راه های انتقال زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟!

مهم‌ترین راه انتقال زگیل و تبخال تناسلی چیست؟
هم زگیل و هم تبخال تناسلی می‌توانند با تماس جنسی منتقل شوند. برای انتقال این دو بیماری ویروسی، ارتباط مخاطی دو طرف لازم است. بنابراین، این بیماری‌ها در صورت تماس با مخاط ناحیه تناسلی، مخاط دهان و مخاط روده می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. بهتر است بدانید تماس‌های پوستی ساده باعث انتقال بیماری نخواهد شد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

آیا راهی برای پیشگیری قطعی از انتقال این دو نوع بیماری وجود دارد؟
اگر از بحث روابط خارج از چارچوب خانواده بگذریم که جزو روابط بسیار پرخطر محسوب می‌شوند، می‌توان گفت تقریباً اگر خانم یا آقایی به این بیماری‌ها مبتلا باشند، احتمال انتقال بیماری به همسر آن‌ها وجود خواهد داشت. گاهی عنوان می‌شود که تزریق واکسن می‌تواند راه امنی برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی باشد. این در حال است که واکسن‌ها تنها حاوی ۴ گونه خاص از ویروس زگیل تناسلی هستند و تزریق آن‌ها می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این ۴ گونه خاص ویروس و جلوگیری از ایجاد سرطان دهانه رحم تا حد زیادی مؤثر باشد. با این ‌حال، نمی‌توان ادعا کرد فردی که واکسن زگیل تناسلی را دریافت کرده، تا آخر عمر نسبت به ابتلا به این بیماری ویروسی از طریق همسر خود مصون خواهد بود.

توصیه به زن و شوهرهایی که یکی از آن‌ها مبتلا به زگیل یا تبخال تناسلی است، چیست؟
اول این که در فاز حاد بیماری به هیچ عنوان رابطه زناشویی برقرار نشود اما زمانی که فرد مبتلا در فاز خاموش تبخال تناسلی باشد، می‌تواند با همسر خود به شرط استفاده از پوشش جنسی (کاندوم) رابطه زناشویی برقرار کند. این کار تا حد زیادی احتمال ابتلا به تبخال را در زن یا مرد کاهش می‌دهد. با تمام این احتیاط‌ها باز هم متأسفانه در صورت ابتلای یکی از طرفین به تبخال تناسلی، احتمال بروز بیماری در فرد مقابل هم بسیار بالا خواهد رفت.
در مورد زگیل تناسلی، احتمال اینکه فرد سالم ویروس را بگیرد اما هیچ‌وقت علائم آن را بروز ندهد، وجود دارد. به عبارت ساده‌تر، اگر سیستم ایمنی فرد سالم به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است در طول رابطه زناشویی به ویروس زگیلی تناسلی آلوده شود ولی علائم بیماری هیچ‌گاه در او بروز نکند. در مورد این بیماری هم استفاده از پوشش جنسی در زمان برقراری رابطه کاملاً ضروری است.

برخی منابع ادعا می‌کنند مصرف طولانی‌مدت داروها باعث سرکوب تبخال تناسلی می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟
تحقیقات نشان داده‌اند استفاده بلندمدت از داروهای ضدویروس می‌تواند دفعات حمله تبخال تناسلی را کمتر کند. هرچه این دفعات کمتر باشد، خطر ابتلای همسر به این بیماری هم بیشتر کاهش خواهد یافت. بد نیست بدانید از زمان بروز تبخال تناسلی تا برطرف شدن کامل آن حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد و ممکن است بیمار در دوره‌های چندماهه دوباره با عود بیماری و علائم آن مواجه شود.

نحوه درمان این دو بیماری ویروسی چگونه است؟
در هر دو مورد، درمان قطعی وجود ندارد. برای تبخال تناسلی معمولاً داروهای ضدویروس توصیه می‌شود. در مواردی که تبخال راجعه باشد، معمولاً استفاده ۶ تا ۹ ماهه از داروها می‌تواند جلوی عود کوتاه‌مدت تبخال را بگیرد. در مورد زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی مانند فریز کردن، سوزاندن، دارودرمانی، لیزردرمانی، اسیددرمانی و… استفاده کرد. این روش‌های درمانی می‌توانند ویروس و زائده را از بین ببرند، اما به هیچ عنوان باعث ریشه‌کن شدن بیماری نمی‌شوند.

منبع خبر : هفته نامه سلامت

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *