زمان شروع ورزش بعد از سزارین؟/ دراز و نشست ضرر داره؟!

چه مدت بعد از سزارین میشه ورزش را شروع کرد؟ دراز و نشست ضرر داره؟ بهترین ورزش بعد از سزارین چیه؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

۸ هفته بعد از سزارین می توانید ورزش کنید اما نباید حرکات سنگین روی شکم مثل دراز و نشست انجام بدهید پیاده روی کردن در کاهش وزن موثر می باشد می توانید از پیاده روی شروع کنید.

دراز و نشست و ورزشهای سنگین ۶ ماه بعد از سزارین اشکالی ندارد.

***بعد از وضع حمل، تمام خانم‌ها تمایل دارند که به وزن قبل از بارداری خود برگردند و نگران هستند که این کار چه مدت طول خواهد کشید.
اکثر خانم‌ها در طی ۶ ماه بعد از زایمان به وزن قبل از بارداری خود می‌‌رسند. عواملی که بر روند کاهش وزن بعد از زایمان تاثیر دارند شامل بارداری اول،‌ شیر دادن به نوزاد، برگشت زود هنگام به سرکار خارج از خانه و … می‌‌باشند.
در طی ۶ هفته اول بعد از زایمان نباید رژیم لاغری یا محدودیت انرژی داشته باشید، زیرا بدن نیازمند انرژی است تا آنچه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است، باز یابد و نیاز کودک تامین شود. تغذیه با شیر مادر، به طور معجزه‌آسایی باعث کاهش وزن نمی‌‌شود ولی به کاهش وزن کمک می‌‌کند.

همچنین بخوانید: علت درد زیر شکم بعد از سزارین

اگر شما هم دچار شلی و افتادگی شکم پس از زایمان شده‌اید و ورزش و رژیم مفید واقع نشده است، شاید به فکر جراحی پلاستیک شکم‌تان افتاده باشید ولی قبل از هر چیز باید بدانید، انجام عمل جراحی پلاستیک با توجه به فرصت کوتاهی که بعد از زایمان گذشته، امکان‌پذیر نیست و با خطرات مختلفی همراه است.
بعد از زایمان حداقل باید یک سال صبر کنید. وزنتان باید ثابت باشد و دوران شیردادن را نیز سپری کرده باشید. ورزش هم بسیار مفید و الزامی است ولی توجه داشته باشید که ورزش به بهبود ماهیچه‌ها کمک می‌کند نه به پوست.
در ضمن توجه کنید که ماه‌ها بعد از زایمان، امکان جمع شدن پوست وجود دارد. استفاده کردن از کرم‌های آب‌رسان به پوست و یا مرطوب کننده به جمع شدن شکم و پوست کمک می‌کند.

بستن شکم پس از زایمان به جمع شدن سریع‌تر آن کمک می‌کند. از قدیم هم این رسم در فرهنگ ما وجود داشته است که مادربزرگ‌ها به دختران خود می‌گفتند که پس از زایمان شکم‌شان را با یک پارچه محکم ببندد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. مطالعات پزشکی نشان می دهد که هر خانمی بعد از زایمان ، به محض اینکه شادابی اولیه را احساس کرد ، می تواند به تدریج انجام حرکات ورزشی را شروع کند . با این وجود به مادران تازه زایمان کرده توصیه می شود که تا ۶ هفته بعد از زایمان صبر کنند و بعد از تایید پزشک و انجام معاینات پزشکی ورزش کنند .

    اگر به روش سزارین زایمان کرده اید ، حتما قبل از اقدام به ورزش با پزشک تان مشورت کنید . در این شرایط به مادر پیشنهاد می شود تا مدتی را برای به دست آوردن قوای بدن صبر کند و بعد از آن حرکات منظم ورزشی را انجام دهد . برای ترمیم آسیبی که در طول بارداری و زایمان به پوست بدن وارد شده چند هفته زمان نیاز است . با این وجود پیاده روی ورزش خوبی است ؛ زیرا حرکاتی در پیاده روی انجام می شود که به ترمیم زودتر بافت پوستی و زیرپوستی منطقه جراحی شده در سزارین کمک شایانی می کند . علاوه بر آن پیاده روی از ایجاد لخته های خونی و عوارض این چنینی جلوگیری می کند . در صورتی که خانم در دوران بارداری فعالیت بدنی خوبی نداشته باشد و یا انجام حرکات ورزشی را در طول بارداری کاهش داده و قطع کند ، بهتر است بعد از زایمان با مشورت با پزشک انجام آنها را از سر بگیرد .

    در هر صورت باید بدانید که مفاصل و لیگامان ها در طی دوران بارداری در فشار بوده و به شدت حساس شده اند و برای تقویت دوباره به زمان سه تا پنج ماهه نیاز دارند تا به وضعیت قبلی خود برگردند . پس در ماههای اولیه بعد از زایمان باید با مراقبت بالا از پله ها بالا و پایین بروید و با احتیاط از موانع بزرگ و کوچک بگذرید . اگر می خواهید بعد از زایمان در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید ، بهترین پیشنهاد این است که با یک متخصص زنان مشورت کنید تا تصمیم گیری خوبی داشته باشید . در بعضی از مراکز آموزش یوگا یا ژیمناستیک کلاس های مخصوص زنان تازه زایمان کرده برگزار می شود .

    باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر یک خانم باردار در طول دوران بارداری حرکات ورزشی را به صورت منظم انجام دهد و در آخر زایمان راحت و بدون مشکلی را داشته باشد ، به این صورت درباره شروع حرکات ورزشی در روزهای بعد از زایمان جای نگرانی نیست .

    پیاده روی از ورزش های مناسب و سبکی است که به مادران تازه زایمان کرده توصیه می شود . انجام حرکات ایروبیک ( حرکات ورزشی هوازی ) که پیاده روی اصلی ترین آنهاست قبل از دیگر تمرینات ورزشی توصیه می شود . بعد از این که قوای بدن بالا می رود ، باید به شدت و تعداد حرکات اضافه کرده و حتی در طول زمان بیشتری پیاده روی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *