درمان گوشت اضافه سزارین با لیزر/ مزایا و معایب لیزر درمانی

گاهی هنگام ترمیم زخم بافت ترمیمی بیش از حد ساخته می‌شود. در این بافت رشته‌های ارتجاعی و سلول‏های سازنده بافت همبندی تراکم زیاد و سلول‌های طبیعی پوست کمتر وجود دارند بنابراین کلوییدها یا جای برش یا زخم از نظر خصوصیات بافتی به‌هیچ‌وجه شبیه پوست نیستند.

زخم جراحی سزارین

با توجه به اینکه امروزه بیش از یک سوم بچه ها با جراحی سزارین به دنیا می آیند، یک سوم از تمام مادران جای زخم سزارین را دارند.

اندازه جای زخم سزازین

جای زخم ها نسبتاً کوچک هستند. سراغلب کودکان از یک برش ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری که به صورت افقی در زیر خط موی ناحیه تناسلی ایجاد شده، بیرون می آید.عضلات شکم کنار زده می شوند ( برشی در آنها ایجاد نمی شود) و یک برش افقی در رحم ایجاد می شود. در موارد نادر، پزشک از زیر ناف مادر تا استخوان ناحیه تناسلی یک برش عمودی ایجاد می کند. این اتفاق بسیار نادر است و در شرایط اضطراری و وقتی که زمانی برای انجام دادن برش دقیق و کمتر نمایان وجود ندارد، صورت می گیرد. در صورتی که یک برش عمودی بر روی پوست انجام شود، احتمالا یک برش عمودی در رحم نیز ایجاد می شود.

جای زخم سزارین پس از بهبودی چه ظاهری دارد؟

از آنجایی که جای زخم ها عموما در زیر خط موی ناحیه تناسلی انجام می شوند، احتمالا اصلا آنها را نمی بینید. جای زخم برای چندین ماه قرمز یا صورتی رنگ به نظر می رسد، اما در نهایت کمرنگ می شود و به یک خط کمرنگ، صاف و باریک تبدیل می شود. در بعضی از زنان جای زخم ها بزرگتر، ضخیم تر و برجسته تر از زنان دیگر است، اما به ندرت پیش می آید که واضح باشند.

▪ برای برداشتن کلویید یا اسکار از چه درمان‌ها و روش‌هایی استفاده می‌شود؟

معمولا با مصرف دارو می‏توان کلویید را درمان کرد اما باید به اینکه بدن برخی افراد به‌طور ژنتیکی کلوییدساز است و ممکن است باوجود درمان کلوییدهایی که در حال حاضر وجود دارند، کلوییدهای جدید دیگری در قسمت‏های مختلف بدن ساخته شود، توجه کرد. گاهی هم باوجود تمام اقدام‌های درمانی در برخی افراد باز کلویید برطرف نمی‏شود و حداکثر ممکن است مقداری از ضخامت آن کم شود.

رایج‌ترین درمان کلویید، استفاده از پمادهای کورتونی است. در کلوییدهایی که جدید ایجاد شده‌اند، اگر درمان‌های موضعی طی چند ماه موثر واقع نشوند، می‏توان از تزریق آمپول‏های کورتون به داخل کلویید استفاده کرد.

گاهی علاوه بر تزریق، از روش انجماد و فریز هم استفاده می‌شود. در حال حاضر پانسمان‏های ویژه‌ای نیز برای برطرف‌کردن گوشت اضافه یا کلویید در بازار وجود دارد که مصرف مداوم و طولانی‏ مدت آنها ممکن است باعث آب‌شدن و مسطح‌شدن کلویید شود.

راه‌حل آخر هم استفاده از لیزر است. اگر هیچ‌یک از این روش‌ها موثر نباشد می‏توان گوشت اضافه یا کلویید را با روش جراحی برداشت و زخم در حال ترمیم را در فازهای اولیه با کورتون‌، تزریق یا پمادهای موضعی درمان کرد.

لیزردرمانی برای از بین بردن جای زخم جراحی سزارین:

لیزردرمانی باعث کم تر نمایان شدن جای زخم ها می شود.

لیزردرمانی مخصوص برای رفع ترک شکم بعد از زایمان یک روش غیرتهاجمی و پیشرفته برای درمان ترک پوست و جای زخم هایی است که بدون ایجاد ناراحتی یا زمان از کار افتادگی نتایج فوق العاده ای عرضه می کند. در این روش از فن آوری لیزر فرکشنال قدرتمند استفاده می شود تا بدون صدمه زدن به پوست مجاور جای زخم ها کمتر نمایان باشند. در چند جلسه درمانی سریع و آسان، جای زخم ها کمتر نمایان می شوند و پوست جذاب تر و صاف تری عرضه می شود.

برخلاف جراحی، در روش لیزر درمانی مخصوص از بین بردن ترک پوست از پالس های نور لیزر بسیار ریزی برای دسترسی عمیق به زیرلایه های پوست استفاده می شود و ساختار پشتیبانی را درمان می کند. سپس فرآیند بهبودی طبیعی بدن بافت آسیب دیده قدیمی تر را کنار می زند و آن را با کلاژن و الاستین، اجزای سازنده اصلی پوست طبیعی، بازسازی می کند. این روش بسیار سریع و آسان است و به راحتی می توان درد ناشی از آن را تحمل کرد و به زمان از کارافتادگی حداقلی نیاز دارد یا اصلا به زمان از کارافتادگی نیاز ندارد.

زمان بهبودی
مدت زمان اندکی پس از لیزردرمانی، پوست قرمز و حساس می شود. این اتفاق برای این پیش می آید که لایه های پوست مورد نظر جدا شده و پوست جدیدی در حال رشد است. گاهی اوقات، تاول و علائم رایج سوختگی نیز بوجود می آیند، اما این عوارض موقتی هستند. اغلب بیماران در عرض چند روز به بهبودی می رسند، اما در موارد مشخص، مخصوصا در افرادی که به درمان گسترده تری نیاز دارند، زمان بهبودی تا چند هفته طول می کشد.

نتایج حاصل از لیزردرمانی
لیزردرمانی مخصص از بین بردن خطوط روی پوست و جای زخم جراحی سزارین در اغلب موارد کارایی زیادی دارد. برای از بین بردن خطوط روی پوست به طور کامل اغلب به ۱۰ جلسه درمانی نیاز است. در موارد بسیار شدید، حتی مجموعه ای جلسات لیزردرمانی تنها به کمتر نمایان بودن خطوط روی پوست و جای زخم ها کمک می کند و نمی توان آنها را به طور کامل از برد. هر مورد منحصر به فرد است.

مزایای لیزر درمانی
مهم ترین مزیت لیزردرمانی کارایی آن است. درصد زیادی از بیماران از این شیوه ابراز رضایت کرده اند. همچنین این شیوه بی خطر است. لیزر اگزایما به دقت کنترل می شود و کمترین احتمال ایجاد صدمه را دارد. در نهایت، نسبت به روش های جراحی مثل جراحی زیبایی شکم که شامل بریدن قسمتی از بدن است، غیرتهاجمی تر است، زمان بهبودی کمتر، هزینه کمتر و عوارض جانبی بالقوه کمتری دارد.

خطرات و عوارض جانبی لیزر درمانی اسکار سزارین
همانند هر روش درمانی دیگر، لیزردرمانی نیز کاملا بدون خطر نیست. از آنجایی که لیزر می تواند پوست را بکند، این احتمال وجود دارد که کنترل نامناسب لیزر باعث آسیب بیشتر به بافت شود. به همین دلیل، باید در انتخاب متخصص پوست و زیبایی نهایت دقت را به خرج دهید. همیشه این خطر وجود دارد که خطوط روی پوستی که شدیدا محکم شده اند با لیزر درمانی از بین نروند. همچنین خطر تاول زدن و واکنش های منفی دیگر به درمان وجود دارند، اما این عوارض جانبی موقتی هستند و زندگی فرد را به خطر نمی اندازند.

▪ اگر کلوییدها یا اثر بخیه درمان نشوند مشکل خاصی ایجاد می‏شود؟

گاهی خارش و سوزش دارند و گاهی هم در مناطقی پرمویی ایجاد می‏شوند که داخل آنها نیز مو رشد کرده و هر چند وقت یک‌بار باعث زخم، ترشح و عفونت می‏شوند. گاهی کلوییدها از نظر ظاهری خوشایند نیستند اگر هیچ‌یک از این ۳ مشکل وجود نداشته باشد، درمان آن ضروری نیست.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *