دوش گرفتن بعد از سزارین/ چسب بخیه چند روز باید بماند؟!

بعد از سزارین در صورتی که منعی برای استحمام از طرف پزشک معالج وجود نداشته باشد، روز بعد از ترخیص برای استحمام مجاز هستید البته با رعایت این که بیش از ۱۵ دقیقه طول نکشد.

بهتر است محل جراحی را با شامپو بچه به آرامی بدون استفاده از لیف شستشو دهید.

 منظور از پانسمان کردن تمیز و خشک نگهداشتن و محافظت کردن از محل عمل تا التیام یافتن زخم است.

چگونه از بخیه سزارین مراقبت کنیم؟

۱. تا ۲۴ ساعت بعد از عمل، معمولا بخیه‌ها باز می‌مانند تا در معرض هوا باشند و سریع‌تر بهبود یابند.

۲. لازم نیست هر روز بخیه‌ها را با بتادین شستشو داد. دوش گرفتن و استفاده از کف شامپو بچه کافی است. نباید بخیه‌ها را دستکاری کرد و تا ۱۰ روز نباید اطراف آن را لیف کشید.

۳. در صورتی که روی بخیه‌ها از پانسمان ضدآب استفاده شده است، می‌توان ۳ روز بعد از عمل آن را برداشت و بخیه را در معرض هوا قرار داد تا جوش بخورد. اگر بخیه کشیدنی است حدود یک هفته بعد از عمل می توانید با مراجعه به پزشک خود و یا درمانگاه بخیه ها را به راحتی و بدون درد بکشید.

۴. بخیه‌ها ۲ روز بعد از جراحی جوش می‌خورند و غیرقابل نفوذ هستند. در صورتی که زیر بخیه‌ها ترشح‌های چرکی یا خونریزی وجود داشته باشد و در اطراف بخیه‌ها تورم و قرمزی دیده شود و بیمار تب کند، با توجه به نظر پزشک، لازم است بیمار بستری شود و بخیه‌ها مجددا شستشو داده و پانسمان شود. گاهی اوقات نیز باید بخیه‌ها را باز و مجددا ترمیم کرد.

۵. ترشح‌های کم خونابه از بخیه‌ها به معنی عفونت نیست. این خانم‌ها به نخ‌های بخیه حساسیت دارند و این حساسیت چند هفته بعد از عمل، خود را نشان می‌دهد. نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

۶. داروهای تجویزی بعد از سزارین، برای نوزاد مضر نیست و مادر باید آنها را به طور کامل و دقیق مصرف کند. کمتر از یک درصد این داروها از شیر می‌گذرد و ضرری برای سلامت کودک ندارد.

همچنین از پوشیدن لباسهای تنگ و دارای الیاف پلاستیکی نیز باید خودداری شود.

نکته مهم:

در صورتی که از محل زخم و جراحی بیمار ترشحات چرکی ، سفید یا خونابه ترشح شود ویا محل عمل متورم و قرمز شد یا بخیه ها باز شدند حتما به بیمارستان مراجعه شود.

*درد تیر کشنده و شدید که به طور مداوم وجود دارد

*دردی که بهبود نمی یابد

*تغییرواضح در ماهیت و اندازه درد

*اسهال شدید

*استفراغ

*تب

پانسمانهای جدید چه ویژگیهایی دارند؟!

در عمل سزارین جای سوزن‌های بخیه روی پوست بیمار باقی می‌ماند و خوشایند بیماران نیست ولی در روش‌های نوین جای سوزن‌های بخیه باقی نمی‌ماند.

ناحیه‌ی برش برای سزارین لایه‌های عمیق برش داده می‌شود که در روش نوین، لایه‌های عمیق بخیه می‌خورد و به سمت بالای پوست می‌آید و وقتی به سطح خارجی پوست یا اپیدرم رسید ابتدا روی پوست را تمیز کرده و سپس پانسمان‌های نوین را روی آن قرار می‌دهند.

پانسمان‌های نوین یا مرطوب وقتی زخم با پانسمان‌های مخصوص در محیط مرطوب ایجاد می‌شود جای زخمی که ایجاد می شود با ظاهر بهتر و کمتر است و اگر فردی که سزارین شده است، بخواهد لایه های داخلی را بخیه بزند و ولی لایه‌ی آخر را با پانسمان ترمیم کرد که نیاز به لیزر نباشد از این نوع پانسمان‌ها استفاده می‌کند.
 وقتی پانسمان اشباع شد طبق نظر پزشک یا پرستار مخصوص پانسمان را تعویض می‌کنیم.

معمولا کسی که از این پانسمان‌ها استفاده می‌کند در دوره‌ی هفت تا ده روز بهبود می‌یابد و جای زخم‌اش ترمیم می‌شود.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بعد از سزارین بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید :

    چنان چه پانسمان شما ضدآب است، روز پس از ترخیص از بیمارستان می‌توانید دوش ایستاده بگیرید. ولی اگر پانسمان معمولی دارید از روز سوم بعد از سزارین می‌توانید ایستاده دوش بگیرید و در روزهای بعد این کار را تکرار کنید.

    محل بخیه ها را به طور ملایم با کف دست و با شامپو یا کف صابون شست‌وشو دهید و از لیف حمام استفاده نکنید.

    می‌توانید محل سزارین را بعد از خروج از حمام با سشوار خشک کنید (از گاز استریل نیز می‌توانید برای خشک کردن محل بخیه‌ها بعد از خروج از حمام استفاده کنید).

    برای جلوگیری‌ از شل شدن جدار شکم، شکمتان را با شکم‌بند یا یک شال نازک ببندید ولی مواظب باشید روی محل جراحی قرار نگیرد.

    راه رفتن زیاد را فراموش نکنید هر چه بیشتر راه بروید بازگشت شما به فعالیت روزمره زودتر امکان پذیر خواهد بود.

    تا ٤٠ روز بعد از سزارین از نزدیکی بپرهیزید وقبل از آن به پزشک خود برای جلوگیری از بارداری مراجعه کنید.

    به تغذیه ‌خود اهمیت دهید. از خوردن زیاد شیرینی و شکلات که ارزش غذایی کافی در مقایسه با میوه وسبزیجات ندارند، خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *