ایا میشود کودکی دندان در نیاورد

آیا میشود کودکی دندان در نیاورد؟

دندان در نیاوردن یک کودک چهارده ماهه، منجر به نگرانی والدین او شده بود و این سوال را مطرح می کردند که آیا میشود کودکی دندان در نیاورد؟، علت دندان درنیاوردن نوزاد چیست؟، آیا کودک ما مشکل خاصی دارد که تا الان دندان در نیاورده است؟  نگرانی این زوج در رابطه با کودکشان باعث شد تا ما از خانم دکتر فیروزه ساجدی بخواهیم، کمی در در رابطه با روند رشد کودکان و بخصوص دندان در آوردن نوزادان مطالبی را بیان کند.

مطلب پیشنهادی: اولین دندان بچه ها چه زمانی در می آید و برای مراقبت از دندان بچه ها چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

دندان در نیاوردن کودک چهارده ماهه

دکتر فیروزه ساجدی، متخصص اطفال و دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بهتر است والدین برای اطمینان یافتن از طبیعی بودن روند تکامل کودکشان، به جای نگران شدن به انجام آزمون‌های استاندارد تکاملی توسط متخصص اطفال یا مراقبان بهداشت در ۴، ۹، ۱۲ و ۱۸ ماهگی اقدام کنند. وی می‌افزاید: در بسیاری موارد تاخیر در دندان درآوردن، راه رفتن و تکلم کاملا طبیعی است و به تفاوت کودکان در طی کردن مراحل رشد باز می‌گردد. آنچه مهم است، توجه به سلامت جسمی و ذهنی هر کودک است که می‌تواند سرعت روند رشد او را تعیین کند. دندان درآوردن کودکان روندی است که معمولا می‌تواند از ۴ ماهگی تا حداکثر ۱۲ ماهگی اتفاق بیفتد. تاخیر در دندان درآوردن نگران‌کننده می‌شود.

دخترم ده ماهشه دندون در نیاورده، چیکار کنم؟

دکتر ساجدی ضمن بیان این مطلب می‌افزاید: زود دندان درآوردن مزایا و معایب خود را دارد؛ از یک‌سو کودک می‌تواند غذای تکمیلی را زودتر شروع کند و از سوی دیگر دندان‌هایش زودتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد، اما اگر کودکی در ۱۰ ماهگی یا یک‌سالگی، حتی یک دندان هم در نیاورده، باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

علت دندان درنیاوردن نوزاد

این متخصص اطفال تاکید می‌کند: برخی عوامل چون کمبود کلسیم، کم‌کاری تیروئید یا برخی بیماری‌هایی که زمینه استخوانی دارند، می‌تواند به تاخیر در روند دندان درآوردن کودک منجر شود، اما همیشه تاخیر در دندان درآوردن به این عوامل باز نمی‌گردد، بلکه در برخی موارد می‌تواند جنبه ژنتیکی نیز داشته باشد.

علت دندان در نیاوردن می تواند ارثی باشد

ارث می تواند دلیل اصلی دیر دندان در آوردن باشد. فرقی ندارد که خانواده پدر این ارث را دارد یا مادر . از هر دو طرف می تواند به کودک به ارث برسد. اگر نوزاد اول شما دچار این مشکل ( گرچه اسم آن را نمی توان مشکل گذاشت)  بهتر از پدر بزرگ، مادر بزرگ ها در این رابطه بپرسید.

ضعف در تغذیه علت دندان درنیاوردن نوزادان

اگر فکر می کنید دندان در آورن نوزادتان دارد دیر می شود، توصیه می شود در تغذیه او بازنگرنی کنید. غالبا اگر علت دیر دندان در آوردن نوزاد تغذیه باشد، نوزاد ضعیف تر و کم وزن تر و کوچکتر از هم سن سالانش به نظر می رسد. معمولا کمبود ویتامین هایی اعم از A ،C ،D و کلسیم و فسفر می تواند منجر به بروز این مشکل شود.

مطلب پیشنهادی: سن دندان درآوردن نوزاد و ترتیب دندان درآوردن نوزادان!

علت دندان درنیاوردن کودک یک ساله

تاخیر در تکلم به دلیل کم‌شنوایی

متخصصان اطفال می‌گویند: بچه‌ها معمولا در ۱۰ ماهگی تا یک‌سالگی قادرند که یک یا ۲ کلمه معنی‌دار مانند مامان و بابا را بگویند، اما تاخیر در بیان چند کلمه ساده حتی ممکن است در برخی کودکان تا ۱۴ ماهگی نیز وجود داشته باشد.

دکتر ساجدی تاکید می‌کند: اگر تاخیر در بیان چند کلمه ساده و با معنی تا ۱۸ ماهگی ادامه یابد، باید مورد بررسی قرار بگیرد و از آنجا که بسیاری از پدر و مادرها تاخیر در تکلم کودک را به وجود سابقه خانوادگی نسبت می‌دهند و از بررسی فرزندشان از لحاظ کم‌شنوایی‌های خفیف غافل می‌شوند، ضرورت مراجعه به پزشک لازم است.

به گفته وی کودکانی که دچار کم‌شنوایی‌های خفیف هستند، در بیان حروف شبیه به هم مثل ب و پ دچار مشکل هستند و در سنین بالاتر کلمات را به شکلی ادا می‌کنند که برای بسیاری افراد قابل تشخیص نیست. این پزشک متخصص اضافه می‌کند: از سوی دیگر تاخیر طولانی در تکلم باید از نظر ابتلا به عقب‌ماندگی‌های ذهنی خفیف و همین طور بیماری اوتیسم یا در خودماندگی (اوتیسم، نوعی اختلال مغزی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود) مورد بررسی قرار بگیرد.

آزمون‌های استاندارد روند رشد کودک

به گفته دکتر ساجدی استفاده از آزمون‌های تکاملی استاندارد در تمام کشور و برای همه کودکان در سنین مختلف باید استفاده شود. وی تاکید می‌کند: والدین باید بدانند که بچه‌ها از نظر روند رشد و تکامل خود مسیرهای متفاوتی را طی می‌کنند. آنچه مهم است تایید صحت و سلامت جسمی‌ و ذهنی کودک از طریق این آزمون‌ها در یک پروسه زمانی مشخص است که برای برخی کودکان زودتر و برای برخی دیگر دیرتر طی می‌شود. هر کودکی برای این که مراحل رشد خود را طی کند، احتیاج به زمان و آمادگی بدنی دارد. هر کودکی با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی که با سایر کودکان دارد، مراحل رشد خود را طی می‌کند.

دیر راه افتادن همیشه نگران‌کننده نیست

زمانی که گفته می شود کودکان در یک‌سالگی راه می‌روند، به منزله آن نیست که همه کودکان این توانایی را دارند؛ زیرا ممکن است کودکی در ۹ ماهگی آمادگی جسمانی لازم برای راه رفتن را پیدا کرده باشد و بتواند راه برود، ولی کودکی دیگر تا ۱۴ ماهگی هم هنوز به این آمادگی جسمانی نرسیده باشد، به همین دلیل متخصصان اطفال می گویند که بیشتر کودکان قادرند از ۹ تا ۱۵ماهگی راه بروند.

دکتر ساجدی می‌گوید: بر خلاف تصور والدین زود راه افتادن کودکان، زیر ۹ ماهگی نشانه خوبی نیست و می‌تواند به معنای وجود بیماری سفتی عضلات باشد. از سوی دیگر دیر راه افتادن کودک هم بیش از ۱۴ یا ۱۵ ماهگی می‌تواند نشانه‌ای از شلی عضلات باشد که در هر دو مورد کودک باید مورد بررسی قرار بگیرد. راه رفتن روندی تکاملی است که باید به مرور و با افزایش سن شکل بگیرد و کامل شود، در نتیجه تعجیل والدین برای راه رفتن کودکان بی‌دلیل است.

والدین فراموش نکنند که تمامی کودکان مراحل رشد یکسانی دارند، ولی سرعت رشد آنها به دلیل تفاوت‌های فردی می‌تواند با هم متفاوت باشد، حتی ممکن است کودکی بدون این که یک مرحله از رشد جسمانی خود را سپری کند، به مرحله بعد برود و در عین حال رشد طبیعی و سالمی هم داشته باشد.

منبع خبر : جام جم

اشتراک‌گذاری
10 نظر
  1. دختر من ۱۰ ماهشه ولی هنوز هیچ خبری از دندون در آوردنش نیست یه دکتری می گفت بچه باید آفتاب بخوره ممکنه کمبود ویتامین دی و کلسیم داشته باشه. شوهرم هم خیلی نگران این قضیه ست.

  2. دختر منم یک سال و یک ماهه هنوز دندون درنیاورده بردم پیش دکترش گفت تا ۱۵ ماهگی طبیعیه

  3. دختر منم يك سالشه هنوز دندون در نياورده بردم دكتر گفت ويتامين دي كمه

  4. پسر من ۱ سال و ۳ ماهشه تا الان دندون نداره

    1. دخترمن یازده ماه داره هنوز دندون در نیاورده آیا نگران کننده است

  5. سلام پسرمن نزدیک ۹ماهش هست ولی اثرونشانه ای ازدندون دراوردن نداره.ولی ازهفت ماهگی شروع ب چهاردست وپارفتن کردوالان تقریبا میشینه

  6. با سلام دختر من يك سال و يك هفتشه وهنوز دندون درنيورزه وهم پزشك وهم شبكه بهداشت ميگن تا ١٥ ماهگي نگران كننده نيست من خيلي نگرانم ميشه راهنمايي كنيد

  7. سلام پسر منم سیزده ماهشه خیلی نگرانشم درحدی که جرات ندارم دکتر ببرمش توروخدا راهنمایی کنین چکارش کنم میشینه حرف میزنه قدم قدمم میتونه راه بره ولی دندون نداره

  8. دخترمن ۱۳ماهشه هنوز دندون درنیاورده دکتر گفته جای نگرانی نیست

  9. پسر منم ۱۳ ماهشه هنوز درنیاورده . دکتر براش شربت امگا نوشت و گفت تا ۱۵ ماهگی طبیعیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *