سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری، علت انجام آن؟!

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری چه کاربردی دارد؟

دستگاه سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از رحم و جنین درون آن استفاده می کند، معاینات از طریق سونوگرافی بدون اشعه است، و روش آن، هم برای شما و هم برای بچه بی خطر است. ممکن است پزشک در سه ماهه ی اول بارداری انجام یک سونوگرافی را به شما توصیه کند. 

این سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری اغلب، به صورت مهبلی یا واژینال انجام می شود، بدین معنا که یک سوند مخصوص سونوگرافی داخل مهبل قرار می گیرد مزیت این تکنیک آن است که سوند، یا مبدل، به جنین نزدیک تر است، بنابراین نمای واضح تری نسبت به سونوگرافی های استانداردی که از روی دیواره ی شکم انجام می شود، به دست می آید.

برخی از خانم ها نگران آنند سوندی که داخل واژن گذاشته می شود، به جنین آسیب برساند. اگرچه قابل درک است، اما لازم نیست نگران باشید. سوند کاملا بی خطر است.

موارد زیر در بررسی سونوگرافی در طول سه ماهه ی اول بارداری ارزیابی می شود.

تاریخ دقیق زایمان شما: سونوگرافی نشان می دهد جنین از تاریخ آخرین قاعدگی شما کوچک تر است یا بزرگتر. اگر اندازه سری – باسنی (که از تاج سر جنین تا سرین او را اندازه می گیرد) بیشتر از سه یا چهار روز بعد از تاریخ زایمان شما باشد، ممکن است دکتر تاریخ زایمان شما را تغییر دهد. سونوگرافی در سه ماهه ی اول، در واقع دقیق تر از سونوگرافی های بعدی برای تعیین یا قطعی کردن تاریخ زایمان است.

نیروی حیاتی جنینی: سونوگرافی از هفته ی پنجم تا ششم بارداری، ضربان قلب جنین را تشخیص می دهد. پس از آنکه ضربان قلب جنین تشخیص داده شد، خطر سقط جنین به طور چشمگیری در حدود ۳ درصد کاهش می یابد.
قبل از هفته ی پنجم، خود. جنین قابل رؤیت نیست، در عوض، سونوگرافی تنها می تواند کیسه ی بارداری را نشان دهد.

ناهنجاری های جنینی: اگرچه بررسی کامل از طریق سونوگرافی برای تشخیص ناهنجاریهای جنینی تا حدود ۲۰ هفتگی انجام نمی شود، برخی مشکلات از هفته های ۱۱ و ۱۲ قابل رؤیت است. بسیاری از ساختارهای مغز، ستون فقرات، دستها و پاها، شکم و مجاری ادرار از طریق سونوگرافی مهبلی قابل رؤیتند. به علاوه، ظهور کلفتی در پشت سر جنین (که به عنوان شفافیت افزایش یافته ی پس سری شناخته شده است، به خطر مضاعف برای بیماری های خاص ژنتیکی یا کروموزومی اشاره می کند. 

تعداد جنین: سونوگرافی نشان می دهد، بیشتر از یک جنین باردارید یا نه. به علاوه ظهور غشایی که بچه را جدا می کند، همچنین موقعیت جفت، در تشخیص این نکته که آیا بچه ها دارای یک جفتند یا اینکه جفتهای جداگانه دارند، کمک
می کند.

وضعیت تخمدان ها: سونوگرافی همچنین وضعیت ناهنجاری ها با وجود کیست را در تخمدان های شما نشان میدهد. گاهی اوقات سونوگرافی وجود کیست کوچکی را نشان می دهد که کیست جسم زرد بدن گفته می شود. این کیست در جایی که تخم آزاد می شود، شکل می گیرد. بعد از گذشت سه یا چهار ماه، به تدریج از بین می رود. دو نوع دیگر کیست، کیست درموئید و کیست ساده نام دارد، که ربطی به بارداری ندارد و ممکن است به طور تصادفی در بررسی سونوگرافی دیده شود. ضرورت برداشتن این کیستها و زمان در آوردن آنها به اندازه ی کیست و هریک از علایمی که دارد، بستگی می یابد.

 وجود فیبروم: همچنین فیبروم نیز گفته می شود، اینها عضلات بیش از حد رشد کرده ی خوش خیم رحم است. 

موقعیت بارداری: گاهی، بارداری ممکن است در خارج از رحم واقع شود، که به آن بارداری خارج از رحم گفته می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *