رابطه زناشویی در هفته های آخر بارداری با وجود رحم دوشاخ؟!

بارداری با وجود رحم دوشاخ جز بارداریهای پرخطر محسوب می شود چون امکان پاره شدن کیسه آب جنین بالاست معمولاً پزشکان نزدیکی را ممنوع می دانند چون نزدیکی و دخول و ارگاسم می تواند سبب تحریک انقباضات رحم شود. اگر با نظر پزشک نزدیکی بلامانع باشد در هر صورت دخول عمیق و فشار زیاد توصیه نمی شود…

من هفته ی ۳۵ بارداری هستم. رحمم دوشاخه و از اول بارداری نزدیکی نداشتم. از هفته ۱۵ تا ۱۷خونریزی شدید داشتم. اما الان وضعیتم نرماله. هیچ تمایلی هم ندارم ولی چون تا ۶ هفته بعد زایمان نمیتوان رابطه داشت، آیا میتونم الان رابطه داشته باشم. از یه طرف نگران جنینم. از یه طرف میترسم همسرم بهم خیانت کنه!!!

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام باید پوزیشن شما طوری باشد که به شکم و کمر شما فشار زیادی وارد نشود و دخول عمیق نباشد از هفته ۳۸ بارداری به بعد دخول عمیق نیز منعی برای شما ندارد.

رحم دوشاخ و نزدیکی در بارداری، عوارض رحم دوشاخ در بارداری، رحم دوشاخ و عوارض نزدیکی، عوارض رحم دوشاخ برای جنین، بارداری با رحم دوشاخ ، عکس جنین در رحم دو شاخ، رحم دوشاخ و زایمان طبیعی

***رحم دو شاخ یک اختلال مادرزادی است. این اتفاق زمانی می افتد که رحم دختر به طور طبیعی رشد نمی کند. کانال های ویژه فقط با بخشی از هم مخلوط می شوند که منجر به جداسازی دو قسمت بالایی یا شاخ رحم می شود. وقتی شاخها کمی کوچک می شوند، رحم به شکل قلب دیده می شود. اگر این مشکل را داشته باشید نمیتوانید از آن جلوگیری کنید و یا آن را متوقف کنید.

حدود یک‌دهم تا نیم درصد زنان به این ناهنجاری رحمی مبتلا هستند. این ناهنجاری رحمی بیشتر بدون علامت است و هنگام بارداری و زایمان تشخیص داده می‌شود. معمولا در اولین سونوگرافی دوران بارداری، بیماری رحم دوشاخ تشخیص داده می‌شود.

شایع‌ترین تظاهر بالینی آن سقط اوایل بارداری است و از دیگر علایم این بیماری، می‌توان به پریودهای نامنظم یا سنگین، درد در ناحیه شکم و هنگام تخمک‌گذاری اشاره کرد. رحم دوشاخ اثرات سوئی بر باروری دارد و بیماران مبتلا باید تحت‌نظر متخصص باشند.

به‌طور کلی بارداری در این بیماران جزو بارداری‌های پرخطر است. سقط‌های مکرر، زایمان زودرس (حدود ۲۵-۱۵ درصد) و قرار گرفتن غیرطبیعی جنین در رحم از آثار سوء آن بر باروری است.

تنها در بیمارانی رحم دو شاخ باید مورد عمل جراحی قرار گیرد که سقط مکرر در سه ماهه دوم بارداری داشته باشند، زیرا در سه ماهه اول ممکن است علل التهابی و عفونی وجود داشته باشد.

رحم دو شاخ تا حدی گرد بوده و به شکل قلب است و دو شاخ در دو طرف فوقانی دارد. در رحم دو شاخ احتمال پارگی کیسه آب و زایمان زودرس بیشتر است.

معمولا در رحم دو شاخ وضیعت این‌گونه نیست و سر جنین در بالا قرار می گیرد که این امر باعث زایمان عرضی یا بریچ یعنی خروج پای جنین از کانال زایمان به جای سر می شود.

بنابراین رحم دوشاخ می تواند بر روی نحوه قرارگیری جنین در اواخر بارداری تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است سزارین توصیه شود.

 رحم دوشاخ خطر سقط جنین را در دوران بارداری افزایش می دهد. برخی از محققان معتقدند که این مشکلات به دلیل انقباضات نامنظم رحم یا کاهش توانایی رحم اتفاق می افتند.

بارداری با وجود رحم دوشاخ جز بارداریهای پرخطر محسوب می شود چون امکان پاره شدن کیسه آب جنین بالاست معمولاً پزشکان نزدیکی را ممنوع می دانند چون نزدیکی و دخول و ارگاسم می تواند سبب تحریک انقباضات رحم شود. اگر با نظر پزشک نزدیکی بلامانع باشد در هر صورت دخول عمیق و فشار زیاد توصیه نمی شود.

استراحت کافی برای کسانی که رحم دوشاخ دارند توصیه می شود.

گاهی با تشخیص پزشک کسانی که رحم دو شاخ دارند کاندیدای سرکلاژ در دوران بارداری می‌شوند.

پوزیشن های مناسب برای دخول در بارداری

مساله ای که اهمیت دارد ، ملایمت در دخول و کم عمق بودن آن است . در اینجا پوزیشن هایی را که این خصوصیات را دارند ذکر کرده ایم :

در این پوزیشنها ، دخول کم عمق بوده و کمترین میزان دخول به لحاظ عمق را خواهیم داشت. ضمن اینکه مادر در وضعیت راحتی قرار داشته و فشاری روی او وارد نمی باشد.

۱٫ پوزیشن دخول از پشت : در این حالت دخول داخل واژن، اما از پشت انجام می شود. در این وضعیت نیز میزان دخول به لحاظ عمق ، بسیار کم بوده و آسیبی مادر و جنین را تهدید نمیکند . ضمن اینکه راحتی مادر نیز فراهم است .

۲٫ پوزیشن زن بالا : در این پوزیشن مادر کاملا تسلط بر میزان وشدت و سرعت دخول می باشد. ممکن است عمق دخول بیشتز از سایر پوزیشن ها باشد. اما همین که شدت آن توسط مادر کنترل می شود، نکته ی مثبت این نوع دخول می باشد.   

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *