شیشه شیر پلاستیکی نخرید

شیشه های شیر از جنس پلاستیک که از پلاستیکهای بازیافتی تولید میشوند، حاوی ماده ای به اسم «بیسفنول »A هستند که میتواند در آینده موجب سرطان پروستات، سرطان سينه و بلوغ زودرس در کودکان شود. محققان معتقدند این ماده میتواند نقش هورمونها را در بدن تقلید کند و آثار مخربی در بدن کودکان و نوزادان در حال رشد باقی بگذارد.

شیشه شیر زیر ذره بین

پلاستیکهای بازیافتی شاید برای طبیعت مفید باشند؛ ولی ممکن است برای سلامت انسان خطرآفرین باشند. محققان معتقدند مواد شیمیایی این پلاستیکها از جمله بیسفنول A برای سلامت خطرناک است. بدتر اینکه از این پلاستیکها در ساخت شیشه های آب معدنی، شیشه شیرهای کودکان و پوشش بسیاری از مواد خوراکی و آشامیدنی مخصوص کودکان استفاده میشود. این محققان میگویند این ماده شیمیایی آثار مخرب عصبی و رفتاری روی جنین، نوزاد و کودکانی میگذارد که در معرض استفاده از این ماده شیمیایی قرار بگیرند. با این وجود هنوز FDA (سازمان غذا و داروی آمرکیا) مجوز استفاده از این پلاستیکها را درساخت وسایل مورد نیاز کودکان لغو نکرده است، اگر چه بحث بر سر خطرناک بودن این ماده هنوز داغ است. اداره کنترل و پیشگیری از بیماریها اعلام کرده این ماده در آزمایش روی حیوانات خطرناک و مضر بوده است.

بطریهای شیشه شیر مدرن

به تازگی برخی از کارخانه های تولیدکننده بطری شیر کودک، بطری های شیشه ای را ساخته اند که لایه ای سیلکیونی روی شیشه آن را پوشش داده است. این لایه محافظ از شکستن شیشه شیر شیشه ای جلوگیری میکند. سیلکیون شیشه را هم عایق گرمایی میکند، بنابراین دست کودک هنگام تماس با شیشه شیر نمیسوزد. از طرف دیگر جنس آن به گونه ای است که کودک احساس خوبی از لمس آن و گرفتن اش در دست خواهد داشت.

راه حل ها:

شیشه های شیر از جنس شیشه:

برای اینکه از خطرات بیسفنول A کود کتان را در امان نگه دارید، شیشه شیرهای پلاستیکی را دور بیندازید و شیشه شیر از جنس شیشه بخرید. این بطریها گرا نترند و امکان شکستن آنها زیادتر است؛ ولی در مقابل ایمن ترند. کودکان را نباید هنگام خوردن شیر با شیشه تنها گذاشت و نباید اجازه داد هنگام شیر خوردن با آن راه برود چون امکان زمین خوردن و شکستن شیشه وجود دارد.

از مايكروويو بپرهيزيد:

 شیشه شیر پلاستیکی کودکتان را داخل دستگاه مايكروويو نگذارید چون این امواج سبب شکستن اینمولکول شده و خطرات آنها را بیشتر میکنند.

با شوينده هاي ملايم بشوييد:

 شیشه شیر پلاستیکی کود کتان را داخل ماشین ظرفشویی نگذاريد یا با مواد شوینده قوی نشویید، چون باز هم موجب شکستن مولکول بیسفنول A شده و این ماده راحتتر جذب بدن کودک میشود. بهتر است شیشه شیر کودک را به وسیله دست و با مواد شوینده ملایم بشو یید.

به برچسب دقت كنيد:

بسیاری از شرکتهای سازنده شیشه شیر و سایر وسایل پلاستکی کودکان، روی محصولات خود برچسب «بدون»BPA را نصب کرده اند. این محصولات پلاستکی فاقد ماده بیسفنول A هستند و شما میتوانید این محصولات را با اطمينان بخريد.

شیشه شیر کودک را گرم نکنید:

 گرم کردن شیشه شیر نوزادان موجب می شود این ماده که استروژنی مصنوعی است، از شیشه جدا شده و در شیر نوزاد حل شود. محققان معتقدند اگر شیشه تا دمای ۸۰ درصد حرارت داده شود یا از مایعات داغ پر شود، ماده فوق از آن جدا شده و وارد محتویات شیشه می شود. این ماده سبب بروز حالت زنانگی در پسرها، بلوغ زودرس دخترها، سرطان سينه و پروستات و برخی از انواع دیابت می شود.

ماده شیمیایی خطرناک

دکتر ابراهیمی شیمیدان میگوید: بیسفنول A که ماده ای شیمیایی است موجب میشود شیشه شیر پلاستکی محکم و نشکن باشد. جالب است بدانید این ماده برای ساخت ظروف غذا و آب، کلاه های ایمنی و حتی مسدودکننده های شیار دندا نها در دندانپزشکی نیز استفاده می شود. بیسفنول میتواند در بدن کودکان مانند هورمون استروژن یا دیگر هورمونها عمل کند. این ماده ای شیمیایی مصنوعی و ساخته دست بشر است که در ساخت پلاستکیهای «پلیک‌ربونیت » استفاده می شود.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. با این همه تفاسیری که شما از ماده ی شیمیایی و سمی بیسفنول A گفتید چرا اجازه ی فروش شیشه شیرهای پلاستیکی فاقد استاندارد لازم که میتواند نسل آینده ی فرزاندان این مرز و بوم را تهدید کند در بازار ایران میدهید ، آیا کسی میتونه جواب این سوال رو بده لطفا !!!?

    1. جوابش خیلی سادست! کسب سود بیشتر!!!! مثل این سوسیس کالباسهایی که با آشغال مرغ و گوشت درست میشه. مثل این چیپس و پفکی که با ذرت دامی درست میشه. شیشه شیر پلاستیکی هم چون ارزونتر در میاد تولید میشه. تو این مملکت که سلامت مردم مهم نیست برادر من!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *