شماره های ضروری را به کودکان آموزش دهید

زمانی که کودک، شاد و سرحال است، با یک تلفن قدیمی یا اسباب‌بازی، سراغ‌اش بروید و برایش توضیح دهید که «درست است که خانه، جای امن و راحتی برای ماست، ولی گاهی ممکن است حوادثی برایمان رخ دهد که به کمک دیگران نیاز داشته باشیم و برای کمک گرفتن از دیگران باید از طریق تلفن، ارتباط برقرار کنیم.»

چه شماره‌هایی؟

موارد لازم، ضروری و مهم را مشخص کنید. ردیف کردن شماره‌ها و سخنرانی کردن درباره موقعیت‌های متعدد، فقط باعث سردرگمی و اضطراب کودک می‌شود. پس، چند مورد مهم را در نظر گرفته و با زبانی ساده، برایش توضیح دهید؛ با عبارت ساده‌ای مثل «اگر دیدی بابابزرگ از خواب بیدار نمی‌شه، باید بره دکتر» آغاز کنید. سپس، کاری را که باید انجام دهد، توضیح دهید؛ مثلا بگویید «فوری ۱۱۵ رو می‌گیری تا آمبولانس بیاد». در مورد آتش‌سوزی هم می‌توانید بگویید «اگه دیدی خونه یا ساختمان، بوی دود می‌ده یا آتیش گرفته، فوری باید ماشین آتش‌نشانی و آتش‌نشان‌ها بیان، درسته؟». سپس، کاری را که باید انجام دهد، توضیح دهید؛ «زود ۱۲۵ رو می‌گیری تا آتش‌نشان‌ها بیان».

تهیه لیست

یک برگه مقوایی بلند و باریک تهیه کنید که به راحتی خراب و مچاله نشود. به ترتیب اولویت، شماره‌های ضروری را با خط درشت و زیر هم بنویسید. دقت کنید که در عرض برگه، فقط یک ردیف و یک شماره وجود داشته باشد. مثلا بنویسید آمبولانس و روبه‌رویش ۱۱۵ و آن طرف هم شکل یک آمبولانس را بکشید. در ردیف پایین، کلمه پلیس، روبه‌رویش ۱۱۰ و روبه‌روی این دو، یک ماشین پلیس با چراغی گردان و آتش‌نشانی، شماره ۱۲۵ با شکل ماشین آتش‌نشانی.

می‌توانید شماره خانه مادربزرگ، خاله یا بستگانی را هم که نزدیک محل سکونت شما زندگی می‌کنند، به این لیست اضافه کنید. به یاد داشته باشید که وجود این شماره‌ها، در لیستی مفصل‌تر، برای شما و همه اعضای خانواده، ضروری است.

در آخر، از لیست‌تان، چند نسخه تهیه کنید و آن را روی در اتاق کودک، کنار در ورودی و کنار تلفن هم بگذارید.

یک تئاتر اجرا کنید

دوشاخه تلفن را از پریز خارج کنید، خود را به خواب بزنید و از کودک بخواهید که در اتاق را باز کند و با دیدن شما، آمبولانس را خبر کند. سپس، شما نقش اپراتور را بازی کنید. او باید بتواند با اپراتور، آرام و شمرده صحبت کند. نام و نام‌خانوادگی خود را بگوید، علت تماس‌اش را شرح داده و آدرس خود را بدون اشتباه، اطلاع دهد. برایش توضیح دهید که جزییات را به دقت شرح دهد و تا اپراتور نخواسته، تماس را قطع نکند.

شاید انجام درست همه این کارها، برای بار اول، مشکل به نظر بیاید، ولی با چندین بار تمرین، او، به‌راحتی، از پس این کار برخواهد آمد.

لیست بعضی از شماره‌ها که وجودش در منزل ضروری است:

اورژانس                              115

آتش‌نشانی                         125

فوریت‌های پلیس                  110

خانه یکی از بستگان که در کم‌ترین زمان می‌تواند خود را به منزل شما برساند.

حوادث آب                           122

حوادث گاز                           194 

تاکسی تلفنی تهران             133 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *