زمان اولین دندان نوزاد/ دندان درآوردن نوزادان و تب و درد!

برای کاهش درد چه کنیم؟

مرحله درآوردن دندان مرحله ایست که تمام نوزادها مجبور به تجربه آن هستند . ولی تحمل درد درآودن دندان برای نوزاد ممکن است گاهی سخت شده و باعث بی قراری نوزاد شما شود .

با توجه به اینکه خلق و خوی هیچ نوزادی دقیقا شبیه به هم نیست ، در مرحله دندان درآوردن ، نوزادها معمولا علائم مختلفی از ناراحتی از خود بروز میدهند. این رفتارهای کودک ممکن است برای پدر و مادرها [بخصوص اگه فرزند اولشان باشد] ناخوشایند و عجیب بوده و باعث نگرانی آنها شود . این نگرانی باعث میشود که به دنبال روش های ساده و خانگی برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد باشند .

در آوردن دندان چرا دردناک است ؟

وقتی دندان ها برای اولین بار شروع به رشد میکنند ، نوک تیز دندان ، شروع به سوراخ کردن لثه نوزاد میکند . این تقریبا اولین و شدیدترین دندان دردی است که نوزاد تجربه میکنند .

درآوردن دندان شیری

رشد دندان های شیری نوزاد در ابتدا معمولا از یک الگوی ثابت و خاصی پیروی میکند . اولین دندان های نوزاد معمولا به صورت جفت رشد میکند . هر نوزاد معمولا با ۲۰ دندان مخفی متولد میشود . با این حال تمام این ۲۰ دندان تا زمانی که رشد دندان ها آغاز نشده ، در داخل لثه پنهان است .

مرحله دندان در آوردن نوزاد از کی شروع میشود و اولین دندان هایی که رشد میکنند کدامند ؟

معمولا رشد دندان های شیری از سه ماهگی نوزاد آغاز میشود . ولی گاهی درآوردن دندان در نوزاد ممکن است از ۴ الی ۸ ماهگی کودک آغاز شود.

در آوردن دندان شدیدا از والدین به کودک به ارث میرسد . در صورتی که شما دیر دندان درآورده باشید به احتمال خیلی زیاد کودک شما نیز دچار همین تاخیر خواهد شد .

برخی از محققان مدعی شده اند که نوزادان دختر کمی دیرتر از نوزادان پسر دندان در می آورند . علائم شروع رشد دندان مثل حساس و دردناک شدن لثه خیلی قبل تر از اینکه نوک دندان شیری در لثه کودک نمایان شود آغاز خواهد شد . در این زمان شما میتوانید با لمس ملایم لثه کودک و با احساس گلوله های سفت زیر لثه کودک ، متوجه آغاز شدن رشد دندان شوید .

اولین دندان هایی که معمولا نوزاد در میآورد ، ۴ دندان مرکزی لثه بالا و پایین است . اکثر کودکان اول ۲ دندان مرکزی در لثه پایین و سپس ۲ دندان مرکزی در لثه بالا درمیآورند .

این چهار دندان معمولا در ۴ الی ۸ ماهگی نوزاد در خواهند آمد . در ۹ الی ۱۳ ماهگی ، نوزاد دو دندان دیگر در قسمت بالا و کناره راست دندان های مرکزی در میآورد .

بعد از این معمولا دندان های آسیاب ظاهر میشوند . ( ۴ دندان بزرگ انتهای لثه ) و در سن ۲۰ الی ۳۰ ماهگی دندان های کنار دندان آسیاب شروع به رشد کردن میکنند.

با فاصله بسیار کوتاه ، دندان های بین بخش مرکزی و دندان های آسیاب شروع به رشد کردن میکنند . اکثر کودکان در ۳ سالگی تمام ۲۰ دندان شیری خود را به صورت کامل دارند .

در مرحله درآوردن دندان ، اکثر کودکان درد زیادی تحمل میکنند و در نتیجه دچار بی قراری و بی خوابی های شبانه میشوند .

علائمی که در این دوره مشاهده خواهد شد ممکن است یکی از موارد زیر باشد :

بی خوابی ها و بی قراری های شبانه
گریه کردن مداوم نوزاد
قرمز و متورم شدن لثه های نوزاد
حساسیت نوزاد نسبت به لمس لثه ها
احساس درد در گوش ، گردن ، گونه ها و بینی
مقاومت نوزاد در برابر شیر خوردن و غذا
اسهال پی درپی
بدخلق و بد اخلاق شدن نوزاد
افزایش بزاق و آبریزش از دهان نوزاد
تمایل نوزاد به خوردن و گاز گرفتن هرچیزی … خیلی از بچه ها در این دوران سعی میکنند اشیاء سفت و سخت را بجوند.

درمان های متداول برای درد دوران دندان درآوردن نوزاد

در صورتی که درد دندان درآوردن نوزاد شما شدید باشد ، به احتمال زیاد پزشک کودک شما اقدام به تجویز مسکن خواهد کرد . یکی از رایج ترین مسکن ها برای این مورد ، استامینوفن مایع است . ( قطره استامینوفن ) این دارو معمولا میتواند درد را تا ۵ ساعت کاهش دهد که این زمان برای به خواب رفتن نوزاد کافیست .

برخی از پزشکان برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد ، ژل های دهانی تجویز میکنند . برای مثال Orajel™ و Anbesol® . این ژل های دهانی ، سریعا دردهای شدید لثه نوزاد را کاهش میدهند ولی توجه داشته باشید که این ژل ها معمولا حاوی ماده ای به نام بنزوکائین [benzocaine] هستند که سازمان FDA استفاده بلند مدت از این ماده را اصلا توصیه نمیکند .

چند روش درمانی طبیعی و غیر دارویی برای کاهش درد دندان درآوردن کودک

مسکن های طبیعی ، ماساژ لثه ، گیاهان دارویی و برخی روش های سنتی خانگی میتواند به کاهش درد دندان و لثه نوزاد کمک کند .

خوراکی ها ، سبزیجات و میوه های نرم و سرد

جویدن و مکیدن میوه های نرم و سبزیجات در صورتی که خنک و سرد باشند به تسکین درد دندان کودک کمک میکند .

برای مثال :

ماست سرد
پوره سیب زمینی کاملا خنک و بدون نمک
آناناس یا موز نیمه یخ زده
هویج ، کرفس و آووکادو سرد
گاز گرفتن جسم نیمه سخت کاملا سرد

کارشناسان معتقدند در زمان دندان درآوردن نوزاد ، گار گرفتن اجسام نیمه سخت میتواند به حد خیلی زیادی به کاهش درد دندان و لثه کمک کند . میتوانید برای اینکار از لوازم آماده موجود در داروخانه ها استفاده کنید . فقط توجه داشته باشید که این وسایل قبل از استفاده نوزاد ، کاملا باید تمیز شده باشند و حتما کاملا خنک و سرد باشند .

استفاده از حوله یخی

مقداری یخ را در داخل حوله کاملا تمیز قرار دهید و اجازه دهید که نوزاد حوله را گاز بگیرد . و یا میتوانید حوله را کاملا خیس کرده و داخل فریزر قرار دهید و بعد از یخ زدن کامل حوله ، آن را در اختیار کودک قرار دهید تا حسابی گاز بگیرد .

استفاده از اسانس های گیاهی

استفاده از اسانس هاس برخی از گیاهان میتواند باعث آرامش و خواب راحت نوزاد شود . اسانس اسطوخدوس، بابونه یا روغن وانیل را در اتاق خواب نوزاد استفاده کنید .

ماساژ لثه

ماساژ دادن لثه و لمس لثه نوزاد توسط مادر ، میتواند تا حد خیلی زیادی درد لثه نوزاد را کاهش دهد . لثه ها ، زیر گوش ها ، گردن و گونه های نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید . همزمان با ماساژ اجازه دهید نوزاد اسباب بازی ها و دندونی های خود و حتی گاهی انگشتان شما را گاز بگیرد .

تمیز کردن لب های نوزاد

درد لثه نوزاد باعث افزایش ترشح بزاف دهان شده و این افزایش بزاق باعث ایجاد آبریزش دهان نوزاد خواهد شد . دور لب نوزاد را مرتبا خشک کنید تا از ایجاد جوش و آکنه و اگزما جلوگیری شود . 

منبع خبر : baelm

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *