در صورت درمان قبلی سرطان پستان مادر ، آیا شیردهی منع می شود ؟

حاملگی بعد از درمان سرطان پستان ، سبب افزایش خطر عود سرطان نشده است و این موضوع حتی ممکن است به عنوان مزیتی براي بقاء بیمار مطرح باشد. توصیه می شود که زنان تا ۵ سال بعد از درمان سرطان پستان حامله نشوند . اگر زنی زودتر از این مدت حامله شود، معمولاً قادر به شیردهی به شیرخوار به کمک پستان سالم و غیرسرطانی خود می باشد و در برخی موارد اگر جراحی یا رادیوتراپی مشکلی بوجود نیاورده ، می تواند از هر دو پستان شیر بدهد. البته رادیوتراپی بعد از توده برداري ممکن است منجر به تولید ناکافی شیر در پستان بیمار شود. مادران مبتلا به سرطان پستان نباید درمان خود را به تعویق اندازند. زنانی که در دوران شیردهی تحت شیمی درمانی قرار می گیرند باید در هر مرحله درمان، شیر خود را دوشیده و دور بریزند تا زمانی که اثرات این داروها به طور کامل از بدن زدوده و پاك شود.در هر حال و بسته به نوع درمان، پزشک توصیه هاي لازم را ارائه خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام من هفنه ١٠بارداري هستم و ميخوام بچه رو سقط كنم ايا الان قرص سايتوتك جواب گو است يا بايد برم دكتر كورتاژ كنم؟

  2. آیا می توانید هنگام شیردهی به سرطان سینه مبتلا شوید؟
    در حال شیردهی به کودک، ممکن است به سرطان سینه دچار شوید، اما این حالت نادر است. زنان مبتلا به سرطان سینه در هنگام شیردهی، حدود ۳ درصد از سرطان های سینه را تشکیل می دهند. طبق تحقیقات موسسه ملی سرطان، برخی تحقیقات حاکی از آن است که احتمال ابتلا به سرطان سینه در سال های بعد از بارداری و زایمان بیشتر است. این افزایش خطر ممکن است نتیجه تغییرات هورمونی در دوران بارداری باشد. با این حال، به طور کلی، شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را به ویژه در زنان یائسه کاهش می دهد.
    ماه های بارداری و شیردهی، تعداد دفعات دوره های قاعدگی که زن در طول زندگی اش دارد را افزایش می دهد. این کار قرار گرفتن در معرض هورمون هایی که خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش داده، کاهش می دهد. علی رغم خطر کم، خانم ها در صورت نگرانی از سلامت سینه خود باید با پزشک صحبت کنند. عوامل متعددی می توانند تشخیص سرطان سینه را در خانم هایی که شیرده هستند، دشوارتر کند. این عوامل، شامل موارد زیر است:
    شیردهی می تواند علائمی را ایجاد کند که بسیار شبیه به علائم سرطان پستان است.
    اگر پزشکان در حین شیردهی مادر، توده ای پیدا کنند، به آزمایش زن برای داشتن سرطان سینه فکر نمی کنند، زیرا دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد.
    ماموگرافی و سونوگرافی سینه به احتمال زیاد نتیجه به غلط مثبت را در حین شیردهی به همراه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *