از چه سنی سوتین ببندیم؟

از چه زمانی باید سوتین بست؟

دوران بلوغ دختران از ۹-۱۳ سالگی آغاز میشود. و با پاگذاشتن در این سن تغییرات بلوغ از جمله بزرگ شدن پستان ها در آنها آغاز میشود. در ابتدای سن بلوغ ممکن است سوالات بیشماری ذهن دختران تازه بالغ را به خود مشغول کند.سوالاتی مانند از چه سنی سوتین ببندیم؟، برای رعایت بهداشت موهای زائد تازه روییده شده چه باید بکنیم؟، و … . ما در ادامه به بخشی از این سوالات پاسخ خواهیم داد.

از چه سنی باید سوتین بست؟

سن رشد سينه ها در دختران حدود ۱۰ سالگی است. زمان واقعی بستن سوتین را مادر و یا خواهر بزرگتر به شما خواهند گفت. رشد پستان ها در دختران شامل ۵ مرحله می باشد، بدین صورت که در مرحله اول دختران در زیر نوک پستان خود برجستگی را احساس می کنند و در مرحله پنجم اندازه سینه در دختران بصورت کامل شکل گرفته است.

رشد پستان ها یا سینه ها به طور متوسط در سن ۱۰-۹ سالگی شروع می شود. جوانه زدن سینه ها معمولا دردناک بوده و همزمان در هر دو طرف اتفاق می افتد. استفاده از لباس زیر و سینه بندهای مناسب باعث می شود که در هنگام فعالیت، بخصوص ورزش و … احساس راحت تری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: ۶ راه پیشگیری از افتادگی سینه

نکات انتخاب سوتین

باید دقت کنید که سینه بند یا سوتین از الیاف طبیعی (پنبه، ابریشم و ..) تهیه شده باشد، اندازه آن مناسب باشد یعنی نه چندان تنگ و کوچک باشد که بر روی پوست اثر بگذارد و نه چندان گشاد و بزرگ که پستان ها درون آن به راحتی حرکت کنند به خاطر داشته باشید که هنگام خواب برای برقراری جریان خون بهتر و خواب راحت تر سینه بند خود را باز کنید.

شکل و اندازه پستان ها در طی دوران متفاوت زندگی تغییر می کند. معمولا اندازه دو پستان کمی با هم تفاوت دارد و دقیقا یکسان نیست.

نکته: لازم است بدانید که در صورت ترشح از پستان، باید برای مشاوره، معاینه و دریافت خدمات سلامت اقدام کنید.
در پایان بلوغ، رشد پستان ها کامل شده و به صورت پستان بالغ در می آید.

عوارض نبستن سوتین

  1. نبستن سوتین باعث افتادگی سینه ها می شود.
  2. برزو مشکلات شیردهی در آینده: نبستن و یا انتخاب نادرست سوتین (بزرگ و یا کوچک انتخاب کردن سوتین می تواند به سینه ها آسیب بزند و سبب ایجاد اشکال در غدد شیردهی شود).
  3. بروز کمرد درد و کتف درد: بستن سوتین می تواند باعث ایجاد درد در کمر و کتف شما شود و گاها برای برای رفع این درد مجبور خواهید شد که قوز کنید. برای رفع این مشکل باید از سوتین مناسب خودتان استفاده کنید.
  4. افت اعتماد به نفس در زنان: نسبتن سوتین که موجب افتادگی سینه ها در زنان میشود عاملیست تا اعتماد به نفس زنان بالغ را کاهش دهد.

از چه سنی باید سوتین بست

رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی

رشد موهای ناحیه زیر بغل و ناحیه تناسلی از دیگر تغییراتی است که در طی دوران بلوغ، بین ۱۱-۱۰ سالگی شروع می شود. البته ممکن است رشد موهای این ناحیه قبل از بزرگ شدن پستان ها آغاز گردد. با رشد موهای زیر بغل غدد چربی و عرق هم فعال تر می شوند و ممکن است بوهای ناخوشایندی ایجاد کنند، می توان با استحمام مرتب این مشکل را حل نمود.

نکته: لازم است توجه داشته باشید که حفظ بهداشت این نواحی و نظافت دوره ای موهای زاید آن و استحمام مرتب از اهمیت زیادی برای سلامتی شما برخوردار است.

شروع قاعدگی، چند سالگی؟

شروع قاعدگی بطور متوسط در سن ۱۳-۱۲ سالگی است. بروز اولین خونریزی قاعدگی در فاصله سنی ۱۹-۹ سالگی هم طبیعی است. اگر قاعدگی قبل از ۸ سال آغاز گردد و یا تا بعد از ۱۹ سالگی شروع نشود، لازم است برای بررسی های پزشکی مراجعه شود.

البته لازم است بدانیم که شروع بلوغ در افراد مختلف متفاوت است. در این مورد مهمترین عامل وراثت است. منظور این است که زمان شروع قاعدگی شما با زمان شروع قاعدگی مادر یا خواهر شما رابطه نزدیکی دارد. ضمن اینکه عواملی مثل تغذیه، میزان چاقی و سلامت عمومی هم در شروع قاعدگی شما موثر است. همچنین محل زندگی (از نظر جغرافیایی) یعنی اینکه در منطقه گرمسیر با سردسیر زندگی می کنید نیز در زمان دروع بلوغ تاثیر دارد.

مثلا اگر در مناطق گرمسیر زندگی کنید، ممکن است قاعدگی شما دیرتر از فردی که در مناطق سردسیر زندگی می کند؛ شروع شود. قاعدگی، همانطور که از اسم آن هم معلوم است از یک قاعده پیروی می کند و معمولا در هر ماه یک بار اتفاق می افتد. البته باید خاطر نشان کرد که ممکن است بین اولین و دومین قاعدگی شما به مدت چند ماه حتی یکسال فاصله بوجود بیاید که اشکالی ندارد. معمولا از شروع قاعدگی تا ایجاد قاعدگی های منظم دو سال طول می کشد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام من ده سالمه و سینه هام عین یه بچه ۴ سالست و اصلا رشد نکده البته موهای زائد ام رشد کرده و همه نشانه ها سن بلوغ رو دارم اما سینه هام رشد نکردن

  2. من کلاس هفتم میرم ولی مامانم نه نیم تنه برام خریده همه دوستام دارن و بهم میخندن . کمکم کنید میگن به مامانت بگو بخره ولی خجالت میکشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *