سردرد ضرباندار در اوایل حاملگی/ درمان سردرد بارداری با اسید فولیک ممکنه؟!

سه ماهه اول دوران حاملگی زمانی است که سردرد مادران بدتر مي­شود، اما این مشکل با ورود به سه ماه دوم بارداری، خود به خود کاهش خواهد یافت…

سلام من ۲ ماهه حامله ام. بیشتر وقتا سردرد دارم سمت چپ سرم و ضربانداره. و قبلا نبوده. اسیدفولیک یک میخورم. اگراسیدفولیک ۵ بخورم سردردم خوب میشه؟ خواهرم به خاطر مشکل عصبی رگ جنین قبلا سقط کرده. قرص ید و فولیک هم دارم میتونم بخورم؟ چیکارکنم سردردم کم بشه. دارم دیوونه میشم. قبل از سردرد کمردرد داشتم و قبلش دندون درد…

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام خیر نیازی به مصرف قرص اسید فولیک ۵ میلی نیست و مصرف آن باعث تسکین سردرد نمی شود. علت این سردرد در اوایل بارداری تغییرات هورمونی است باید رژیم غذایی مقوی و مغذی داشته باشید استراحت کافی داشته باشید و از استرس به دور باشید.

سطح استروژن در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از زنان دوران بارداری را بدون تجربه‌ی سردردهای هورمونی می‌گذرانند. با این وجود، برخی از زنان اولین سردردهای میگرنی خود را در اوایل حاملگی تجربه می‌کنند و پس از گذشت ۳ ماه، از این دردها رها می‌شوند. بعد از زایمان نیز سطح استروژن به‌ سرعت کاهش می‌یابد.

سردرد ضرباندار در اوایل حاملگی

 سه ماهه اول دوران حاملگی زمانی است که سردرد مادران بدتر مي­شود، اما این مشکل با ورود به سه ماه دوم بارداری، خود به خود کاهش خواهد یافت

. فراموش نکنید زنانی که از مشکلات سلامتی در دوران بارداری خود رنج می­برند، بیشتر از ساير خانم­ها مستعد ابتلا به سردرد بوده و علائم سردرد در بدن آن­ها زیادتر مشاهده می­شود. با همه اين توصيفات، به ياد داشته باشيد كه اگر علائم سردرد شما شدید شد، باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کرده و کمک­های پزشکی را دریافت کنند.

علائم سردرد که بين اکثر زنان باردار شایع است، عبارتند از:

    ضربان­دار شدن درد در یک طرف سر زنان باردار
    بروز درد مبهم در کل سر زنان باردار که با حالت تهوع، حساسیت به صدا، بوها و نورهمراه است
    بروز تاری در قدرت دید زنان حامله
    بروز هر گونه درد اضافی در قسمت­های مختلف بدن زنان باردار
    داشتن سردرد شدید و مداوم
    به وجود آمدن تورم در دست­ها و پاهاي زنان باردار

روش­های درماني برای درمان سردرد حاملگی:
همانطور که می­دانید بروز مشکل سردرد در زنان باردار می­تواند بسیار نگران باشد، چون هیچ کدام از این مادران نمی­خواهند دارویی را مصرف کنند که بر رشد جنین داخل رحمشان تاثیر بگذارد. اما، یادتان باشد كه استفاده از داروهای خانگی براي درمان سردرد زنان باردار بی­ضرر بوده و هیچ­گونه عوارض جانبی در بدن جنین داخل رحم اين افرائ ایجاد نمی­کند. پس، به عنوان یک زن حامله سعي كنيد تا با استفاده از یک نوع داروی خانگی سردرد خود را درمان کنید. روش­های مختلف درمان خانگی برای رفع مشكل سردرد زنان باردار عبارتند از:

در هنگام بروز سردرد، زنان حامله باید سعی کنند كه محیط زندگی خود را مرطوب نگه داشته و بخار حاصله را استنشاق کنند.

   استفاده از یک دستگاه مرطوب­کننده هوا برای افزایش رطوبت محیط زندگی زنان باردار ضروری است.

 زنان باردار بايد راحتی خود را در یک منطقه آرام خانه فراهم کرده و در آن­جا به استراحت بپردازید.

   کمپرس کردن آب سرد و یا گرم بر روی ناحیه دردناک سر و یا پایه گردن هم برای تسکین درد بسیار موثر است (می­توانید از یک کیسه یخ برای کمپرس کردن استفاده کرده و یا با استفاده یک حوله مرطوب آغشته به آب گرم و یا سرد این کار را انجام دهید).

   برای کاهش سردرد زنان در دوران بارداری، شانه کردن سر و ماساژ دادن ملایم آن مفید خواهد بود.
 همچنین، استفاده از حمام آب گرم هم می­تواند بسیار کمک ­کننده باشد.

   علاوه بر اين موارد، يادتان باشد كه خوردن وعده­های غذایی مختلف در اندازه کوچک هم برای کاهش مشکل سردرد زنان در طی دوران بارداری موثر است.

برخوردار بودن زنان حامله از خواب کافی هم می­تواند در از بین بردن سردرد اين افراد مفید باشد.

 سعی کنید كه در چنین مواردی، تکنیک­های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و تجسم افکار مثبت را امتحان کنید.
    نوشیدن شیر گرم همراه با عسل نیز در از بین بردن سردرد زنان باردار بسیار مفید است.

   همچنین، زنان حامله مي­توانند نوشیدن چای گیاهی (به منظور کاهش سردرد) را هم در برنامه روزانه خود قرار دهند.

  استفاده از چند قطره روغن آروماتراپی (اسطوخودوس و یا نعناع) در بافت­های سر و یا استنشاق آن هم برای از بین بردن سردرد زنان حامله بسیار موثر است.

    ماساژ دادن کل بدن و سر برای بازیابی انرژی از دست رفته زنان باردار و تمدد اعصاب اين افراد هم می­تواند کمک­کننده باشد.

روش­های جلوگیری از بروز سردرد در دوران حاملگی:
همانطور که می­دانید پیشگیری از بروز درد، همیشه آسان­تر از درمان آن خواهد بود! پس، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه بهترین راه برای جلوگیری از بروز سردرد در دوران بارداری زنان دور ماندن از تاثیرات محرک­ها است. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه محرک­ها مجموعه­ای خاموش برای ایجاد مشکل سردرد در زنان باردار به شمار مي­روند. البته مدیریت و کاهش استرس از طریق به کار بردن تکنیک­های تمدد اعصاب نیز در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

مهم­ترين روش­های تاثیرگذار در جلوگیری از بروز مشکل سردرد در طی دوران بارداری زنان عبارتند از:

    استفاده از ماساژ ملایم در طی روز.
    گوش دادن به موسیقی آرامش­ بخش ملودیکی.
    دیدن برنامه­ های تلویزیونی که سرگرم­کننده هستند.

 شرکت کردن در کلاس­های سرگرمی­ که آرامش ­بخش هستند و کاهش دادن استرس خود در دوران بارداری.
    استفاده از یک رژیم غذایی متعادل در طي كل دوران بارداری، که شامل همه گروه­های مواد غذایی باشد.

    همچنین مصرف وعده­های غذایی کوچک به زنان کمک خواهد کرد كه مانند مصرف وعده­های غذایی بزرگ دچار حالت تهوع نشوند. البته، فراموش نکنید كه مصرف وعده­های غذایی منظم قدرت بدنی زنان باردار را حفظ کرده و در جلوگیری از گرسنه ماندن اين افراد که باعث بروز سردرد می­شود، موثر خواهد بود.

    همانطور که می­دانید انجام حرکات ورزشی ملایم و منظم که متناسب با دوران بارداری زنان باشد، هم در تسکین استرس و کاهش سردرد زنان در طی اين دوران حساس بسیار مفید خواهد بود.

    همچنین، زنان حامله­اي که بیشتر دچار سردرد می­شوند، باید از مصرف کافئین و قهوه، که می­تواند مشکل سردرد را آغاز کند، اجتناب کنند.

    علاوه بر اين موارد، زنان حامله باید مطمئن شوند که مقدار زیادی آب در طول روز مصرف نموده و بدن خود را هیدراته نگه داشته­ اند.
    استراحت کردن کافی و داشتن خواب خوب نیز در از بین بردن سردرد زنان در طی دوران بارداری بسیار مفید خواهد بود.
    علاوه بر اين موارد، مادران باردار باید از مصرف مواد غذایی که باعث سردرد در دوران بارداری می­شود، خودداری کنند.
    يادتان باشد كه یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی زنان در دوران بارداری به دانستن علت بروز سردرد اين افراد کمک زیادی خواهد کرد.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از mamanam

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ترشحات زمان بارداری به سختی درمان می‌شود

    نوع ترشحات در زمان بارداری تفاوتی با سایر مواقع ندارد، فقط در بارداری اتفاق بدی که می‌افتد این است که سیستم ایمنی ضعیف می‌شود.

    بیمارانی هستند که در تمام مدت بارداری‌شان ترشحات زرد رنگ دارند که پزشک برای درمان آنها انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند، اما یا خوب نمی‌شوند یا اگر هم خوب شوند، باز بعد از مدتی ترشحات‌شان بازمی‌گردد، اما به محض اینکه زایمان می‌کنند و بعد از یک تا سه ماه که ویزیت می‌شوند می‌گویند ما اصلا دیگر اثری از آن ترشحات نمی‌بینیم. دلیلش این است که بعد از زایمان سیستم ایمنی بدن دوباره به حالت عادی برمی‌گردد.

    اما در کل درمان‌هایی را که در دوره بارداری می‌توانیم برای خانم باردار انجام دهیم متفاوت است. در سه ماهه اول خیلی از داروهای خوراکی و آنتی‌بیوتیک‌ها را ترجیح می‌دهیم برای بیمار تجویز نکنیم و از طریق درمان موضعی، درمان صورت گیرد. همین باعث می‌شود کمی تاخیر در درمان پیش بیاید و نتوانیم این ترشحات زردرنگ را تا موقع زایمان کامل برطرف کنیم، اما ۹۰ درصد این ترشحات بعد از زایمان خود به خود برطرف می‌شوند.

  2. سردرد هم یکی از علائم بارداری ناشی از تغییرات هورمونی است. البته سردرد ممکن است یکی از علائم بارداری باشد اما لزوما نشانه‌اش نیست؛ چراکه چیزهای بسیار زیاد دیگری از جمله استرس می‌تواند باعث سردرد شود.
    این علامت ممکن است در هر مرحله از بارداری رخ دهد اما معمولا در طول سه ماهه اول بارداری رایج است. اگر سردرد بسیار شدید و غیرقابل تحمل باشد، حتما باید با پزشک مشورت کنید تا ببینید کدام دارو (حتی داروهای بدون نیاز به نسخه) برای جنین بی‌خطر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *