بررسی دلایل تولد نوزاد کم وزن و روشهای جلوگیری از آن

بررسی دلایل تولد نوزاد کم وزن و روشهای جلوگیری از آن

وزن تولد کمتر از ۵٫۵ پوند (۲٫۵ کیلوگرم)، وزن کم در نظر گرفته شده و می تواند در اثر زایمان زودرس، رشد ناکافی جنین در رحم و یا ترکیبی از هر دو رخ دهد. نوزادان متولد شده با وزن بسیار کم در هنگام تولد، در معرض خطر مشکلات سلامتی یا رشد هستند، اما این مساله نادر است. برای اطمینان از یک بارداری سالم و به نوبه خود یک کودک سالم، مهم است که به طور مناسب غذا خورده، ورزش کرده و از رفتارهای ناسالم اجتناب کنید و همچنین مدیریت صحیح شرایط بهداشتی تان نیز حائز اهمیت است.

پیشگیری از تولد کودک با وزن کم

داشتن یک بارداری سالم

۱٫ ویتامین های بارداری حاوی فولیک اسید و آهن را به طور روزانه مصرف کنید.

مصرف ویتامین های بارداری حدود ۶۰۰ میکروگرم اسید فولیک و ۲۷ میلی گرم آهن در روز فراهم می کند. اگر می خواهید باردار شوید، سعی کنید تا روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. اگرچه اکثر پزشکان مصرف ویتامین های دوره بارداری را توصیه می کنند، اما می توانید مواد مغذی را از غذاهای زیر نیز دریافت کنید:

  • اسید فولیک: سبزیجات با برگ سبز (اسفناج، چغندر برگی و کلم پیچ)، مرکبات (مانند پرتغال)، لوبیا، نان، غلات، برنج و ماکارونی.
  • آهن: صدف، اسفناج، جگر (و سایر گوشت های ارگانیک)، حبوبات، گوشت قرمز، بوقلمون، کینوا و دانه های کدو تنبل.

دلایل تولد نوزاد کم وزن

۲٫ سطح استرس خود را تا حد امکان پایین نگه دارید.

مدیتیشن آگاهانه، یوگا، تاچی، یا هر تمرین آرامش بخش دیگری را انجام دهید که باعث کاهش استرس تان می شود. در صورت لزوم، مسئولیت های کمتری را در بخش های مختلف زندگی تان بر عهده بگیرید. اگر گاه به گاه کار می کنید، نگران نباشید، استرس دائم به میزان حداکثری نگران کننده است. به عنوان مثال، اگر شغل پر استرسی دارید، مسئولیت های کم استرس تری را به عهده گرفته یا در طی روز برای آرام کردن خود، استراحت کنید.

کمی زمان صرف کنید تا محرک های استرس را شناسایی کرده و از ابزارهای مقابله ای برای کاهش میزان استرس خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بلافاصله با نشستن در محل ترافیکی دچار استرس می شوید، ممکن است قصد داشته باشید که موسیقی آرامش بخش پخش کنید یا به یک کتاب صوتی گوش دهید تا وقت شما در اتومبیل لذت بخش تر سپری شود.

اگر احساس می کنید که استرس غیر قابل کنترل است، با یک رواندرمانگر دارای مدرک صحبت کنید.

استرس در بارداری دلیل نوزاد کم وزن

۳٫ مقدار وزن مناسب خود را در طول بارداری به دست بیاورید.

اطمینان حاص کنید که برای به دست آوردن وزن مناسب در بارداری به اندازه کافی غذا می خورید. اگر وزن طبیعی دارید (شاخص حجم توده بدنی تان بین ۱۸٫۵ و ۲۴٫۹ است)، باید ۲۵ پوند (۱۱ کیلوگرم) تا ۳۵ پوند (۱۶ کیلوگرم) وزن اضافه کنید.

داشتن وزن بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم به طور خودکار باعث وزن کم در هنگام تولد نمی شود، فقط خطر آن را افزایش می دهد. اگر قبل از بارداری دچار کاهش وزن شده اید (شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸٫۵)، برای افزایش وزن ۲۸ پوند (۱۳ کیلوگرم) تا ۴۰ پوند (۱۸ کیلوگرم) برنامه ریزی کنید. اگر قبل از باروری اضافه وزن داشته اید (شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹٫۹)، ۱۵ پوند (۶٫۸ کیلوگرم) تا ۲۵ پوند (۱۱ کیلوگرم)، میزان افزاش وزن سالمی خواهد بود.

اگر قبل از بارداری چاق بوده اید (شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر داشته اید)، به دست آوردن حدود ۱۱ پوند (۵ کیلوگرم) تا ۲۰ پوند وزن (۹٫۱ کیلوگرم) سالم است.

حفظ وزن مناسب برای جلوگیری از تولد کودک کم وزن

۴٫ هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش به میزان متوسط انجام دهید.

۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید و یا در سه جلسه ۵۰ دقیقه ای در هفته ورزش کنید. سطح شدت ورزش های خود را آسان نگه دارید (یعنی در حین ورزش، قادر به صحبت کردن به راحتی باشید).

از ورزش زیاد اجتناب کنید یا ورزش های شدید مانند دویدن یا کراس اوت انجام ندهید، زیرا ورزش بیش از حد می تواند به کاهش وزن کودک در تولد کمک کند. بسیاری از سالن های بدنسازی کلاس های یوگا یا کاردیو سبک دارند که مخصوص زنان باردار طراحی شده است و تمرکز آنها اغلب بر روی تمرینات یوگا یا قبل از تولد است.

اگر وزنه بلند می کنید، وزنه های بیش از حد سنگین را بلند نکنید و از دمبل ددلیفت و حرکت upright rows با وزن ها اجتناب کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که میله یا دسته وزنه ها با برآمدگی شکم برخورد کند.

بعد از هفته ۱۲ بارداری، از انجام تمرینات وزنه برداری شکمی خودداری کنید. ورزش می تواند در رفع درد و تیرکشیدگی که در طول دوره های بارداری عود می کند، موثر باشد. همچنین می تواند به کاهش خطر دیابت حاملگی یا افزایش وزن بیش از حد در حین بارداری کمک کند.

ورزش برای جلوگیری از تولد کودک کم وزن

۵٫ برای اطمینان از سلامتی، یک برنامه منظم معاینه توسط پزشک ترتیب دهید.

برنامه ریزی کنید که تا هفته ۲۸ بارداری، یک بار در ماه به پزشک مراجعه کنید. از هفته های ۲۸ تا ۳۶ بارداری، هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه کنید. برای هفته های آخر بارداری (به خصوص بعد از هفته ۴۰ بارداری)، برای معاینه هر هفته به پزشک مراجعه کنید.

اگر قبلا به اختلالاتی مانند کم خونی، لوپوس، دیابت یا آسم دچار بوده اید و یا هم اکنون به آن دچار هستید، پزشک ممکن است توصیه کند که در بازه های زمانی کوتاه تر به پزشک مراجعه کنید که نیاز به نظارت بیشتری دارد.

اگر در دهه های ۳۰ تا ۴۰ سالگی خود هستید، پزشک ممکن است توصیه کند که به طور مکرر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک برای جلوگیری از تولد کودک کم وزن

۶٫ با پزشک در مورد اینکه چه مراحل مراقبت بارداری برای شما مناسب است، صحبت نمایید.

بدن هر شخصی متفاوت است، بنابراین از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز است اقدام خاصی برای حفظ بارداری سالم انجام دهید. اگر در حال حاضر مشکل سلامتی خاصی داشته باشید یا اگر مشکلات دیگری در گذشته داشته اید، این مساله بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر در دهه های ۳۰ تا ۴۰ سالگی زندگی هستید، یا قبلا سقط جنین داشته اید، پزشک شما ممکن است تغییرات خاصی را در رژیم غذایی و رژیم ورزشی شما پیشنهاد دهد.

مراقبت های بارداری برای جلوگیری از تولد کودک کم وزن

اجتناب از رفتارهای ناسالم برای جلوگیری از تولد نوزاد کم وزن

 

۱٫ مصرف الکل را در حین بارداری متوقف کنید.

اگر به طور فعال تلاش برای بارداری می کنید، نوشیدن الکل را هر چه سریع تر متوقف کنید (هوشیاری به شما کمک می کند تا راحت تر باردار شوید!) در غیر این صورت، به محض اینکه مشکوک به بارداری شده اید، مصرف الکل را متوقف کنید.

مطالعات نشان می دهند که مصرف الکل در حین بارداری رشد جنین در داخل رحم را کاهش دهد، که منجر به وزن کم در هنگام تولد و سایر اختلالات سلامتی می شود. اگرچه این ادعا وجود دارد که نوشیدن یک نوشیدنی الکلی در هفته مشکلی ایجاد نمی کند، اما بهتر است که در حین بارداری از مصرف الکل به طور کامل اجتناب کنید.

اگر مشکل اعتیاد مصرف الکل دارید، از روان پزشک دارای مجوز کمک گرفته یا در کلاس های ترک الکل رایگان شرکت کنید تا مصرف الکل را ترک کنید.

مصرف الکل و تولد نوزاد کم وزن

۲٫ برای اطمینان از یک بارداری سالم و سلامتی کودک، سیگار را ترک کنید.

اگر سیگار می کشید، هر چه سریع تر سیگار را ترک کنید تا اطمینان حاصل شود که کودکتان با یک وزن سالم متولد می شود. مصرف هر نوع نیکوتین در حین بارداری با وزن کم کودک در هنگام تولد همراه است- این شامل پچ های نیکوتین، صمغ و اسپری ها و قرص های لوزی شکل است.

اگر انتخاب کرده اید که با درمان های جایگزین نیکوتین به تدریج مصرف آن را ترک کنید، قرص های لوزی شکل و اسپری ها و صمغ ها انتخاب بهتری در مقایسه با پچ ها محسوب می شوند، زیرا آنها نیکوتین با دوز بالا و مدام را به بدن منتقل نمی کنند. در مورد ایمنی روش های مختلف ترک با پزشک خود صحبت نمایید. به سلامتی کودک خود فکر کنید تا انگیزه برای ترک در شما ایجاد شود.

از داروهای طبیعی برای کمک به ترک عادت خود استفاده کنید. با این تصور که ویپ یا سیگارهای الکترونیکی در حین بارداری «ایمن تر» هستند، به جای آن، ویپ یا سیگارهای الکترونیکی مصرف نکنید.

مصرف سیگار و تولد نوزاد کم وزن

۳٫ برای پیشگیری از تولد نوزاد با وزن کم، خواب با کیفیت خود را کم نکنید.

هر شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید تا از بارداری سالم و متعاقبا کودک سالم اطمینان حاصل کنید. زنان باردار نیاز به خواب بیشتری دارند، زیرا بدنشان در خواب میزان بالاتری هورمون پروژسترون ترشح می کند، به این معنا که آنها در طول روز بیشتر خسته می شوند. به علاوه، رشد کودک در بدن مادر کار دشواری است!

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، قبل از خواب برخی از تمرین های آرامش بخش تنفس را انجام دهید یا به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

از چشم بند یا پرده های تیره تاریک کننده در شب استفاده کنید تا خواب با کیفیت طولانی تری نسبت به قبل داشته باشید (حتی در هنگام طلوع خورشید). اگر از بی خوابی رنج می برید، در مورد مصرف دارو با پزشک صحبت کنید تا در داشتن خواب با کیفیت تر به شما کمک کند.

برای پیشگیری از تولد نوزاد با وزن کم، خواب با کیفیت خود را کم نکنید.

۴٫ از سوء مصرف مواد مخدر غیر قانونی و سایر مواد خودداری کنید

در حین بارداری از داروهای غیرقانونی مانند ماری جوانا، کوکائین، اکستازی، اسید، هروئین و سایر مواد استفاده نکنید. اگر از اعتیاد رنج می برید، از یک روان درمان گر دارای مدرک کمک بخواهید تا در زمینه ترک اعتیاد به شما کمک کند.

گروه های درمانی و ملاقات های ترک اعتیاد همچنین می تواند به شما در حفظ عزت نفس و سلامتی کودک کمک کند.

مصرف مواد مخدر و تولد نوزاد کم وزن

رابطه بیماری های مادر با تولد نوزاد با وزن کم

 

۱٫ در صورت لزوم، اقداماتی برای کاهش فشار خون خود انجام دهید.

اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود همکاری کرده تا به کاهش فشار خون کمک کنید. پزشک تغییر در رژیم غذایی، اتخاذ یک روال عادی ورزشی، یا مصرف داروهایی برای کاهش فشار خون را تجویز می کند. با پزشک در مورد آنچه مناسب شما است، صحبت نمایید.

نمک کمتر و پتاسیم بیشتری مصرف کنید و مصرف غلات سبوس دار برای شروع مناسب است. حداقل انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز به کاهش فشار خون کمک می کند.

رابطه بیماری های مادر با تولد نوزاد با وزن کم

۲٫ در صورت وجود اختلال توکسوپلاسموز، آن را درمان نمایید.

اگر آزمایش خون نشان داد که به توکسوپلاسموز مبتلا هستید، در مورد مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر برای درمان با پزشک خود مشورت کنید. توکسوپلاسموز می تواند باعث بروز نقایص هنگام تولد (از جمله وزن کم در هنگام تولد) و در موارد بسیار نادر باعث سقط جنین و تولد نوزاد مرده شود.

نگران نباشید، تنها یکی از هر ۱۰۰۰۰ کودک با انگل متولد می شوند، و ایجاد عوارض شدید حاملگی برای آن بسیار نادر است.

توکسوپلاسموز یک عفونت است که عموما با خوردن گوشت به خوبی پخته نشده (که به انگل توکسوپلاسما گوندی آلوده شده است) یا قرار گرفتن در معرض مدفوع گربه آلوده رخ می دهد. همچنین می تواند در هنگام تولد به فرزندتان منتقل شود.

توکسوپلاسموز و تولد نوزاد کم وزن

۳٫ در صورت وجود دیابت، آن را کنترل کنید.

اگرچه دیابت نوع ۲ خطر تولد نوزاد با وزن کم را افزایش نمی دهد، اما خطر ابتلا به ماکروزومی جنین را افزایش می دهد، که اختلالی است که در آن کودک با وزن بیش از ۹ پوند (۴٫۱ کیلوگرم) و ۱۵ اونس (۴۳۰ گرم) متولد می شود. این وضعیت خطرناکی را برای شما و کودک ایجاد می کند.

در مورد مدیریت موثر دیابت در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز در معرض خطر بیشتر زایمان زودرس قرار دارند.

از دستورالعمل های پزشک خود در مورد اندازه گیری قند خون و رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

اگر به دیابت حاملگی مبتلا هستید، از توصیه های پزشک خود در مورد رژیم غذایی و ورزش تبعیت کنید تا سطح قند خون کنترل شود. اگر قند خون شما زیاد است، طبق تجویز انسولین مصرف کنید.

دیابت و تولد نوزاد کم وزن

 

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *