شنبلیله و نازایی/ آیا شنبلیله برای درمان ناباروری مفید است؟!

دچار اختلال هورمونی هستم و پریودم منظم نیست و قصد بارداری دارم. آیا مصرف روزانه شنبلیله می تواند باعث تنظیم هورمونها شود و نازایی را درمان کند؟

شنبلیله در تنظیم هورمونهای زنانه موثر است اما بهتر است تحت نظر پزشک زنان باشید تا زودتر به نتیجه برسید.

شنبلیله از گذشته تاکنون برای درمان بیماری‌های مربوط به نازایی و ناباروری دارد؛ زیرا شنبلیله سرشار از هورمون‌های زنانه می‌باشد. 

 شنبلیله و نازایی

ريشه، دانه و اندام هوايي شنبليله داراي ساپونين هاي استروئيدي مختلف مانند ديوسژنين يا موژنين، تيكوژنين، نئوتيكوژنين و غيره است. ديوسژنين قابل تبديل به هورمونهاي استروئيدي مختلف مانند هيدروكورتيزون، تسترسترون و پروژسترون به روش شيميايي مي باشد.

فیتوکمیکال‌های موجود در شنبلیله در بدن تبدیل به پیش ساز هورمون‌های جنسی مانند DHEA می‌شوند و عدم تعادل هورمونی در خانم‌ها را برطرف می‌کنند.

در نتیجه مشکلات ناباروری که مرتبط با هورمون‌های جنسی زنانه می‌باشند را مرتفع می‌نمایند. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در شنبلیله باعث افزایش میل جنسی نیز می‌گردد.

شنبلیله ماده‌ای بسیار قوی است که روند قاعدگی را تسهیل و دردهای آن را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف شنبلیله موجب تنظیم قاعدگی، از بین بردن لکه‌بینی و نیز از بین بردن دردهای قاعدگی می‌شود.

طرز تهیه دمنوش تخم شنبلیله

یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله کوبیده را در یک قوری آب جوش بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه به خوبی دَم بکشد، می‌توانید به آن کمی لیمو ترش و عسل نیز اضافه کنید.

تأثیر شنبلیله بر سطح تستوسترون مردان

یکی از دلایلی که موجب می‌شود مردان نیز از شنبلیله استفاده کنند، تأثیر چشمگیر آن بر افزایش تولید هورمون تستوسترون است.

برخی از مطالعات نشان‌دهنده‌ی افزایش سطح هورمون تستوسترون و میل جنسی در مردانی است که شنبلیله مصرف می‌کنند.

در یکی از پژوهش‌های انجام‌شده، از ۳۰ نفر از مردان شرکت‌کننده خواسته شد به مدت ۸ هفته، روزانه در حدود ۵۰۰ میلی‌گرم شنبلیله مصرف کنند. از این مردان خواسته شد چهار جلسه در هفته را به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند و به نیمی از افراد مکمل شنبلیله نیز داده شد. بررسی‌ها نشان داد سطح هورمون تستوسترون در گروهی که مکمل شنبلیله مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه دیگر افزایش یافته است. همچنین میزان چربی آنها نیز حدود ۲ درصد کاهش یافت.

تحقیقات دیگری نیز بر روی میل جنسی مردان انجام شد. در این پژوهش از شرکت‌کنندگان خواسته شد، به مدت ۶ هفته حدود ۶۰۰ میلی‌گرم شنبلیله مصرف کنند. در پایان دوره مشخص شد، میل جنسی مردانی که شنبلیله مصرف کرده‌اند، به‌شدت افزایش یافته است.

اگرچه تحقیقات بیشتری درمورد تأثیرات شنبلیله بر سلامت مردان لازم است،‌ اما مطالعات اولیه حاکی از افزایش سطح ترشح هورمون تستوسترون و افزایش میل جنسی در مردانی است که شنبلیله مصرف می‌کنند.

خواص درمانی شنبلیله

افزایش میل جنسی
کاهش گرگرفتگی ها و نوسانات خلقی ناشی از یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی
تقویت قلب
بهبود سرفه های مزمن و گلودرد
ضد سرطان
درمان تب و برونشیت
کاهش قند خون
درمان یبوست، بیماری های التهابی روده 

مضرات شنبلیله 

 به دلیل اثرات هورمونی و ایجاد انقباضات رحمی، بایستی از مصرف بیش از حد شنبلیله در دوران بارداری خودداری شود.

بیماران مبتلا به دیابت یا مرض قند که تحت درمانهای دارویی هستند، بایستی در مصرف شنبلیله به ویژه تخم آن با احتیاط عل کنند . در صورت مصرف مقادیر تخم شنبلیله برای درمان بیماری، بایستی در طول مدت درمان آزمایش خون از فرد بیمار، برای اندازه گیری میزان پتاسیم به طور دوره ای انجام شود.

توصیه میشود از مصرف زیاد و طولانی مدت شنبلیله همراه با داروهای ضد انعقادی از جمله آسپیرین و مهار کننده های MAO خودداری شود.

لازم است بین مصرف داروها و شنبلیله حداقل مدت زمان ۲ ساعت فاصله حفظ شود.

در برخی افراد به برگ و تخم شنبلیله حساسیت وجود دارد، به ویژه حساسیت به شنبلیله در افرادی که به بادام زمینی نیز حساسیت دارند، بیشتر دیده میشود.

منبع خبر : setare،tebyan،nininama

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *