رشد جنین در یک نگاه

برای اینکه بدانیم در طول دوران بارداری جنین در رحم ما چگونه رشد می کند، بهتر است از اطلاعات هفته بارداری خود آگاهی داشته باشیم .در این مطلب شما را از مراحل رشد جنین و اتفاقات مهمی که در رحم مادر شکل می گیرد به صورت هفته به هفته مطلع می سازیم .لازم به توضیح است که زمان شروع حاملگی ، دوهفته بعد از اولین روز آخرین عادت ماهیانه، در نظر گرفته شده است .

هفته شش 
قلب شکل گرفته و گردش خون آغاز می شود. قسمت بزرگی از شش ها ، انگشتان دست و پا و قسمت هایی از صورت، مثل لب ها شکل می گیرند.

هفته هفتم 
جنین می تواند تولید ادرار کند و حباب های در ناحیه چشم بصورت فنجانی ایجاد می شود. 

هفته نهم 
با شکل گیری سلول های خونی و گلبول های سفید که نقش دفاع از بدن در برابر عفونت ها را بعهده دارد، سیستم دفاعی بدن شروع به رشد می کند.همچنین در این زمان سوراخ های بینی شکل می گیرد . جنین از نظر شکل و اندازه مانند یک لوبیا چیتی است.

هفته دهم 
چشم ها به جلوی صورت آمده و پلک ها شکل گرفته و بسته هستند ( در اواخر سه ماه دوم آنها از هم جدا می شوند) . جنین شروع به بازکردن دهانش می کند و حرکت هایی با انگشتان دست و پایش انجام می دهد. 

هفته یازدهم 
حس لامسه در چانه، پلک ها و بازوها برای جنین قابل درک می باشد.

هفته دوازدهم 
بر روی زبان جنین جوانه های احساس مزه رشد کرده و کامل می شوند.

هفته چهاردهم 
با شکل گیری سلول های T ( نوع خاصی از گلبول های سفید خون ) سیستم ایمنی بدن بهتر کار می کند . بسیاری از مواد شیمیایی داخل شکمی مثل انسولین که از پانکراس ترشح می شود را می توان شناسایی کرد. پوست، مو و ناخن های جنین شروع به رشد کرده و عمل بلعیدن آغاز می شود . تمامی سطح بدن می توانند لمس کردن را احساس کند. جنین در این زمان به اندازه یک پرتقال است.

هفته شانزدهم 
اندام های تناسلی خارجی قابل مشاهده می شوند. یکصد میلیون سلول که شبکه های چشمی ما را تشکیل می دهند از هفته شانزدهم تا هفته بیست و هشتم شروع به شکل گیری می کنند. جنین در این زمان به سختی به اندازه یک گریپ فروت است.

هفته بیستم 
گوش ها از دو طرف سر نمایان می شوند و تمامی بدن را موهای کرک مانندی می پوشاند. جنین در حدود ۳۰۰ گرم وزن دارد .

هفته بیست و پنجم 
جنین صداها را می شنود. مراقب صبحت کردن خود باشید و در ضمن با او صبحت کنید.

هفته بیست و ششم 
جنین توانایی مکیدن و شنیدن صداها را دارد. ابروها و پلک ها قابل مشاهده می شوند. وزن جنین در حدود ۶۳۰ گرم یا به اندازه سه تا پرتقال است . تقریبا نیمی از کودکانی که به این سن می رسند، در صورت زایمان زنده می مانند.

هفته بیست و نهم 
شش ها با مایع درونشان شروع به رشد و متراکم شدن می کنند و حرکات تنفسی را شبیه سازی می کنند.

هفته سی ام 
چشم ها می توانند نور را حس کنند و توانایی در استشمام بو آغاز می شود. جنین توان مکیدن و بلعیدن را دارد. همچنین قدرت سکسکه و حتی تنفس را نیز دارد. وزن او در حدود یک آناناس می باشد.

هفته سی و چهارم 
پوست او قرمز و چروکیده است. چربی ها در رحم شروع به جمع شدن در اطراف جنین می کنند و واکنش هایی مانند پلک زدن برای جنین امکان پذیر است و او در حقیقت یک الگوی خواب و بیداری مشخص را دنبال می کند. جنین در این هفته به اندازه یک گربه کوچک است.

هفته سی و ششم 
اگر تا این زمان جنین به سمت لگن خاصره حرکت نکرده باشد ، در این هفته حرکت خود را به سمت لگن آغاز کرده وخود را برای بدنيا آمدن آماده می کند و همچنین ناخن ها به طورکامل شکل می گیرند.

هفته سی و هفتم 
شش ها به اندازه کافی رشد کرده اند و در صورت زایمان جنین در این هفته، نوزاد نارس نیست.

هفته سی و هشتم 
با شکل گیری چربی های بیشتر، جنین گوشتالو شده و چین و چروک های روی پوست کمتر می شود.

هفته چهلم 
زمان عادی بارداری تمام می شود .

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *