر این باور هستند که دلیل صدای قارقور  شکم در بارداری، حرکت کردن جنین است. اما این باور اشتباهی است زیراکه جینی در کیسه آب قرار ارد . حرکت کردن جنین در یک محفظه پر از آب صدایی در پی نخواهد داشت.

صدا دادن شکم از علائم بارداری

همانطور که در بند فوق نیز به آن اشاره شد تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می تواند موجب ایجاد نفخ شکم در بارداری شود. پس می تواند گفت، شنیدن صدای قارقور شکم از علائم بارداری است. این حالت می تواند بسیار شبیه به حالتی باشد که خانم ها قبل از آغاز قاعدگی تجربه می کنند. در ابتدای بارداری ممکن است شما دچار نشانه هایی بشوید که کمی از آنها نشانه خجالت بکشید. یکی از آن نشانه ها، قارقور کردن شکم در بارداری است. در طول دوران بارداری شما دارای یک شکم پر سر وصدا خواهید بود و چاره ایی جز سازگاری با آن ندارید. در ادامه ممکن است شما کنترل کمتری بر روی شکم خود داشته باشید و در این حد که حتی نتوانید تا رسیدن به دستشویی صبر کنید. در این باره بهتر است با خودتان رو راست باشید و اصلا بابت این موضوع احساس شرمندگی نداشته باشید. جمع شدن گاز در شکم شما، حاصل تغییرات هورمونی است که در بدن‌تان اتفاق می‌افتد و تقریبا همه خانم‌های باردار، کم و بیش به چنین مشکلی دچار می‌شوند. البته تغذیه می تواند در میزان شدت و ضعف قارقور کردن شکم در بارداری تاثیرگذار باشد. ما به شما پیشنهاد می کنیم در رابطه با غذاهایی که باعث تشدید قاروقور شکم در بارداری میشوند مطالعه کنید تا آنها را بشناسید.

مطلب پیشنهادی: آیا باد شکم نشانه بارداری است؟ | نشانه های اولیه بارداری

صدا دادن شکم از علائم بارداری

صدای قاروقور شکم در بارداری را چگونه کاهش دهیم؟

  1. شکمتان را گرم نگه دارید؛ چون خود سرما می تواند ایجاد نفخ کند.
  2. از غذاهای مناسب در وعده های غذایی با حجم کم و تعداد دفعات بیشتر استفاده کنید.
  3. اگر فشار خونتان پایین است می توانید قبل از غذا به اندازه ی دو سه نخود پودر عصاره ی شیرین بیان را در دهان بریزید و با آب میل کنید؛ یا با آب قند مخلوط کرده، بنوشید.
  4. غذا را به آهستگی خورده و خوب بجوید.
  5. از مصرف نوشابه های گازدار اجتناب کنید.
  6. مصرف غذاهای تولید کننده ی گاز مانند نخود، لوبیا، کلم، فلفل سبز، پیاز را در صورتی که برای شما ایجاد مشکل می کنند کم کنید و حتماً نفخ حبوبات را با خیساندن بگیرید.
  7. غذاهای سرد را با مصلحات آن مصرف کنید. مثلاً مصلحات ماهی می تواند آب نارنج و یا طعم دهنده های طبیعی مثل فلفل سیاه، زنجبیل، گشنیز، مرزه و ترخون باشد؛ و یا مصلحات ماست می تواند نعناع یا آویشن باشد.
  8. به طور مکرر نفس عمیق بکشید.
  9. هیچ دارویی را بدون توصیه پزشک برای مقابله با نفخ مصرف نکنید!
اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. – برای جلوگیری از غار و قور شکم در بارداری توصیه می‌شود که خانم‌های باردار به حالت نشسته و به آهستگی غذا بخورند تا از فرو دادن هوا به معده جلوگیری شود.

    – بلافاصله بعد از غذا خوردن دراز نکشید؛ حداقل نیم ساعت بنشینید یا در حال قدم زدن باشید. در این صورت شما احساس بهتری خواهید کرد.

    – از مصرف غذاهایی که باعث نفخ شکم می‌شوند پرهیز کنید. در این رابطه خوردن گل کلم، کلم بروکلی یا حبوبات را کم کنید.

    – از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه به همراه وعده‌های غذایی خود پرهیز کنید.

    – غذاهای پرچرب، سرخ‌شده و پر ادویه را از برنامه غذایی خود خارج کنید.

    – در حین غذا خوردن آب ننوشید.

    – همیشه لباس‌های راحت بر تن داشته باشید.

    – اگر مشکل خاصی ندارید پیاده‌روی کنید.

    – پس روزانه آب کافی (تا هشت لیوان) بنوشید. از غذاهای تازه و طبیعی مصرف کنید و از مصرف انواع غذاهای سرد و بسته ‌بندی شده اجتناب کنید.

    – غذاهایی مانند: حبوبات، نعناع، چاشنی ها، کلم، کاهو، بروکلی، پیاز و سیر سبب نفخ شکم می گردند. پس از زیاده روی در مصرف این مواد پرهیز نمایید.

    – نوشیدنی‌های گازدار نیز باید از برنامه غذایی حذف شوند. گاز Co2 موجود در حباب‌های این نوشیدنی‌ها باعث نفخ می‌شود و گاز، تخلیه معده را کند می‌کند. مصرف زیاد قهوه، چای و شکلات باعث تحریک هاضمه و ایجاد نفخ می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *