زایمان زودرس و زنده ماندن جنین/ زایمان زودرس می تواند ژنتیکی باشد!

با آغاز انقباضات رحمی در هفته‌های ۲۰ تا ۳۷ بارداری و به دنبال آن تغییر، باز و نازک شدن دهانۀ رحم مادر باردار، پزشک تشخیص زایمان پیش از موعد می‌دهد …

هنگام زایمان پیش از موعد، عموماً جنین به شکلی کامل رشد نکرده است. رشد ناکامل جنین همیشه به معنای وجود مشکل سلامت برای جنین نیست، بلکه در چنین مواردی لازم است جنین مدت بیشتری را در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان بیمارستان تحت نظر باقی بماند. از آنجا که ریه‌های نوزادان متولدشده پیش از موعد، هنوز به ‌صورت کامل تکامل نیافته است، مشکلات تنفسی در اکثر این نوزادان شایع است. به همین دلیل، ممکن است نیاز به استفاده از ونتیلاتور وجود داشته باشد؛ دستگاهی که به تنفس نوزاد کمک می‌کند.

پیش از این که نوزاد از بیمارستان مرخص شود، باید بتواند به راحتی نفس بکشد. همچنین ممکن است این نوزادان برای کنترل دمای نرمال بدن خود مشکل داشته باشند و در نتیجه باید دمای بدن آنها را ثابت نگاه داشت. برای رفع این مشکل ممکن است نوزاد در دستگاهی به نام انکوباتور نگهداری شود.

انکوباتور نوزاد دستگاهی است که برای کنترل دما و رطوبت بدن نوزاد استفاده می‌شود. اگر نوزاد آن‌قدر زود متولد شده باشد که توانایی مکیدن یا بلعیدن نداشته باشد، تغذیۀ او از طریق آنژیوکت یا لوله‌ای خواهد بود که مواد غذایی را از طریق بینی و حلق به شکم می‌رساند.

محققان مناطق ژنی مرتبط با زایمان زودرس را مشخص کرده اند؛ این ژن ها می توانند شیوه های جدیدی برای جلوگیری از علت اصلی مرگ در میان کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان را فراهم نمایند.

 تیم تحقیق DNA و سایر داده های بدست آمده از بیش از ۵۰ هزار زن را در ایالات متحده و کشورهای شمال اروپا بررسی کردند و محققان شش منطقه ژنی تاثیرگذار بر طول مدت بارداری و زمان زایمان را شناسایی کردند.

تروور ماندل، رئیس بنیاد گیتس آمریکا، در این باره می گوید: «اینها یافته های هیجان انگیزی هستند که می توانند نقش مهمی در کاهش مرگ نوزادان داشته و به هر کودک شانس رشد و بزرگ شدن داده شود.»

نوزادان زودرس که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد می شوند، در معرض بالای خطر مرگ قرار دارند. آن دسته از نوزادانی هم که زنده می مانند دارای مشکلات جدی سلامت در طول زندگی هستند.

مطالعه جدید نشان داد که یکی از مناطق ژنی شناسایی شده شامل سلولهای پوشش درونی رحم است که ممکن است در طول مدت حاملگی نقش داشته باشد. به گفته محققان این مسئله می تواند برای داروهای پیشگیری از زایمان زودرس مدنظر قرار گیرد.

یکی دیگر از یافته های این تحقیق مربوط به سلنیوم مواد معدنی در رژیم غذایی است و اینکه چگونه کمبود آن ممکن است بر ریسک زایمان زودرس تاثیر گذارد. سلنیوم در مغزیجات آجیلی برزیل، ماهی تن، جگر گوساله، ساردین و برخی انواع گوشت ها یافت می شود.

ماندل در ادامه می افزاید: «نه تنها در این مطالعه مشخص شد که برخی ژن ها با زایمان زودهنگام مرتبط هستند، بلکه یک راه حل ساده و ارزان هم مشخص شد؛ مکمل های سلنیوم می توانند در صورت تایید، جان هزاران کودک را نجات دهند.»
مطالعات قبلی هم نشان داده اند که ۳۰ تا ۴۰ درصد ریسک زایمان زودهنگام با فاکتورهای ژنتیکی مرتبط است.

دلایل زایمان زودرس

پیشگیری از وقوع زایمان زودرس
دلایل وقوع زایمان زودرس کاملاً شناخته‌شده نیست، اما نکات مهمی برای پیشگیری از آن وجود دارد که رعایت کردن و عمل به آنها، تأثیر بسزایی در جلوگیری از تولد نوزادی زودتر از مدت زمان لازم برای یک بارداری طبیعی دارد. این نکات شامل موارد زیر است:

پرهیز از چاق شدن و اضافه وزن بیش از حد در بارداری: مادران باردار نیاز به اضافه کردن وزن دارند، اما این اضافه وزن باید در محدودۀ طبیعی و مناسب وزن‌گیری هنگام بارداری باشد تا مشکلی برای آنها و کودکشان به وجود نیاید.

پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات: شما در دوران بارداری هرگز مجاز به کشیدن سیگار نیستید، زیرا مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی، علاوه بر وقوع زایمان زودرس، خطرات دیگری برای شما و کودکتان به دنبال خواهد داشت. همچنین باید از قرار گرفتن در محیط‌هایی با حضور افراد سیگاری خودداری کنید.

پیشگیری از عفونت‌های دهان و دندان: به مراقبت‌های دهان و دندان قبل از اقدام به بارداری اهمیت بدهید. بعد از باردار شدن نیز بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر از قبل رعایت کنید و حداقل دو بار با مراجعه به دندان‌پزشک در طول بارداری، از سلامت دهان و دندان‌های خود اطمینان پیدا کنید.

پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری: عفونت‌های مجاری ادرار از عفونت‌هایی است که می‌تواند در دوران بارداری اتفاق بیفتد. برای پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادرار، لازم است در طول روز به میزان کافی آب بنوشید، نیاز به ادرار کردن را نادیده نگیرید و بهداشت ناحیۀ تناسلی خود را رعایت کنید. در صورت ابتلا به این عفونت‌ها نیز باید تحت درمان قرار بگیرید، زیرا درمان نکردن به موقع آنها، احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. بنابراین با وقوع علائمی مثل سوزش و درد هنگام ادرار کردن، ابتلا به تب یا لرز، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های پزشکی دوران بارداری: پزشک شما در طول بارداری با انجام معاینات لازم، سلامت شما و کودکتان را تحت نظر می‌گیرد. پس فراموش نکنید که در تمام جلسات ملاقات با پزشک حضور داشته باشید و آزمایش‌های درخواستی مراحل مختلف بارداری را به موقع انجام دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *