در دوران بارداری چگونه از آسیب های آلودگی هوا جلوگیری کنیم؟

در دوران بارداری چگونه از آسیب های ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کنیم؟

آلودگی هوا می تواند باعث بروز مشکلاتی برای هر فردی شود اما الودگی به ویژه سلامت خانوم های باردار را تهدید می کند. براساس مطالعات متعددی،الودگی هوا با مشکلات رشدی مختلفی از جمله رشد ناقص دستگاه تنفسی، کم وزنی تولد و زایمان نارس به همراه افزایش خطر اوتیسم، بهره هوشی (IQ) پایین و چاقی در کودکان مرتبط بوده است. اگرچه کودکان سالمی هر روز در مناطقی با آلودگی زیاد مانند شهرهای بزرگ به دنیا می آیند،اما شما باید در زمان بارداری قرار گرفتن در معرض آلودگی را محدود کنید.

پیشگیری از صدمات ناشی از آلودگی هوا در دوران بارداری

زمانی که بیرون از خانه می روید جوانب احتیاط را رعایت کنید

۱٫ به کیفیت هوای بیرون توجه کنید. زمانی که باردار هستید مطمئن شوید که خیلی مراقب کیفیت هوای منطقه ای که زندگی می کنید، هستید. اگر در منطقه زندگی شما شرایط هشدار دهنده وجود دارد در طی ان زمان ها در خانه بمانید. زمانی که باردار هستید از رفتن به مناطقی که اعلام هشدار کرده اند خودداری کنید.همچنین برای کنترل کیفیت هوایی جایی که قصد رفتن دارید می توانید نرم افزارهای کنترل هوا را برای گوشی هوشمندتان دانلود کنید.

زمانی که بیرون از خانه می روید جوانب احتیاط را رعایت کنید

 

۲٫ مراقب هشدارهای الودگی های دود و بخار باشید. زمانی که گاز اوزون در شهر جمع شده باشد در انجا هشدار الودگی دود و بخار می دهند.اگر هشدار الودگی با گاز اوزون برای منطقه شما اعلام شد، درخانه بمانید. این هشدارها از طریق نرم افزارهای هواشناسی، ایستگاهای اخبار محلی یا دیگر منابع خبری مشخص می شوند.

مراقب هشدارهای الودگی های دود و بخار باشید

 

۳٫ از بیرون رفتن در زمانی های پرخطر خودداری کنید. آلودگی هوا در بعدازظهر بدتر می شود،چون گرما کیفیت هوا را کاهش می دهد بنابراین از بیرون رفتن و قرارگرفتن در معرض الودگی هوا در ان زمان ها را محدود کنید،فقط صبح ها یا بعد از غروب افتاب بیرون از خانه بروید. از انجام هر نوع فعالیت جسمی مانند ورزش کردن در زمان بعد ازظهر اجتناب کنید. یا به طور کلی از بیرون رفتن از خانه خودداری کنید یا فعالیت های تان را برای زمان های جایگزینی برنامه ریزی کنید.

از بیرون رفتن در زمانی های پرخطر خودداری کنید

۴٫ فعالیت های فیزیکی خارج از خانه را در فضای سبز انجام دهید. بیرون رفتن از خانه کار خوبی است.پیاده روی خارج از خانه یک ورزش فوق العاده برای خانوم های باردار محسوب می شود. زمانی که فعالیت های خارج از خانه مانند پیاده روی را انجام می دهید مطمئن شوید که در فضای سبز قدم می زنید.فضای سبز کیفیت هوای بهتری را ایجاد می کنند چون درختان به تصفیه هوا کمک می کنند. فضای سبز شامل پارک ها،پیاده روهای طبعیت که با فضای سبز،گیاهان و صخره ها طراحی شدند یا حتی ارامگاها می باشد.از پیاده روی در مناطقی که ترافیک بسیار سنگینی دارند مانند مراکز شهرهای بزرگ و شلوغ خودداری کنید.

فعالیت های فیزیکی خارج از خانه را در فضای سبز انجام دهید.

۵٫ در جادهایی که تردد کمتر است رانندگی کنید. بودن شما در ماشین به این معنی نیست که شما در معرض خطر آلودگی هوای بیرون نیستید.شما هنوز هم هوای بیرون را تنفس می کنید.زمانی که رانندگی می کنید سعی کنید تا حد امکان در جادهایی که ماشین و جمعیت کمتری دارد،تردد کنید. از نزدیک شده به ماشین های دیگر به ویژه کامیون های یا اتوبوس ها بزرگ که از اگزوزهای انها دود زیادی خارج می شود خودداری کنید. زمانی که ماشین تان را روشن می کنید مطمئن شوید که در گاراژ بسته نیست.این کار می تواند شما را در معرض بخارهای سمی قرار دهد.

در جادهایی که تردد کمتر است رانندگی کنید

زمانی که در خانه هستید نیز جوانب احتیاط را رعایت کنید

۱٫ زمان هایی که هوا آلوده است پنجره ها را بسته نگه دارید. باز کردن پنجره ها و ورود هوای تازه به داخل خانه ایده خوبی است، اما مطمئن شوید که این کار را فقط زمانی که هوا آلوده نیست انجام می دهید. اگر برای کیفیت هوا هشدار دادند مطمئن شوید از باز کردن درها و پنجرها خودداری می کنید یا فقط در زمان های صبح یا شب این کار را انجام می دهید. اگر در جاده یا شهرهای شلوغ زندگی می کنید از بازکردن پنجرها خودداری کنید.

زمان هایی که هوا الوده است پنجره ها را بسته نگه دارید.

۲٫ از قرار گرفتن در اتاق های که تازه رنگ شدند خودداری کنید. زمانی که باردار هستید مطمئن شوید که در معرض و بوی اتاقی که تازه رنگ شده نیستید.اگر اتاق را برای نگهداری از کودک رنگ کرده اید،تا حدی که لازم است وقت کمتری را در ان اتاق بگذرانید.

پنجرها و درهای اتاقی که رنگ تازه دارد را باز کنید. همچنین می توانید تهویه را روی پنجره قرار دهید تا به جریان انداختن هوا در اتاق کمک کند.این کار را به مدت ۲ روز بعد از رنگ کردن اتاق برای تهویه هوا انجام دهید.زمانی که در اتاقی که رنگ تازه دارد کار می کنید از ماسک استفاده کنید. فقط از رنگ هایی که برچسب “فقط برای استفاده داخل خانه”دارد استفاده کنید. از رنگ هایی که برای بیرون از خانه هستند برای اتاق های داخلی استفاده نکنید.

از قرار گرفتن در اتاق های که تازه رنگ شدند خودداری کنید

۳٫ از محصولات پاک کننده فقط به صورت اسپری کردن استفاده کنید. محصولات پاک کننده هم دارای بخارهای مضرری هستند. زمانی که مشغول تمیز کردن اتاق یا دفتر کارتان هستید مطمئن شوید که پنجرها و درها را باز نگه می دارید.هیچوقت اتاق هایی که تهویه ضعیفی دارند را تمیز نکنید.زمانی که با مواد شیمیایی ناملایم نظافت را انجام می دهید از پوشش های محافظتی مانند ماسک یا دستکش استفاده کنید.

هیچوقت محصولات شیمیایی را با هم ترکیب نکنید چون این کار می تواند بخارهای سمی تولید کند. هیچگاه محلول امونیاک و سفید کننده، اسیدها و سفید کننده را باهم ترکیب نکنید یا ۲ ماده تمیز کننده ابکشی را باهمدیگر یا سریعا پشت سر هم استفاده نکنید. سعی کنید پاک کننده غیرشیمیایی مانند جوش شیرین و سرکه استفاد کنید. همچنین می توانید تمامی این محصولات پاک کننده طبیعی را در فروشگاه ها پیدا کنید یا به صورت انلاین دستورالعمل هایی را برای تمامی محلول های پاک کننده طبیعی جستجو کنید.

از محصولات پاک کننده فقط به صورت اسپری کردن استفاده کنید

۴٫ از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید. دود سیگار یک جزء معمول الودگی هوا است.زمانی که باردار هستید مطمئن شوید که تا حد امکان از دود سیگار دور می مانید.از رفتن به رستوران ها یا مکان هایی که سیگار کشیدن آزاد است خودداری کنید. از نشستن در قسمتها یا بخش هایی سیگار کشیدن در مکان های عمومی اجتناب کنید.

اگر شما دوست یا اعضای خانواده ای دارید که سیگار می کشند از انها بخواهید اطراف شما نباشند. زمانی که باردار هستید از رفتن به خانه های آنها خودداری کنید حتی اگر این کار بی ادبانه به نظر برسد.بودن در خانه هایی که پر از دود سیگار دست دوم یا دست سوم است می تواند خطرناک باشد،حتی اگر زمانی که شما انجا بودید انها سیگار نکشیده باشند.به جای رفتن به خانه های انها،انها را به خانه خودتان دعوت کنید و در فضای عمومی بدون سیگار با انها دیدار کنید.

از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.

۵٫ از گرم کردن خانه با گاز خودداری کنید. در طی فصل زمستان از به کار بردن لوازم گاز سوز مانند اجاق گاز یا چراغ های خوراک پزی برای گرم کردن خانه تان خودداری کنید.این کار منجر به ازادسازی گازهای ناسالمی به خانه شما می شود که می تواند به خانواده و کودک شما آسیب برساند. همچنین باید از به کار بردن وسایلی با موتور گازسوز مانند ماشین چمن زنی،ژنراتورها یا برف روب ها در فضای کوچک خودداری کنید.

از گرم کردن خانه با گاز خودداری کنید.

۶٫ موقع سوزاندن چوب مراقب باشید. شما با این کار از طریق دود چوب خودتان را در معرض الودگی مضرری قرار می دهید.اگر چوب را می سوزانید مطمئن شوید که حتما تمیز باشد. اگر بخاری چوب سوز دارید مطمئن شوید که بخاری شما مجوز EPA را دارد.مطمئن شوید این مجوز را سالانه نگه می دارید.اجاق گاز تان را هم بررسی کنید.به جای بخاری های چوب سوز به دنبال لوازم گرمایشی جایگزین دیگری باشید. زباله و پلاستیک ها را نسوزانید.

موقع سوزاندن چوب مراقب باشید.

۷٫ با پزشک تان صحبت کنید. اگر برای آلودگی هوا و بارداری تان نگران هستید یا در منطقه ای پرخطر زندگی می کنید با پزشک تان صحبت کنید.پزشک تان می تواند برای ارائه راهکارها و توصیه هایی برای جلوگیری از آلودگی هوا به شما کمک کند. همچنین آنها می توانند به هر سوال نگران کننده شما در مورد تاثیر الودگی هوا بر کودک تان پاسخ بدهند.

با پزشک تان صحبت کنید

 

جلوگیری از الودگی هوا در داخل خانه

۱٫ آشکارسازهای مونوکسید کربن در خانه نصب کنید  شما باید اشکارسازهای مونوکسید کربن را در خانه تان نصب کنید. این کار فقط برای زمان بارداری تان نیست چون مونوکسید کربن برای همه افراد مضرر می باشد.اشکارساز می تواند در صورتی که مونوکسید کربن در خانه شما به سطوح ناامنی رسید شما را مطلع کند.مطمئن شوید اشکارساز مونوکسید کربن توسط آزمایشگاه بررسی شناخته شده ملی تایید شده است. می توانید آشکارسازها را از در اکثر فروشگاهای بهسازی خانگی بخرید.همچنین می توانید دستگاه را از طریق آنلاین هم سفارش بدهید.

آشکارسازهای مونوکسید کربن در خانه نصب کنید

۲٫ وسایل خانه تان را چک کنید. مطمئن شوید که وسایل خانه تان به درستی کار می کنند و هیچ نوع الودگی هوایی را منتشر نمی کنند. این کار می تواند به محدودیت خروج هر نوع گازهای نا به جا در خانه شما کمک کند.لوازمی مانند دستگاه گرمایشی،بخارهای هیزمی،اجاق گاز یا هیترها یا بخاری های گازی را چک کنید.این وسایل می توانند در خانه شما باعث انتشار گاز مونوکسید کربن شوند. شما می توانید تمامی این وسایل را که توسط متخصص حرفه ای بررسی شده در خانه داشته باشید.این کار به رفع هر نوه شبهه در مورد ایمنی خانه تان کمک خواهد کرد. برای مشاوره گرفتن با شرکت گاز یا برق تماس بگیرید.

وسایل خانه تان را چک کنید

۳٫ خرید دستگاه تصفیه هوا برای خانه تان را مد نظر داشته باشید. دستگاه تصفیه هوا می تواند به تهویه هوا در خانه شما کمک کند. این کار به کاهش الودگی هوایی که هروز تنفس می کنید کمک کند. کار را به تغییر فیلتر هوا دستگاه تهویه یا سیستم گرمایش خانه تان شروع کنید. فیلتر هوا را هرماه چک کنید تا ببینید که چقدر گردو غبار و آلودگی در انجا جمع می شوند.تمیز کننده هوا بخرید. چندین نوع تصفیه کننده هوا برای خرید وجود دارد مانند فیلتر مکانیکی HEPA پاک کننده هوا. این پاک کننده های هوا می توانند در خانه شما قرار بگیرند و به رفع الودگی کمک کنند.َ

خرید دستگاه تصفیه هوا برای خانه تان را مد نظر داشته باشید.

 

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *