شیردهی به نوزاد در شب چه فوایدی دارد؟

نوزاد ناچار است شب ها شیر بخورد چون در طول روز نمی تواند آن قدر شیر ذخیره کند که برای شبهایش هم کافی باشد…

تغذیه با شیر مادر به هنگام شب لازم است؟

شیردهی به نوزاد به هنگام شب مسأله ای است که همه ی مادران تازه زا درباره ی آن نگران هستند و نمی دانند بالاخره شبها باید به نوزاد شیر بدهند یا ندهند؟!

شیردهی به نوزاد در شب

اوایل، نه شما نه نوزادتان نمی دانید باید منتظر چه چیز باشید و تصور یک برنامه ی منظم یا خواب راحت شبانه، مثل یک رؤیای ناممکن به نظر می رسد. نگران نباشید. این هم می گذرد. فعلا از لحظات شیرین و پرارزشی که با نوزاد خود دارید لذت ببرید و چندان به فکر داشتن یک برنامه ی کامل نباشید.

تغدیه نوزاد با شیر مادر در هنگامی که او گرسنه به نظر می رسد، در روزهای اول از اهمیت خاصی برخوردار است. او ممکن است مثل شما در فاصله ی بین وعده های شیر خوردن بخوابد و مثل شما بعد از زایمان خسته باشد، بنابراین اگر بتوانید همزمان با خوابیدن او چرتی بزنید، دوباره نیرویتان را به دست می آورید.

فواید شیر خوردن شبها برای نوزاد
* نوزاد ناچار است شب ها شیر بخورد چون در طول روز نمی تواند آن قدر شیر ذخیره کند که برای شبهایش هم کافی باشد.
و شیر خوردن در هنگام شب دلپذیر و آرامش بخش است و به او کمک می کند که دوباره بخوابد.

فواید شیردهی در شب ها برای مادر
شیر دادن در شب ها در هفته های اول کمک می کند که جریان شیر شما منظم و ثابت شود. هرچه بیشتر به نوزاد شیر بدهید، سطح «پرولاکتین» خونتان بالاتر می رود و در نتیجه پستان های شما شیر بیشتری تهیه می کنند.

همچنین شیردهی شبانه حدود ۳ تا ۶ ماه از بارداری جلوگیری می کند.

ممکن است چندین بار بیدار شوید تا ببینید حال نوزادتان خوب است یا نه. این نگرانی درباره او امری طبیعی است و شیر دادن به او، به هر دوی شما فرصت می دهد که با هم باشید.

هنگامی که شبها به نوزادتان شیر میدهید، پرولاکتین خونتان به شما کمک می کند که دوباره بخوابید و این یکی از مزیت های شیر دادن با پستان بر شیر خشک است.

احتمالا در هفته های نزدیک به زایمان، خوابیدن برای شما کار دشواری است، شاید این دشواری، آمادگی نوزاد در حالی به دنیا آمده که فرق روز و شب را نمی داند. او در واقع از خواب عمیق به چرت زدن می رسد و بعد کاملا بیدار می شود، بی آنکه بداند ما بزرگترها توقع داریم که روز و شبمان با هم تفاوت داشته باشند.

نوزاد ناچار است در طول شب شیر بخورد و شما هم می خواهید که او یاد بگیرد دوباره به سرعت بخوابد. اگر به دستورات زیر عمل بکنید، به هردویتان کمک کرده اید:

۱- چراغی را روشن نگذارید. اگر می خواهید ببینید که چه کار می کنید، از چراغ خوابی کم نور استفاده کنید.

۲- سعی کنید با او حرف نزنید و او را حتی الامکان تکان ندهید. در صورت لزوم زمزمه و تکان دادن آرام از همه بهتر است.

٣- نیمه شبها لباس و یا پوشک نوزاد را عوض نکنید، مگر اینکه ادرار کرده باشد و بو بدهد یا کفل هایش سوخته باشند یا لباسهایش را خیس کرده باشد و باعث ناآرامی نوزاد شده باشد. سعی کنید سرشب او را بررسی کرده و اگر احتیاج به باز کردن دارد این کار را انجام دهید و مدتی او را باز بگذارید).

۴- اگر دمای اتاق بسیار سرد یا بسیار گرم است، دما را متعادل سازید و یا محل خواب او را عوض کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *