سقط با قرص بهتره یا کورتاژ؟!/ علایم سقط جنین چیست؟

این که سقط جنین با قرص بهتر است یا کورتاژ، بستگی به شرایط شما و تشخیص پزشک دارد و اینکه در ماه چندم بارداری هستید.

 اگر علایم سقط جنین از سه ماهه ی اول دیرتر اتفاق بیفتد، ممکن است به منظور کاهش خطر خونریزی شدید و عدم خروج کامل بافت، به کورتاژ نیاز داشته باشید. 

به خارج کردن بقایای جنین سقط شده از داخل رحم عمل کورتاژ گفته می‌شود. از نظر پزشکی این عمل به معنای تراشیدن جدار داخلی رحم می‌باشد. اگر سقط جنین در اوایل بارداری برای شما اتفاق بیفتد شاید نیاز به انجام این عمل نباشد و با مصرف قرص‌های خاص یا تزریق آمپول پروستادین بتوانید به دفع جنین بپردازید ولی در صورتی که سقط جنین پس از سه ماهه اول بارداری برای شما اتفاق بیفتد، احتمالا پزشک شما برای کاهش خطر خونریزی و خارج کردن کامل بافت جنین، عمل کورتاژ را برای شما لازم بداند. 

سقط با قرص بهتره یا کورتاژ

کورتاژ یک جراحی سرپایی است و در بیمارستان، کلینیک یا مطب دکتر انجام می‌شود. پیش از انجام جراحی:

به توصیه‌های پزشک در مورد کاهش مصرف غذا و نوشیدنی عمل کنید؛
پس از بیهوشی احساس خواب‌آلودگی خواهید کرد؛ حتما همراه داشته باشید تا شما را به خانه برساند؛
برنامه‌ی خود را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای جراحی و بهبودی پس از آن داشته باشید. بهتر است تا چندین ساعت پس از جراحی استراحت کنید.
در برخی موارد ممکن است پزشک چند ساعت یا حتی یک روز پیش از عمل کورتاژ، دهانه‌ی رحم را باز کند. چنین اقدامی به‌تدریج دهانه‌ی رحم را باز می‌کند و در مواردی که دهانه‌ی رحم باید بیشتر از کورتاژ استاندارد باز شود، مانند سقط جنین یا انواع خاصی از هیستروسکوپی استفاده می‌شود.

پزشک به منظور باز کردن دهانه‌ی رحم از دارویی به‌نام میزوپروستول (سایتوتک) استفاده می‌کند که به‌صورت خوراکی یا در داخل واژن استفاده می‌شود. این دارو دهانه‌ی رحم را منعطف می‌کند. روش دیگر، استفاده از میله‌ای بلند از جنس لامیناریا داخل دهانه‌ی رحم است. لامیناریا با جذب رطوبت محیط، بزرگ و باعث باز شدن دهانه‌ی رحم می‌شود. 

سقط جنین چه علایمی دارد؟!

در برخی موارد، خونریزی می تواند اولین نشانه از سقط جنین قریب الوقوع باشد. در این مورد، خونریزی اغلب با انقباضات شکمی همراه است به هر حال، به خاطر داشته باشید اکثریت خانم هایی که با خونریزی مواجه می شوند می توانند کاملا عادی به دوران بارداری خود ادامه دهند. اگر متوجه مقداری خونریزی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید، در صورتی که خونریزی زیاد نباشد و با انقباضات شکم همراه نباشد، وضعیت اضطراری نیست. 

اگر خونریزی بسیار شدید باشد (بیشتر از دوره ی قاعدگی)، هرچه سریع تر با پزشک خود تماس بگیرید. او ممکن است برای بررسی علت خونریزی و اطلاع از باقی ماندن بارداری و وضعیت داخل رحم، یک سونوگرافی و معاینه ی داخلی انجام دهد. در اکثر مواقع پزشک نمی تواند کار زیادی برای خونریزی انجام دهد. بعضی از دکترها برای چند روز توصیه ی استراحت مطلق و پرهیز از ورزش و مقاربت جنسی می کنند. هیچ گونه اطلاعات علمی ای این دستورالعمل ها را تأیید نمی کند، ولی چون جایگزین بهتری وجود ندارد، آسیبی هم نمی رساند.

اکثریت بارداری ها روندی طبیعی دارد ولی در حدود یک از هر پنج بارداری در اوایل به سقط ختم می شود، که اغلب حتی قبل از زمانی است که زن متوجه بارداری خود شود. اگر سقط جنین در اوایل بارداری اتفاق بیفتد، ممکن است آن را با دوره ی قاعدگی ماهیانه خود اشتباه بگیرید. تقریبا نیمی از اوقات، ناهنجاری های کروموزومی موجود در رویان، باعث سقط جنین می شود. در ۲۰ درصد موارد دیگر، ممکن است رویان دارای نقايص ساختاری باشد که به دلیل کوچک بودن آن، از طریق سونوگرافی یا آزمایش های پاتولوژیک قابل تشخیص نیست.

ممکن است سقط جنین به انقباض عضلانی و خونریزی منجر شود. ممکن است : در ناحیه ی شکم احساس درد داشته باشید که بسیار بیشتر از انقباضات دوران قاعدگی است، و ممکن است بافت جنین و جفت خارج شود.

در مواردی که تمام بافت خارج می شود، لازم نیست پزشک کاری برای شما انجام دهد. هرچند، اغلب مقداری از بافت در رحم باقی می ماند، و ممکن است به عمل باز کردن و کورتاز نیاز داشته باشید، که برای خالی کردن رحم انجام می شود. دکتر شما، به آرامی دهانه ی رحم را با ابزار جراحی باز می کند، و سپس محتویات باقیمانده در رحم را با دستگاهی مکنده یا با تراشیدن رحم خالی می کند.

گاهی برحسب دکتر، سن بارداری، و هریک از مشکلات مهم پزشکی می توانید کورتاژ را در مطب دکتر یا در اتاق عمل انجام دهید گاهی ممکن است هیچ نشانه ی مشهودی از سقط جنین وجود نداشته باشد، ممکن است پزشک شما در طول معاینه عادی دوران بارداری متوجه شود جنین دیگر زنده نیست، که به آن سقط جنین پنهان گفته میشود. اگر در ابتدای بارداری دچار سقط جنین پنهان بشوید، شاید کورتاژ ضرورت نداشته باشد.

ولی اگر از سه ماهه ی اول دیرتر اتفاق بیفتد، ممکن است به منظور کاهش خطر خونریزی شدید و عدم خروج کامل بافت، به کورتاژ نیاز داشته باشید.

برحسب سابقه ی بیماری های مربوط به زایمان و تمایلتان در بررسی علت سقط جنین، می توانید برای فرستادن بافت برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی تصمیم بگیرید برای آنکه بدانید کروموزومها عادی بوده است یا غیرعادی). از آنجایی که نیمی از همهی سقط جنینها به خاطر ناهنجاریهای کروموزومی هستند، دانستن علت آن می تواند موثر باشد.

متأسفانه، از اکثر سقط جنین ها نمی توان جلوگیری کرد. بسیاری از آنها، اگر نه اکثر آنها، شاید روشی طبیعی برای برخورد با یک بارداری غیرطبیعی است. به هر حال، سقط جنین به معنای این نیست که در آینده نمی توانید یک بارداری کاملا طبیعی داشته باشید.

در حقیقت، حتی در خانم هایی که دو سقط جنین پیاپی نیز داشته اند، احتمال بسیار زیادی هست (در حدود ۷۰ درصد) که بارداری بعدی آنها موفقیت آمیز باشد، حتی بدون هیچ گونه درمان خاصی هر خانمی که با دو یا سه سقط جنین پیاپی مواجه شود، ممکن است بیماری نهفته ای داشته باشد که قابل تشخیص و درمان پذیر باشد. او باید تحت آزمایش های بالینی کامل و آزمایشهای بخصوصی برای علل آن قرار گیرد. اگر سقط جنین کرده اید، با پزشک خود در مورد امکان انجام آزمایش های خاص یا فرستادن بافت جنین یا جفت به یک آزمایشگاه، برای بررسی کروموزومی مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. حاملگی مول چیه؟

    ✅پاسخ: تخمی که از نظر ژنتیکی غیرطبیعیه مول یا بچه خوره ایجاد میکنه. فقط جفت بوجود میاد و رحم رو پر میکنه. تو نوجوانها و زنان بالای چهل سال شایعتره و برای درمانش کورتاژ انجام میشه.

  2. ? مراقبت های بعد از کورتاژ:

    اگر از سه ماهه اول دیرتر سقط جنین اتفاق بیافتد، ممکن است به دلیل کاهش خطر خونریزی شدید و عدم خروج کامل بافت، به کورتاژ نیاز پیدا کنید؛?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *