قرص پرگنازون برای چی خوبه

در خصوص مصرف قرص پرگنازون در دوران بارداری چه می دانید؟

امروزه خانم هایی که قصد بارداری دارند، باید مقدمات لازم برای بارداری را فراهم کرده تا خود و جنین شان از سلامت کامل در این دوران برخوردار باشند. در این مرحله بدن زنان نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد که بسیاری از آنها را نمی توان ازطریق مصرف مواد غذایی دریافت کرد. بنابراین پزشکان مصرف مکمل ها را برای این افراد تجویز می کنند. قرص پرگنازون (Pergnazon) یکی از همین مکمل های مفید در دوران بارداری است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

قرص پرگنازون چیست؟

قرص پرگنازون در بسته های ۳۰ عددی به فروش می رسد و حاوی ۱۲ نوع ویتامین و ۱۱ نوع مواد معدنی است که برای دوران بارداری ضروری هستند. این قرص یک انتخاب فوق العاده برای تقویت زنان باردار و شیرده است. این قرص حاوی ویتامین های B12،B7 ،B6، B3، B2 و B1، C و D و E است.  پرگنازون همچنین حاوی فولیک اسید، روی، منیزیم، روتین، کروم، کولین، اینوزیتول، ید، مس، آهن، ویتامین K و اسید پانتوتنیک است. در ادامه در خصوص فواید این قرص صحبت می کنیم.

فواید قرص پرگنازون

  • حاوی کولین است که به رشد مغزی و شناختی جنین جهت بهبود حافظه کمک می کند
  • برای بیماران دچار عدم تحمل لاکتوز، سلیاک و پرفشاری خون مفید است
  • مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری و شیردهی را تامین می کند
  • برای گیاه خواران مناسب است
  • فاقد مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی و طعم دهنده است
  • فاقد مخمر، گلوتن، گندم، سویا، لبنیات و نمک
  • مقرون به صرفه است

نحوه مصرف قرص پرگنازون

روزانه یک عدد از این قرص را همراه با غذا میل کنید.

بهترین زمان مصرف قرص پرگنازون در بارداری

هشدارهایی در خصوص مصرف قرص پرگنازون

  1. اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید، لطفا قبل از شروع به مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید
  2. این قرص را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید
  3. این دارو را بیش از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید
  4. پرگنازون را با معده پر مصرف کنید
  5. این دارو جهت تشخیص، درمان یا پیشگیری نیست

فواید ترکیبات موجود در قرص پرگنازون

۱- ویتامین D در رشد و حفظ استحکام استخوان ها نقش دارد. این ویتامین باعث جذب کلسیم و فسفر و سایر مواد معدنی در دستگاه گوارشی می شود. مصرف این ویتامین در دوران بارداری باعث ایجاد تاثیرات سودمند برای مادر و تکامل صحیح کودک می شود.

۲- ویتامین E

این ویتامین های تواند منجر به گشاد شدن رگ های خونی شده و جریان خون در بافت های عضلانی را افزایش دهد.

۳- فولیک اسید

فولیک اسید در واکنش های متابولیکی مختلفی در بدن انسان نقش دارد و برای عملکرد آن ضروری است. مصرف فولیک اسید به خصوص در شروع دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا در تکامل جنین نقش حیاتی ایفا می کند.

۴- ویتامین B1 (تیامین)

این ویتامین از مهم ترین ویتامین های گروه B است. ویتامین B1 از بروز بیماری بری بری و بیماری های اعصاب جلوگیری می کند. تیامین می تواند باعث تحریک رشد، تقویت عضلانی و تحریک عملکرد مغز شود. تیامین در عملکرد سیستم عصبی بدن نقش مهمی ایفا می کند. باعث بهبود هضم و خصوصا بهبود در هضم کربوهیدارت ها می شود. این ویتامین خاصیت ادرارآور ضعیفی دارد و به پیشگیری از بروز یبوست کمک می کند.

۵- ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

کمبود ویتامین B2 باعث موهای چرب، پوست چرب، چروک زودرس در صورت و بازوها و آسیب دیدگی ناخن ها می شود. همچنین در عملکرد غده آدرنال نیز اختلال ایجاد می کند. با کمبود ویتامین B2 همچنین اختلالاتی مثل کم خونی، خارش واژینال و آب مروارید ایجاد می شود.

۶- ویتامین B3 (نیاسین)

این ویتامین برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و جریان مناسب خون ضروری است. این ویتامین باعث بهبود عملکرد صحیح دستگاه گوارش شده و به متابولیسم صحیح پروتئین ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. ویتامین B3 در حفظ پوست سالم نیز نقش دارد.

۷- ویتامین B6

کمبود ویتامین B6 باعث افسردگی ذهنی، کم خونی و بیماری های پوستی می شود. ترک در گوشه های لب، بوی بد دهان، تحریک پذیری اعصاب، سنگ های کلیوی، التهاب کولون و آسیب به لوزالمعده، بی خوابی و آسیب دیدگی دندان ها همه از عوارض کمبود ویتامین B6 است.

۸- ویتامین B12

این ویتامین در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارد و برای عملکرد سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B12 به بهبود تمرکز، حافظه و تعادل و کاهش استرس به بدن کمک می کند. کمبود این ویتامین در بدن کودکان باعث تاخیر در رشد، خستگی مزمن، زخم در دهان و احساس سستی و از دست دادن انرژی می شود.

۹- ویتامین C

این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. کمبود این ویتامین می تواند باعث بروز کم خونی در نوزادان، تولد نوزاد نارس و در موارد شدید باعث بروز پره اکلامپسی شود.

۱۰- آهن

عدم دریافت آهن منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن می شود. وجود این ویتامین برای ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است و کمبود آن در موارد شدید می تواند باعث نقایص سیستم عصبی در هنگام تولد شود.

۱۱- منیزیم

منیزیم در ساخت استخوان ها و دندان ها نقش تعیین کننده ای دارد. کمبود این ماده می تواند باعث اسپاسم عضلانی و اختلال در عملکرد اعصاب شود

۱۲- روی

این فلز نقش های متعددی در بدن ایفا می کند و در ساختار بسیاری از آنزیم ها و سنتز پروتئین ها نقش دارد. به این ترتیب در رشد و تکامل جنین و تقویت سیستم ایمنی بدن او نقش مهمی ایفا می کند.

۱۳- مس

این عنصر برای رشد و نمو جنین ضروری است و کمبود آن در دوران بارداری می تواند باعث کاهش وزن طبیعی نوزاد و ضعف عضلانی و بروز مشکلات عصبی شود.

سخن آخر

قرص پرگنازون یک مکمل حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای دوران بارداری و شیردهی است. اگرچه این مکمل برای شما مفید است، اما همواره فراموش نکنید که مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی نیز می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که هرگز هیچ قرص و مکملی را بدون تجوز پزشک مصرف نکنید، پزشک با توجه به شرایط سلامتی و سابقه پزشکی تان می تواند بهترین روش های درمانی را برای شما تجویز کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *