رفع ترک های پوستی: 18 درمان خانگی و 6 درمان پزشکی

رفع ترک های پوستی: ۱۸ درمان خانگی و ۶ درمان پزشکی

ترک های پوستی در بین زنان بعد از بارداری شایع هستند. ممکن است خطوط ریز دقیقی در نواحی که مستعد چربی هستند، مانند پستان، باسن، ناحیه معده، شکم و ران ها رخ دهد. این ترک ها ممکن است به دلیل افزایش ناگهانی وزن، تغییرات هورمونی یا از دست دادن ناگهانی چربی در این نواحی رخ دهد.

در این متن به شما می گوییم که چگونه از طریق داروها و درمان های خانگی از شر علائم ترک های پوستی خلاص شوید.

خلاص شدن از شر ترک های پوستی

در نهایت ترک های پوستی با گذشت زمان کمتر شده، اما هرگز برطرف نمی شوند. اگرچه ممکن است به طور طبیعی از شر آنها خلاص نشوید، اما برخی از روش های درمانی به حداقل رساندن احتمال نمایان شدن آنها کمک می کند. ممکن است برخی از کرم ها، لوسیون ها و روغن های ماساژ دهنده را در نظر بگیرید که ممکن است پوست شما را صاف و نرم کند.

جانت آرنسون و پاتریشیا در کتاب معاینه سریع پرستاری به نام «بهداشت مادران و نوزادان» نوشتند: در طی ماه ها و ممکن است سال ها، ترک ها به تدریج به خطوط ریزی تبدیل شوند که تقریبا نزدیک به رنگ پوست شما است. اگرچه ممکن است مجبور باشید «زخم شمشیر» را به طور طبیعی تحمل کنید، اما در مدت سه تا شش ماه پس از زایمان کمتر قابل رویت می شوند.

۱۸ درمان خانگی برای از بین بردن ترک های پوستی

برخی از داروهای خانگی موثر وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کرده تا ظاهر علائم ترک های پوستی پس از زایمان را کمتر قابل رویت کنید. اکثر این روش های درمانی از «کتاب بزرگ درمان خانگی» نوشته شده توسط ساموئل بیلینگز است.

۱٫ درمان با روغن

ماساژ ناحیه آسیب دیده با روغن باعث صاف شدن پوست شده و به کاهش ترک پوستی کمک می کند.

برخی از روغن های معروف در این خصوص به شرح زیر است:

روغن زیتون: روغن زیتون پوست را مرطوب کرده و لایه برداری می کند. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و علائم ترک های پوستی را تا حد زیادی از بین می برد.

کمی روغن را روی کف دست خود بریزید و به آرامی ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید. اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند تا ویتامین های A، D و E در روغن جذب پوست شوند.

پس از ماساژ استحمام کنید. اگرچه این یک فرآیند زمان بر است، اما در صورت استفاده منظم نتیجه می گیرید. یا می توانید مخلوطی از روغن زیتون، آب و سرکه (یا آب لیمو) را نیز تهیه کرده و در شب بر روی آن اعمال کنید.

روغن ویتامین E: روغن ناشی از کسپول ویتامین E را خارج کنید. با هر مرطوب کننده ای که به طور مرتب استفاده می کنید، ترکیب کرده و بر روی ترک های پوستی اعمال کنید. با استفاده منظم، در محو شدن علائم ترک های پوستی موثر خواهد بود.

روغن کرچک: روغن کرچک را بر روی ترک های پوستی اعمال کرده و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این ناحیه را با استفاده از حرکات دایره ای به آرامی ماساژ دهید. برای پوشاندن این ناحیه، از یک کیسه پلاستیکی استفاده کنید، دور آن را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه یک بطری آب داغ قرار دهید. گرما منافذ را باز کرده و روغن جذب منافذ می شود. ناحیه را تمیز کرده و هر روز حداقل برای یک ماه این کار را تکرار کنید تا نتایج مطلوب به دست بیاید.

سایر روغن ها: روغن های مختلف مانند روغن کنجد، نارگیل، بادام، آووکادو، کرچک و ویتامین E به نسبت مساوی مخلوط شده و بر روی پوست اعمال می شوند. همچنین می توانید از آنها برای ماساژ این ناحیه استفاده کنید.

درمان با اسانس روغن ها

روغن های معمولی مانند بادام، کنجد و نارگیل را مصرف کنید. چند قطره از روغن های اسانس مانند گل رز، شمعدانی، اسطوخدوس، مر یا گل بی مرگ را به آن اضافه کنید. از این مخلوط به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بر روی ترک های پوستی استفاده کنید. این امر به سرعت ترک های پوستی را کاهش می دهد.

۲٫ آلوئه ورا

آلوئه ورا باعث بهبودی و تسکین پوست می شود. از ژل تازه به جای مواردی که در بازار به فروش می رسد، استفاده کنید.

آن را مستقیا بر روی پوست اعمال کرده و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست باقی بماند و سپس آن را با آب ولرم شست و شو دهید. مرتبا آن را بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.

همچنین می توانید مخلوطی از یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا با روغن حاوی پنج نسبت ویتامین A و ده نسبت کپسول ویتامین E آماده کنید. آن را بر روی پوست مالش دهید تا کاملا جذب پوست شود. آن را دو مرتبه در روز اعمال کنید.

۳٫ عسل

خاصیت ضد عفونی کننده عسل در کاهش علائم ترک های پوستی مؤثر است. یک پارچه کوچک بردارید و عسل را روی آن بمالید. پارچه را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود. با استفاده از آب گرم بشویید. یا می توانید اسکراب عسل را با مخلوط کردن آن با نمک و گلیسیرین آماده کنید. آن را روی علائم ترک پوستی بمالید، اجازه دهید تا خشک شود و با استفاده از آب بشویید.

۴٫ سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، که به جوانسازی پوست کمک می کند و باعث زیبایی آن می شود. دو سفیده تخم مرغ را با استفاده از چنگال هم بزنید. ناحیه آسیب دیده را با آب تمیز کرده و یک لایه ضخیم از سفیده تخم مرغ را با استفاده از یک برس آرایشی روی آن بمالید. بگذارید خشک شود و سپس با استفاده از آب سرد بشویید. مقداری روغن زیتون بمالید تا پوست انعطاف پذیر و مرطوب شود. این کار را هر روز و برای حداقل دو هفته تکرار کنید. این ماده به بهبود رنگ پوست شما کمک می کند و علائم به آرامی از بین می رود.

۵٫ شی باتر یا کره کاکائو

شی باتر یا کره کاکائو دقیقا مانند روغن برای درمان عمل می کند. اینها همچنین ترکیبات اصلی موجود در اکثر لوسیون های بدن هستند.

مقداری شی باتر یا کره کاکائو تهیه کرده و به طور مرتب بر روی ترک های پوستی اعمال کنید. پس از مدتی ناحیه را تمیز کنید. این روش درمانی باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، جلوگیری از خشکی و کاهش علائم ترک های پوستی می شود. کره کاکائو یک مرطوب کننده عالی است و به تقویت پوست کمک می کند.

18 درمان خانگی برای از بین بردن ترک های پوستی
۶٫ شکر

شکر یکی از بهترین درمان ها برای ترک های پوستی است. پوست مرده را لایه برداری کرده و علائم ترک های پوستی خفیف تر می شوند.

یک قاشق غذاخوری از شکر را آماده کرده و با مقداری روغن بادام و چند قطره روغن لیمو مخلوط کنید. قبل از دوش گرفتن از آن به عنوان اسکراپ استفاده کنید. این کار را هر روز و به مدت یک ماه انجام دهید.

۷٫ آب لیمو

خاصیت اسیدی آبلیمو برای ترک های پوستی خاصیت بهبودی دارد. آب لیمو تازه را بر روی ناحیه آسیب دیده مالش دهید. اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه در این ناحیه باقی بماند تا آبلیمو جذب پوست شود. آن را با استفاده از آب گرم شست و شو دهید. برای کسب تنیجه مطلوب این کار را هر روز انجام دهید.

یا اینکه می توانید مخلوطی از نسبت برابر آبلیمو و خیار را تهیه کرده و آن را بر روی ترک های پوستی اعمال کنید.

۸٫ آب

برای برطرف کردن ترک های پوستی و سایر اختلالات پوستی، باید پوست را به خوبی پر آب نگه دارید. حداقل ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب به طور روزانه مصرف کنید تا به بدن آبرسانی کرده و از بدن در برابر سموم محافظت کنید.

پوست را نرم نگه داشته و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند. سعی کنید تا از مصرف چای، قهوه و سودا اجتناب کنید، زیرا آنها عامل کم آبی بدن محسوب می شوند.

۹٫ زردآلو

میوه را شسته و به تکه های کوچک خرد کنید. میوه ها را در مخلوط کن خرد کرده تا تبدیل به خمیر شود. آن را بر روی ترک های پوستی مالش دهید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی این ناحیه باشد. آن را با آب ولرم شست و شو دهید و به طور مرتب این کار را تکرار کنید.

۱۰٫ آب سیب زمینی

سیب زمینی حاوی فیتو شیمیایی، پلی فنول و کاروتنوئیدها است که باعث بهبود بافت پوست می شوند. یک سیب زمینی را به نصف برش داده و نصف آن را بر روی ترک های پوستی اعمال کنید. اجازه دهید تا آب آن جذب پوست شده تا خشک شود. سپس با استفاده از آب ولرم، ناحیه آسیب دیده را بشوئید. طی چند ماه، متوجه تغییر خواهید شد. یا اینکه می توانید از آب سیب زمینی یا خمیر آن استفاده کنید.

۱۱٫ زرد چوبه و چوب صندل

این مواد با توانایی شان در تقویت بافت های روشن تر و حتی پوست شناخته می شوند. یک قاشق از خمیر چوب صندل را با مالیدن مقداری از چوب صندل بر روی آب تهیه کنید. یک خمیر نرم از ریشه زردچوبه تازه تهیه کنید. هر دو را به نسبت مساوی مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید.

اجازه دهید تا ۶۰ درصد آن خشک شود و سپس آن را بر روی پوست مالش دهید تا پاک شود. این کار را هر روز و حداقل به مدت ۶ ماه تکرار کنید تا شاهد بهبود باشید.

۱۲٫ شیر، شکر و آب نارگیل سبز

اسکراب ها در تقویت روند ترمیم پوست موثر هستند و یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن علائم ترک های پوستی بعد از تولد نوزاد است.

دو قاشق از شیر خام، چند قطره آبلیمو و آب خیار و نصف قاشق شکر را مخلوط کنید. آن را بر روی ترک های پوستی اعمال کرده و برای ۵ دقیقه با استفاده از حرکات دایره ای مالش دهید. با آب شست و شو دهید و با استفاده از حوله خشک کنید. آب نارگیل را به میزان زیادی بر روی ناحیه مالش داده و اجازه دهید تا خشک شود که ترک های پوستی را احساس کنید. سپس شی باتر یا ژل آلوئه ورا را بر روی آن اعمال کنید. پس از مدتی این ناحیه را شسته و مرطوب کننده بر روی آن اعمال کنید. برای کمک به از بین بردن علائم اولیه و روشن شدن پوست می توانید هفته ای سه بار از این روش درمانی استفاده کنید. این کار را بیش از ۳ مرتبه در هفته تکرار نکنید.

۱۳٫ یونجه

برگ های یونجه منبع خوبی از پروتئین، آمینه اسیدهای ضروری و ویتامین های E و K هستند که خاصیت ضد قارچی آنها باعث سم زدایی پوست می شود و به بهبود علائم ترک های پوستی کمک می کند.

با مخلوط کردن پودر با چند قطره روغن بابونه، یک خمیر نرم تهیه کنید. آن را بر روی ترک های پوستی ریخته و مالش دهید. دو تا سه مرتبه در روز بر روی ترک های پوستی اعمال کرده و متوجه می شوید که در مدت یک هفته علائم ناپدید می شود. پودر یونجه در فروشگاه های مواد غذایی موجود است.

۱۴٫ مرطوب کننده های خانگی

مرطوب کننده به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. باید آن را بر اساس نوع پوست انتخاب کنید. اگر پوست خشک است، باید آن را همراه با کره کاکائو استفاده کنید و اگر پوست شما چرب است، از کرم حاوی آلوئه ورا یا مرطوب کننده خاک رس استفاده کنید.

روغن زیتون، ژل آلوئه ورا و روغن جوانه گندم را به نسبت مساوی مخلوط کنید. اگر پوست شما خشک و یا ترکیبی است، می توانید از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوستتان از نوع چرب است، می توانید مخلوط را با خاک رس ترکیب کنید.

۱۵٫ لوسیون های خانگی

یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا و نصف پیمانه روغن زیتون کاملا خالص را ترکیب کنید. روغن را از ۶ کپسول ویتامین E و ۳ تا ۴ کپسول ویتامین A خارج کنید. همه این مواد را مخلوط کرده، آن را در یک بطری شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. لوسیون های رفع ترک های پوستی طبیعی می تواند به طور روزانه اعمال شود.

۱۶٫ کرم های خانگی

نصف پیمانه کره کاکائو، یک قاشق غذاخوری روغن ویتامین E و دو قاشق غذاخوری موم زنبور عسل را در آن رنده کنید. همچنین ممکن است روغن هسته زردآلو و روغن جوانه گندم را نیز اضافه کنید. این مخلوط را به جوش بیاورید تا موم ذوب شود. آن را در یک بطری ذخیره کرده و در یخچال نگهداری کنید. می توانید به طور روزانه از آن استفاده کنید.

۱۷٫ ورزش

ورزش بر روی عضلات این ناحیه کار کرده و به کاهش علائم ترک های پوستی کمک می کند. این کار پوست را ملایم کرده و به بازسازی بافت پوست کمک می کند. پوست سفت را شل کرده و به کاهش علائم ترک های پوستی کمک می کند. ترکیب ورزش و رژیم غذایی متعادل به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و می توانید تاثیر آن را قبل و بعد از میزان زیادی از علائم ترک های پوستی مشاهده کنید.

۱۸٫ دوش آب سرد و گرم و شنا

این اقدامات تاثیر قابل توجهی بر روی پوست دارند. آنها گردش خون را در بافت های زیر پوستی تقویت کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که دوش آب گرم و سرد برای گردش خون بگیرید.

درمان های پزشکی برای برطرف کردن ترک های پوستی

درمان های پزشکی برای برطرف کردن ترک های پوستی

به خصوص اگر در حال شیردهی باشید، پزشکان توصیه می کنند که داروهای طبیعی به مراتب بهتر از درمان های پزشکی است. اما اگر خسته تر از آن هستید که داروهای خانگی را برای درمان ترک های پوستی امتحان کنید، در این قسمت گزینه های درمانی نوشته شده است. این موارد باید تحت راهنمایی و نظارت دقیق متخصص پوست و مو انجام شود. با این وجود، برخی از آنها می توانند عوارض جدی ایجاد کنند.

۱٫ لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی که به آن پیلینگ درما یا chemexfoliation نیز گفته می شود، یک محلول شیمیایی برای استفاده در ترک های پوستی است (۵). محلول حاوی مواد شیمیایی مانند تری کلرواستیک، گلیکولیک، لاکتیک، سالیسیلیک یا اسیدهای کربولیک است که وقتی روی ترک های پوستی اعمال می شود، منجر به تشکیل تاول می شود. بعدا پوست تاول زده پوسته پوسته شده و لایه جدید پوستی تشکیل می شود.

در صورت داشتن سابقه تغییر رنگ پوست به قهوه ای یا در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری، زخم ها و جراحات سرماخوردگی (در بیماران مبتلا به تبخال)، این روش درمانی خطراتی از جمله تغییر رنگ پوست، تغییر غیر طبیعی رنگدانه های پوستی را نیز در پی دارد.

۲٫ لیرز درمانی

مجله اوپرا می گوید: لیزر درمانی یک روش معمول و اثبات شده برای از بین بردن علائم ترک های پوستی است. این روش هم بر روی ترک های پوستی کهنه و هم عمیق و همچنین ترک های پوستی جدیدتر اثر می کند. این روش شامل برداشتن، تبخیر و از بین بردن بافت های آسیب دیده پوست برای تقویت تولید سلول های جدید است. دو گزینه پرهزینه شامل لیزر پالس رنگی و لیزر فراکشنال ablative هستند که هر دو ترک های پوستی را برطرف کرده و بافت پوست را بهبود می بخشد. منجر به از بین بردن دائمی علائم ترک های پوستی می شود. اما هزینه بر است.

۳٫ اسید گلیکولیک

اسید آلفا هیدروکسی خاصیت لایه برداری دارد. تولید کلاژن در پوست را احیا کرده و خاصیت ارتجاعی را افزایش می دهد، بنابراین باعث می شود تا علائم ترک های پوستی کمتر ظاهر شود. کپسولهای اسید گلیکولیک در داروخانه ها موجود است، اما شما باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۴٫ کرم ترتینوئین

در صورت شیردهی، متخصص پوست ممکن است کرم پوست ترتینوئین که با نام Retin-A نامیده می شود را تجویز کند. می توان آن را به تنهایی یا همراه با سایر کرم ها استفاده کرد.

مطالعه ای نشان می دهد که اعمال کرم پوست ترتینوئین ۰٫۱ درصد می تواند علائم ترک های پوستی را کاهش دهد. مشاهده شده است که طول ترک های پوستی تا میزان ۱۴ درصد و عرض آنها تا میزان ۸ درصد کاهش داشته است. مطالعه ای دیگر نشان داد که طول آنها تا میزان ۲۰ درصد کاهش داشته است. اما شواهد زیادی در مورد جذب آن در شیر مادر وجود ندارد. بنابراین، بهتر است که از مصرف آن در دوران شیردهی و یا برنامه ریزی برای بارداری اجتناب کنید.

۵٫ فعال کننده بازسازی پوست

برای از بین بردن علائم ترک های پوستی، می توانید از کرم های با کیفیت و با حصول نتیجه مطلوب استفاده کنید. اینها در درجه اول پوست را نرم کرده، رنگدانه ها را ترکیب کرده و به تدریج ظاهر قرمز یا نقره ای موجود در پوست را از بین می برند. اکثر محصولات شامل کره کاکائو و روغن ویتامین E به همراه برخی از مواد آلی دیگر هستند.

یک کرم ضد ترک های پوستی حاوی هر یک از این ترکیبات زیر است:

۱٫ رتینول: هر کرم ضد ترک های پوستی، حاوی رتینول است؛ زیرا به آبرسانی و بازسازی بافتهای پوست کمک می کند.

۲٫ کلاژن و الاستین: این پروتئین هایی هستند که باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و بازسازی پوست می شوند.

۳٫ روغن جوجوبا و شی باتر: هر دو این موارد در کرم های ترک های پوستی یا کرم های سلولیتی یافت می شوند. اینها گردش خون در پوست را بهبود می بخشند.

۴٫ ویتامین ها و آمینواسیدها: اینها شرایط لازم برای ترمیم سریع بافت پوست هستند.

۵٫ روغن های اسانس: وزن کل متابولیک در پوست را بهبود می بخشند و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهند. این روغن ها مقرون به صرفه و استفاده از آنها آسان است و به راحتی قابل دسترس هستند. با این وجود، این محصولات موجود در بازار برای شیردهی بی خطر نیستند و می توانند باعث تغییر رنگ پوست شوند.

خلاص شدن از شر ترک های پوستی

۶٫ جراحی

جراحی برای برداشتن ترک های پوستی توصیه نمی شود. عمل جراحی (درم ابریژن) شامل برداشتن لایه هایی از پوست است که دارای علائم ترک های پوستی است و در نتیجه بازسازی پوست انجام شود. این کار منجر به ایجاد زخم برش می شود که از ترک پوستی بدتر است. همچنین خطرات متعدد دیگری به همراه دارد.

حتی بعد از چندین آزمایش و پیگیری، علائم ترک های پوستی مثل قبل باقی مانده، آنها را مثبت در نظر بگیرید. آنها با گذشت زمان و مراقبت مناسب برطرف می شوند. تا آن زمان می توانید آنها را به عنوان یک خاطره شیرین از بارداری خود در نظر بگیرید.

کدامیک از روش های درمانی فوق برای برطرف کردن ترک های پوستی در شما موثر بوده است؟ تجربیات و ایده های خود را در صورت وجود در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.