دلیل ۴۰ درصد ناباروری مردان ناشناخته است

حدود ۴۰ درصد ناباروری مردان علی رغم همه بررسی هایی که انجام می شود ناشناخته باقی می ماند و به نظر می آید درصد زیادی از این علت ناشناخته، علل ژنتیکی باشد. اما تعداد ژنهای متعددی که در تولید اسپرم دخالت دارند نقش همه آنها شناخته شده نیست و کار روی ژنتیک در سالهای اخیر و نقش تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی در ناباروری مردان بسیار پررنگ شده و تلاشهای زیادی انجام شده است. 

در رابطه با این موضوع بحث آناپلوئیدی اسپرم مطرح است. آناپلوئیدی اسپرم هم در عدم تشکیل جنین و هم در سقط جنین بعد از لقاح نقش دارد. آناپلوئیدی اسپرم عبارتست تعداد کم یا زیادتر بودن کروموزومهای اسپرم از حالت طبیعی؛ و به علت اینکه بررسی ژنتیکی اسپرم کار ساده ای نیست و مدت طولانی نیست که در دنیا رواج پیدا کرده است و بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد و هنوز کاربردی بالینی پیدا نکرده است و علت عدم جنبه کاربردی آن گران بودن این روش و اینکه هنوز نقش آن صددرصد مشخص نشده است. آناپلوئیدی می تواند به دلایل مختلف بوجود بیاید ممکن است بعضی از روشهای زندگی ما در ایجاد آنا پلوئیدی نقش داشته باشد. چیزی که تقریباً مشخص شده است بحث سن است که با افزایش سن میزان آناپلوئیدی اسپرم در افراد افزایش پیدا می کند منتهی نحوه زندگی، مواد غذایی، سیگار و مواد مخدر، آلودگی هوا، میدان های مغناطیسی و … می تواند نقش مخرب داشته باشد و آناپلوئیدی را افزایش دهد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. اسپرموگرام چیست؟////////////////////
    آزمايش اسپرموگرام به منظور تجزيه و آناليز مايع اسپرم انجام مي گيرد. مايع اسپرم تركيبي از اسپرم هاي شناور در ترشحات بيضه و ساير غدد جنسي است كه هنگام انزال از بدن خارج مي شود. طي انجام اسپرموگرام وجود اسپرم در مايع اسپرم مشخص مي شود و در صورت وجود، ‌تعداد اسپرم ها، ميزان تحرك آنها، ميزان تركيبات شيميايي و عناصر سلولي اندازه گيري مي شود كه در تشخيص علت ناباروري مي تواند مؤثر باشد.
    براي آزمايش اسپرموگرام فردي كه نمونه مي دهد بايد حداقل ۳ روز و حداكثر ۷ روز از آخرين مقاربت وي گذشته باشد و دچار بيماري هاي ويروسي و عفوني و تب نباشد و بيمار از ۳ هفته قبل از آزمايش به جز داروهاي ضروري از داروي خاص ديگري استفاده نكند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *