دو تا ساک حاملگی در هفته ششم دارم؛ اما یکیش کیسه زرده نداره!

سلام من امروز سونوی واژینال دادم که دو تا ساک حاملگی دیده شده یکیش ۶ هفته بود و قلب دیده شد و نرمال بود ولی یکیش کیسه زرده نداشت و نامطلوب بود و قلب هم دیده نشد. امکان داره دومی از بین بره؟!

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام بله احتمال آن وجود دارد که خود به خود جذب شود و ازبین برود.

زمان تشکیل تشكيل شدن ساک حاملگي

در اکثر منابع مرجع سونوگرافی ذکر شده است که اولین زمانی که می توان وجود ساک حاملگی را در حفره رحم با سونوگرافی واژینال ( نه سونوگرافی شکمی ) تشخیص داد، تقریباً پنج و نیم هفته بعد از تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی است.

بنابراین اگر از زمان معمولی قاعدگی شما یک هفته گذشته باشد و شک به حاملگی داشته باشید ، در صورت باردار بودن شما سن احتمالی حاملگی شما بین ۵-۶ هفته می باشد.

بنابراین حتی اگر تست خون بارداری شما مثبت باشد ، دیده نشدن ساک حاملگی در حفره رحم در این زمان با انجام سونوگرافی از روی شکم یک امر طبیعی است و در این موارد توصیه به تکرار سونوگرافی معمولاً ۲-۳ هفته بعد می شود.

نکته قابل ذکر دیگر این مسئله است که ممکن است در این زمان ساک حاملگی دیده شود ولی خود جنین و فعالیت قلب آن به دلیل کوچک بودن جنین دیده نشود و باز تکرار سونوگرافی در ۲-۳ هفته بعد توصیه می شود و این مورد هم غیر طبیعی نیست.

گاهی ساک حاملگی و خود جنین هم در این سن حاملگی دیده می شوند ولی ضربان قلب جنین دیده نمی شود که باز هم غیر طبیعی محسوب نمی شود و تکرار سونوگرافی یک هفته بعد و یا سونوگرافی ترانس واژینال توصیه می شود.

پس مواردی که بین هفته ۵-۶ حاملگی غیر طبیعی نیست و نیاز به سونوگرافی پیگیری دارد شامل این موارد است : دیده نشدن ساک حاملگی، دیده شدن ساک حاملگی و عدم رویت جنین ، دیده شدن ساک حاملگی حاوی جنین و عدم رویت ضربان قلب .

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام
    من ۲۰آبان اولین روز آخرین پریودیم بوده
    امروز ۵ دی رفتم سونو واژینال دادم ساک حاملگی دیده شد و جنین خیلی کوچک بود و ضربان هم داشت اما دکتر گفت خیلی کوچک وکند هست و باید ۷ تا ۱۰ روز دیگه بیام دوباره سونو بدم تا سیر تکاملش رو ببینیم
    من واقعا استرس دارم و میترسم
    لطفا راهنماییم کنین جای نگرانی هست ممکنه اتفاق بدی بیفته؟

    1. سلام باید متن سونوگرافی رویت شود تا بتوان نظر داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *