زمان اولین مدفوع نوزاد؛ چند ساعت پس از تولد است؟!

۹۰ درصد از نوزادان اولین مدفوع خود را ظرف ۲۴ ساعت اول دفع می کنند، و تقریبا بقیه ی آنها ظرف ۳۶ ساعت انجام میدهند. بعدا، هر چه زمان بیشتر بگذرد، رنگ مدفوع روشن و بافت آن طبیعی تر می شود…

اکثر نوزادان هنگامی که یک هفته از سن آنها می گذرد، شش تا ده بار پوشک خود را خیس می کنند. تکرر مدفوع بستگی به این دارد که از شیر خود به نوزاد می دهید یا شیر خشک!

اساسا، نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، دو یا چند بار در روز مدفوع می کند، در حالی که نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند، تنها یک یا دو بار در روز اجابت مزاج دارد.

اگر اولین مدفوع نوزاد شما مانند قیر سیاه، چسبناک و غلیظ بود، تعجب نکنید. این مسئله طبیعی است و به آن مکونیوم گفته می شود.

۹۰ درصد از نوزادان اولین مدفوع خود را ظرف ۲۴ ساعت اول دفع می کنند، و تقریبا بقیه ی آنها ظرف ۳۶ ساعت انجام میدهند. بعدا، رنگ مدفوع روشن و بافت آن طبیعی تر می شود.

زمان اولین مدفوع نوزاد

 از آنجایی که مكونیم از مایع آمنیوتیك، مخاط، سلول های پوستی و سایر چیزهایی كه در داخل رحم مصرف می شود ساخته شده است، بویی ندارد – به همین دلیل متوجه نمی شوید چه زمانی باید پوشک را عوض کنید.

هنگامی که کودک شما ۲ تا ۴ روزه باشد، مدفوع او روشن تر و چسبنده تر می شود. این مدفوع به معنی هضم شیر مادر یا شیر خشک است و نشان می دهد دستگاه گوارش خوب کار می کند.

اساسا نوزادی که با شیر خشک تغذیه می شود، مدفوعش نیمه جامد و سبز مایل به زرد است، در حالی که نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود، مدفوعی شل تر، دانه دانه و زردرنگ دارد. اکثر نوزادان در چند ساعت اول تولد ادرار می کنند، ولی بعضی از آنها ممکن است تا روز دوم ادرار نکنند. دفع مکونیوم و ادرار نشانه ای مهم از عملکرد صحیح مجاری ادراری و گوارشی نوزاد شماست.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *