رابطه عاطفی مادر با جنین/ چگونه با جنین خود ارتباط برقرار کنیم؟!

اگر از دوران بارداری تلاش کنید با جنین خود ارتباط برقرار کنید، این روند پس از زایمان نیز بسیار راحت تر پیش خواهد رفت. نوزادی که احساس امنیت می کند، بهتر می خوابد و بهتر شیر می خورد، کمتر گریه می کند و در دوران کودکی و بلوغ خود، فرد مستقل تر، با اعتماد بنفس بیشتر و قابل اعتماد تری خواهد بود…

رابطه عاطفی مادر با جنین

ارتباط عاطفی مادر با جنین چه اهمیتی دارد؟

چرا باید با جنین خود ارتباط برقرار کنیم؟

با جنین خود چه بگویم؟

معمولا در مراجعه به ماما و یا متخصص زنان و زایمان در مورد تمامی جوانب بارداری از جمله تغذیه، وزن، تاریخ زایمان، ورزش منظم و توصیه های پزشکی بطور کامل صحبت می شود ولی موضوعی که همیشه فراموش می شود برقراری ارتباط عاطفی با جنین است.

عموم مردم اینطور تصور می کنند که برقراری ارتباط با فرزند از لحظه تولد آغاز می شود، اما در حقیقت این ارتباط از دوران بارداری شروع می شود. ارتباط عاطفی با جنین در دوران بارداری به چه معناست؟ و پژوهشگران نشان داده اند که در طول ۹ ماه بارداری چه جریان هایی بین مادر و جنین داخل رحم رخ می دهد.

این ارتباط حتی در اوایل بارداری نقش ویژه ای دارد و در طول بارداری ادامه پیدا می کند. برای مثال، جنین بطور ناخوداگاه با صدای مادر آشنا می شود و از طریق این سیستم ارتباطی با مادر خود ارتباط برقرار می کند و از همین راه می تواند بلافاصله پس از تولد به صدا، بو و حتی پوست مادر خود واکنش نشان دهد.

برقراری ارتباط با جنین برای برخی از مادران باردار عجیب است، اما با این حال به مرور زمان و با پیشرفت بارداری راحت تر می توانند با جنین درون بدن خود ارتباط برقرار کنند. برای شروع این کار باید به او فکر کنید، او را حس کنید و به او عشق ورزید.

چرا باید در دوران بارداری با جنین ارتباط عاطفی برقرار کرد؟

کارشناسان نیز مانند بسیاری از مادربزرگ ها معتقدند که ارتباط عاطفی با جنین در دوران بارداری می تواند زمینه ساز احساس امنیت، اعتماد و استقلال در دوران کودک و حتی بزرگسالی او شود.

آغاز برقراری ارتباط پس از تولد نوزاد می تواند با مشکلات بسیاری همراه باشد، بویژه اگر در دوران بارداری سرگرم مسائل گوناگونی باشید و هنگام زایمان با دشواری های زیادی روبرو شوید، اما اگر از دوران بارداری تلاش کنید با جنین خود ارتباط برقرار کنید، این روند پس از زایمان نیز بسیار راحت تر پیش خواهد رفت. نوزادی که احساس امنیت می کند، بهتر می خوابد و بهتر شیر می خورد، کمتر گریه می کند و در دوران کودکی و بلوغ خود، فرد مستقل تر، با اعتماد بنفس بیشتر و قابل اعتماد تری خواهد بود.

باید بدانید که بچه ها از درون شکم می تواند احساسات، غم و شادی مادر خود را حس کند. برای هر پدر و مادری دوران بارداری مرحله ای حساس و مهم به شمار می آید و می تواند با استرس بسیاری همراه باشد، زیرا تغییرات فراوانی در درون آنها و در اطرافشان در حال وقوع است. این نوع استرس طبیعی است و حتی گاهی می تواند برای جنین مفید باشد، چرا که به او می آموزد که چگونه با نگرانی های زندگی طبیعی مقابله کند. اما زمانی که مادر باردار با مشکلات غیرمعمول مانند اختلاف با همسر خانواده یا دوستان، جابجایی محل سکونت، مشکلات مالی و حتی حوادث خطرناک از جمله تصادف با اتومبیل یا بیماری و مرگ یکی از نزدیکان روبرو می شود، جنین نیز با استرس بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

اگر مادر در دوران بارداری احساس افسردگی کند، اضطراب داشته باشد و یا بطور مرتب و یا برای مدت طولانی غمگین باشد، تاثیرات منفی زیادی بر جنین خواهد داشت. اگر هورمون های استرس مادر (کورتیزول) برای مدت طولانی به میزان بالایی تولید شوند، می توانند به رشد و مغز جنین آسیب برسانند.

اگر میزان استرس مادر کم باشد، جنین می توانند در مقابل آن به خوبی از خودش محافظت کند اما در صورت افزایش میزان آن، تحت تاثیر قرار می گیرد. برای کاهش میزان تاثیر استرس بروی فرزندتان، بهتر است هر روز زمان خاصی را برای برقراری ارتباط با او صرف کنید، با این کار رابطه عاطفی مناسبی بین شما و او برقرار می شود. این رابطه عاطفی مانند یک حساب پس انداز طولانی مدت، در حین زایمان و حتی پس از تولد نیز مفید خواهد بود. کودکانی که در دوران جنینی ارتباط عاطفی خوبی با مادران شان داشته اند و دارای حس امنیت هستند، نسبت به سایرین، راحت تر بدنیا می آیند و پس از تولد نیز در شرایط کلی مقاومت بیشتری خواهند داشت.

چگونه می توان پیش از تولد با نوزاد ارتباط عاطفی برقرار کرد؟
برای برخی از مادران باردار پیوند عاطفی با جنین کار بسیار ساده ای است، زیرا برای این کار روزانه چند دقیقه زمان لازم است. در ادامه به چند روش مفید برای برقراری ارتباط عاطفی شما و همسرتان با جنین اشاره می کنیم.

با کودک خود حرف بزنید

درباره کارهای روزانه تان با او حرف بزنید. هنگام رانندگی به او بگویید که در حال رانندگی هستید و قصد دارید به کجا بروید و چه کاری انجام دهید. درباره غذایی که می خورید با او حرف بزنید. تصور کنید او صمیمی ترین دوست شماست، حتی حرف هایی را که نمی توانید به هر کسی بگویید، با او در میان بگذارید.

چشم های خود را ببندید و فرزند خود را تصور کنید

تصور کنید که او متولد شده و او را در آغوش گرفته اید و نوازش می کنید. این کار برای برخی از مادران عجیب است، با این حال احساس و علاقه خود را به جنین بروز دهید. به احساسات منفی و مثبت خود توجه کنید، بروز آنها همیشه به شما کمک می کنند تا احساسات آزاردهنده را دور بریزید و به عواطف و احساسات خوشایند خود نزدیک تر شوید.

برای فرزند درون شکم تان موسیقی ملایم پخش کنید

آهنگ مورد علاقه خودتان را برای او پخش کنید و حتی همراه با آن هم خوانی کنید. فرزندتان می تواند در آینده این آهنگ را بخاطر بیاورد و حتما از عکس العمل او در آینده هنگام شنیدن این آهنگ شگفت زده خواهید شد، بخصوص اگر در دوران بارداری این آهنگ را بطور مرتب برای او بخوانید.

تصاویر سونوگرافی او را در معرض دید خود قرار دهید

آنها را در اطراف خود بچسبانید و بطور مرتب آنها را نگاه کنید. بعضی از والدین دوست دارند با عکس های کودکان داخل مجله و عکس های خودشان یک عکس خانوادگی درست کنند. شما نیز می توانید تصویر یک کودکی را از مجله ببرید و کنار عکس خود و همسرتان بچسبانید، می توانید آنرا نگه دارید و زمانی که کودکتان بزرگ شده به او نشان دهید.

شکمتان را نوازش کنید و یا ماساژ دهید

با این کار هورمون های آرام سازی و آرامش آزاد می شوند و جنین در واکنش به این کار و برای ارتباط با شما به شکمتان ضربه وارد می کند. بخاطر داشته باشید که هر روز باید از بارداری تان لذت ببرید. لبخند بزنید، بخندید و از هر چیز های کوچک زندگی خود راضی و قدردان باشید.

اگر احساس خوبی نسبت به فرزند درون بدنتان ندارید و یا بطور کلی هیچ حسی ندارید، می توانید با فرد با تجربه ای صحبت کنید تا بتوانید علاقه خود را به جنین بدست آورید و ارتباط عاطفی خود را از همین حالا برقرار کنید. اگر پیوند عاطفی از دوران بارداری آغاز شود، زمینه ساز ارتباط بهتری برای شما همسر و فرزندتان در آینده خواهد شد و پس از تولد او نیز براحتی می توانید او را به عنوان عضو جدید خانواده بپذیرید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. واقعا خیلی باید مراقب بود از امواج رادیویی گرفته تا تغییرات هیجانی. جنین هیچ حفاظی نداره و زودی آسیب می بیته.

  2. چون حفاظ نداره میشه اثر مثبت هم رو جنین گذاشت. با کتاب خوندن و حرف زدن . حفظ اشعار حافظ که نتیجه فوق العاده میده.??❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *