رژ لب در دوران بارداری/ تاثیر رژ لب بر روی جنین!

رژ لب حاوی سرب است؛ در صورتی که سرب وارد بدن جنین شود ممکن است اختلالاتی مانند عقب‌ماندگی، کاهش یادگیری و اختلال روانی در کودک ایجاد نماید…

رژ لب در دوران بارداری، عوارض رژلب در بارداری، استفاده از رژ در دوران بارداری،  استفاده از ماتیک در بارداری، لوازم آرایش مخصوص بارداری،  استفاده از پنکیک در بارداری ، آرایش در بارداری

استفاده از رژ در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟!

رژ لب حاوی سرب است!

عوارض سرب بر روی جنین!

سرب تمایل دارد در مغز استخوان ذخیره شود و این فلز شناور که شناخته شده است به تقلید فلزات حیاتی دیگر که بدن شما مانند آهن و روی به کلسیم تمایل دارد. بنابراین، سرب دارای توانایی واکنش با مولکول ها و پروتئین ها و ایجاد اثرات خطرناک است. حتی اگر بدن شما توانایی ذخیره این سرب را داشته باشد، هنگامی که حامله هستید آزاد می شود.

اثر نوروتوکسین

سرب دارای اثر نوروتوکسین بر سیستم عصبی است. سرب باعث خسارت شدید به رشد مغز می شود و همچنین در آینده مسائل رفتاری نیز به وجود می آید. شانس یک نوزاد با سطوح ضعیف IQ یا رشد نامناسب مغز، زیاد می شود. احتمال ابتلا به سقط جنین و مشکلات ناباروری با قرار گرفتن در معرض سرب بسیار رایج است.

مواد نفتی در رژ لب

تولید کنندگان رژ لب از مواد نفتی در رژ لب استفاده می کنند که در حاملگی بسیار مضر می باشند. به نظر می رسد چسب های حاوی بیسموت اکسید کلرید، Parabens، نوعی روغن معدنی هستند که فرمالدئید را بلوکه می کند که می تواند به طور بالقوه اختلالی را برای رشد جنین پیدا کند.

رژ لب حاوی روغن های معدنی است

روغن های حاوی مواد معدنی موجود در رژ لب به علت پوسته پوسته کردن پوست لب، باعث فشرده و خشک شدن لبتان می شود. علاوه بر آن محصولات آرایشی حاوی روغن های معدنی منجر به شکستگی جوش صورت می شود.

وجود مواد شیمیایی دیگر در رژلب مانند منگنز، کادمیم و کروم هم احتمال آسیب، زخم و عواقب مرگ و میر در بارداری را افزایش می دهد. 

از آنجا که رژ لب در طول روز مصرف می شود، باید بیشتر مراقب باشید مخصوصا در دوران بارداری. بنابراین بهتر است از تمایل خود برای استفاده از رژ لب در طی ماههای بارداری اجتناب کنید.

مراقب باشید، با پزشک خود مشورت کنید، اطلاعات لازم را بدست آورید و قبل از خرید آن در دوران بارداری، برچسب ها را بخوانید.

زینب طاهری، کارشناس گروه آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد:

در مواد اولیه‌ای که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود، در برخی موارد سرب و جیوه هم مشاهده می‌شود و میزان این مواد در لوازم آرایشی تقلبی بیشتر است.

ظاهری تصریح کرد: مواد اولیه استفاده شده در لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی کیفیت لازم را ندارند و امکان وجود فلزات سنگین در آنها وجود دارد و این فلزات در انسان ایجاد مسمومیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه موادی همچون چربی‌ها، رنگ‌ها، اسانس و سرب به عنوان ماده اولیه در رژ لب استفاده می‌شود و حتی در مارک‌های مرغوب نیز مقدار زیادی سرب وجود دارد، خاطرنشان کرد:

شرکت‌های تولید کننده حاضر نیستند سرب موجود در رژ لب را کاهش دهند، زیرا سرب باعث جلا و خوش‌رنگ شدن آن می‌شود و همچنین میزان ماندگاری رژ لب را افزایش می‌دهد.

کارشناس مواد آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: با توجه به اینکه فلز سرب در همه رژ لب‌ها وجود دارد، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری از این ماده آرایشی استفاده نکنند. اگر چه سرب موجود در رژ لب اندک است، ولی همین میزان کم نیز خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه سرب بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر منفی دارد و اثرات آن نیز در بلندمدت ظاهر می‌شود، افزود: تاثیر این فلز بر روی جنین بسیار بیشتر از افراد بزرگسال است و به همین دلیل خانم‌های باردار نباید از این ماده استفاده کنند؛

در صورتی که سرب وارد بدن جنین شود ممکن است اختلالاتی مانند عقب‌ماندگی، کاهش یادگیری و اختلال روانی در کودک ایجاد ‌شود.

ظاهری تاکید کرد: هرگونه ماده شیمیایی قطعاً عوارضی در پی دارد و حتی کرم‌های مرطوب‌کننده نیز ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی در فرد شود و در نتیجه به خانم‌ها و به‌ویژه دختران جوان توصیه می‌شود کمتر از مواد آرایشی استفاده کنند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. مردم هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی باید به برچسب اصالت آن توجه کنند؛ طرح برچسب اصالت، طرحی است که طی آن برچسب هایی روی محصولات سلامت محور مانند فرآورده های آرایشی نصب می شود تا مردم با دیدن آنها اجناس ایمن را خریداری کنند اما نکته مهم این است که این برچسب ها به خودی خود بیانگر اصالت کالا نیستند.
    در صورت استعلام برچسب اعلام شده، همه اطلاعات نشان دهنده اصالت یک محصول مانند نام کالا، تاریخ تولید، انقضا، نام تولیدکننده، واردکننده و اصل یا تقلبی بودن محصول مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *