در هفته چهارم بارداری چه اتفاقی می افتد؟

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

هنگامی‌که شما چهار هفته باردار هستید، بدن کودک شما دارای سه لایه مجزا است که تمام اندام‌های او از این سه لایه رشد می‌کنند.
– از هفته سوم بارداری تا پایان هفته چهار، کودک شما به‌ اندازه سر یک سنجاق رشد می‌کند، حدوداً یک بیست و پنجم اینچ (هر اینچ حدود ۲ و نیم سانت).

در طی هفته چهارم بارداری، جفت که مواد غذایی را از شما به کودکتان می‌رساند، شروع به شکل‌گیری می‌کند. جفت عمدتاً از بافت کودک شما به کمک سلول‌هایی از بدن خودتان تشکیل‌ شده است. در اینجا به نقش جفت می‌پردازیم:
– جفت از هفته چهارم بارداری تا ماه چهارم به افزایش ضخامت ادامه می‌دهد.

در هفته چهارم بارداری چه اتفاقی می افتد

– جفت در واقع نیازهای جنین شما را با مواد مغذی موجود در بدنتان مطابقت می‌دهد تا مواد مغذی خاصی را که کودک در آن زمان به آن‌ها نیاز دارد، به او برساند.
– اگر چه جفت از بافت مشترک تشکیل‌ شده؛ اما اجازه نمی‌دهد خون بدن شما و کودکتان در تماس مستقیم با هم باشند.

تغییرات بدنی در هفته چهارم بارداری
پس از چهار هفته از زمان بارداری، پریودی‌تان را از دست می‌دهید. آیا اکنون زمان انجام تست بارداری است؟ شاید مشتاق باشید که بفهمید که آیا یک کودک کوچک در راه دارید یا خیر. درباره آزمایشات بارداری بیشتر بدانید:
– آزمایش بارداری در خانه، هورمونی به نام hCG (گنادوتروپین کوریونی انسانی) را اندازه می‌گیرد که بدن شما پس از اتصال تخم بارور شده به دیواره رحم (معمولاً شش تا دوازده روز پس از لقاح) تولید می‌کند.
– اکثر تست‌های بارداری پیشنهاد می‌کنند حداقل تا اولین روزی که قاعدگی از دست می‌رود، صبر کنید.
– هرچه مدت‌ زمان بیشتری از روزهای قاعدگی از دست‌رفته بگذرد، نتیجه تست دقیق‌تر خواهد بود.
اکثر آزمایشات می‌توانند ۹۰٪ از بارداری‌ها را در روز اول دوره پریودی (از دست‌رفته) تشخیص دهند

– انجام زودهنگام آزمایش ممکن است منجر به نتیجه منفی کاذب شود، در حالی‌ که بارداری در حال پیشرفت است.

بهترین وقت برای انجام تست بارداری چه زمانی است؟
– صبح زود، هنگامی‌ که برای اولین بار ادرار خود را تخلیه می‌کنید، هورمون hCG در بالاترین حد قرار دارد. این همان هورمونی است که پزشک شما به‌ منظور تأیید بارداری‌تان، میزانش را بررسی می‌کند. این میزان هورمون hCG هر دو تا سه روز در طی ۱۰ هفته اول بارداری شما دو برابر می‌شود.
– ممکن است پزشکتان یک سری آزمایش، برای بررسی این سطوح هورمونی به‌ منظور تأیید این‌که باردار هستید یا خیر، انتخاب کند.
– اگر جواب تست منفی شود، اما علائم بارداری دیگری را مشاهده می‌کنید، چند روز صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید.

تست بارداری خانگی چقدر دقیق است؟
اکثر آزمایشات می‌توانند ۹۰٪ از بارداری‌ها را در روز اول دوره پریودی (از دست‌رفته) تشخیص دهند. یک هفته بعد از آغاز دوره از دست‌رفته خود صبر کنید، در این زمان دقت تست‌ها به ۹۷% می‌رسد.
چهارده روز پس از لقاح، شما به‌ طور رسمی ۴ هفته باردار هستید.

علاوه بر تغییر هورمون‌ها، در بدنتان تغییرات دیگری نیز رخ می‌دهد:
– حدود هفته چهارم بارداری رحم شروع به ضخیم‌تر شدن می‌کند و لایه‌ای غنی از عروق خونی برای تغذیه کودک در حال رشد شما ایجاد می‌شود.
– سرویکس یا همان دهانه رحم که در نهایت نوزاد از آنجا خارج می‌شود، احتمالاً نرم‌تر شده و تغییر رنگ می‌دهد. ممکن است در اولین ملاقات، پزشکتان آن را برای تأیید بارداری، چک کند.
– سینه‌های حساس اغلب یکی از اولین تغییراتی است که نشان می‌دهد شما کودکی در راه دارید. این حساسیت معمولاً پس از گذشت چند ماه اول از بین می‌رود. ممکن است سینه‌ها سنگین‌تر یا پُر به نظر برسد.
– در چهار هفته بارداری، حتی قبل از انجام تست، ممکن است متوجه بخشی از علائم بارداری شوید.
– از نظر عاطفی، ممکن است شما هیجان‌زده و یا نگران شوید و یا هر دو را به‌ یک‌باره تجربه نمایید. احساسات برای هر زنی متفاوت است؛ اما تجربه طیف کاملی از آن‌ها، معمول است.
نوشیدن کافی مایعات از مهم‌ترین کارهایی است که باید در اوایل بارداری انجام دهید. بدن شما شروع به افزایش جریان خون می‌کند و کودک به مایعات بیشتری نیاز دارد.

سلامت در هفته چهارم بارداری
تبریک! آیا در مورد زمان به اشتراک گذاشتن این خبر بزرگ نگران هستید؟ هیچ زمان درست یا غلطی وجود ندارد. این کاملا به عهده‌ی شما و شریک زندگی‌تان است که تصمیم بگیرید چه زمانی این موضوع را با دیگران در میان بگذارید.
بارداری شما به ۴۰ هفته یا ۹ ماه یا سه دوره سه‌ماهه تقسیم می‌شود:
سه‌ماهه اول شامل هفته‌های یک تا ۱۲ است.
سه‌ماهه دوم شامل هفته‌های ۱۳ تا ۲۸ است.
سه‌ماهه سوم شامل هفته‌های ۲۹ تا ۴۰ است.

برنامه ملاقات با پزشک
– اگر پاسخ تست بارداری خانگی مثبت شده است، ممکن است بخواهید یک قرار ملاقات با پزشک تنظیم کنید. بیشتر پزشکان یک نوبت ویزیت بین هفته ششم و دهم بارداری تنظیم می‌کنند. تا فرصت لازم را برای آمادگی شما برای اولین ملاقات، به شما بدهند.
– آگاه بودن، بخش مهمی از یک بارداری سالم است. به نظر می‌رسد هشدارهای بهداشتی در مورد دوران بارداری همیشه در حال تغییر هستند. ممکن است توصیه‌هایی که اکنون به شما می‌شود مغایر با آنچه می‌دانستید باشد. همیشه در مورد هر سوالی که برایتان پیش می‌آید از پزشکتان کمک بگیرید.

ورزش و فعالیت بدنی
– ممکن است وقتی به‌تازگی از بارداری خود مطلع شده‌اید، در انجام کارهایی که احتمال می‌دهید که به کودک شما آسیب می‌رساند، بسیار محتاط باشید، به‌ خصوص در هفته‌ها و ماه‌های اول.
– در هفته‌ی چهارم بارداری، خوب است ورزش منظم برای تقویت بدن ادامه پیدا کند. این کار به بدن شما کمک می‌کند تا برای سلامتی کودک، آماده‌تر شود.

هفته چهارم بارداری چی بخوریم؟

تغذیه در هفته چهارم بارداری
– نوشیدن کافی مایعات از مهم‌ترین کارهایی است که باید در اوایل بارداری انجام دهید. بدن شما شروع به افزایش جریان خون می‌کند و کودک به مایعات بیشتری نیاز دارد. همچنین نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی می‌تواند به شما در جلوگیری از خستگی و یبوست کمک کند.
– آب یا نوشیدنی‌های مغذی مانند شیر کم‌چرب یا آب‌میوه‌های کامل را انتخاب کنید.

منبع خبر : برگرفته از tebyan

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.