درمان کرم در مدفوع کودکان

درمان کرم سفید در مدفوع کودکان

مهمترین نشانه کرمک، خارش شبانه مقعد و بي‌خوابي است كه در اثر مهاجرت كرم ماده بارور از سوراخ نشيمن‌گاه به بيرون آشكار مي‌شود. در نتيجه بيرون آمدن كرم و جنب و جوش آن در ناحيه نشيمن‌گاه، تحريك و خارش پديد مي‌آيد.خارش معمولي خيلي شديد بوده و هنگام شب بيشتر مي‌شود.  کرمک در هر سنی از نوزادی گرفته تا پیری ممکن است دیده شود ولی در سنین پیش دبستانی و دبستانی شایعتر است. کرمک شایعترین عفونت انگلی انسان بوده و گسترش جغرافیایی آن بسیار وسیع است. در کل، عفونت در نواحی معتدل و سرد شایعتر است. خارش شبانه باعث بي‌خوابي كودك شده، در اثر آن پيامدهاي عصبي مانند خستگي، دندان قروچه شبانه، بي‌قراري و عصبانيت روزانه روي مي‌دهد. در دختر بچه‌ها گاهي‌ كرم‌ به‌ ناحيه‌ شرمگاهي‌ هم‌ مهاجرت‌ كرده و باعث‌ خارش‌ شديد‌ آن‌ ناحيه‌ مي‌شود.

افراد در معرض خطر بیماری کرمک

آلودگي به انگل معمولاً در بين افراد خانواده هاي پر جمعيت، مراكز شبانه روزي، محل نگهداري اطفال، آسايشگاههاي بيماران رواني بسيار شايع بوده است كه سرايت عفونت معمولاً از راه مقعد به دهان در اثر خاراندن مقعد و يا از طريق وسايل آلوده و لباسهای آلوده و فضاي اتاق ها و توالتها مي باشد.

انگل در کودکان

کودکان بیشتر در معرض دو نوع انگل روده‌ای قرار می‌گیرند: پروتوزوآ (protozoa) و هلمینت‌ها (helminthes)
انگل پروتوزوآ تک سلولی بوده که می‌تواند در بدن انسان تکثیر و باعث ایجاد عفونت شود. هلمینت‌ها چند سلولی بوده که شایع‌ترین فرم آن‌ها پین ورم (pinworms) و کرم نواری (tapeworms) می‌باشند. هلمینت‌ها در بدن انسان تکثیر نمی‌شوند. کودکان معمولا زمانی مبتلا به انگل روده‌ای می‌شوند که در معرض خاک، آب، غذا و مدفوع آلوده قرار گرفته باشند.

مطلب پیشنهادی: مهد کودکها بهترین مکان برای سرایت کرمک!

درمان کرم سفید در مدفوع

انگل روده در کودکان را می‌توان با انواع گیاهان دارویی، درمان‌های هومیوپاتی، مکمل‌های غذایی، دارو‌های بدون نسخه و یا دارو‌های تجویزی درمان کرد.

تشخیص بیماری انگل کودکان

علائم ابتلا به انگل روده‌ای شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اسهال
  • بی اشتهایی
  • درد مفاصل
  • مخاط در مدفوع
  • تب
  • خستگی
  • بد بو بودن مدفوع
  • درد شکم
  • سرفه و استفراغ

اگر فکر می‌کنید که کودک‌تان مبتلا به انگل روده شده است، باید نمونه‌ای از مدفوع وی را با هماهنگی آزمایشگاه در ظرفی پلاستیکی قرار داده و برای انجام آزمایش آن را به آزمایشگاه بفرستید.

عکس کرمک در مدفوع

عکس کرمک در مدفوع

تجویز دارو برای درمان انگل کودکان توسط پزشک

درمان کرمک ساده است و با مصرف یک نوبت شربت یا قرص انجام می‌شود. اما مصرف دارو حتما باید تحت‌نظر پزشک باشد و همه افراد خانواده تحت درمان منظم قرار بگیرند، چون بعد از درمان احتمال عود وجود دارد. بهترين دارو قرص «مبندازول» است كه به صورت يك قرص داده مي‌شود.

معمولا دو هفته بعد از نوبت اول درمان، دارو را یک بار دیگر تکرار می‌کنیم.

طی این مدت دوش گرفتن صبحگاهی، تعویض مکرر لباس زیر و ملحفه‌ها، ممنوعیت خاراندن ناحیه مقعد و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها باید انجام شود.

درمان کرمک در کودکان زیر ۲ سال

به گفته سازمان بهداشت جهانی، دارو‌های مبندازول (Mebendazole) و آلبندازول (Albendezole) برای کودکان کمتر از ۲ سال مناسب و دارو‌های پرازیکوانتل (Prazinquantel) و آیورمکتین (Ivermectin) برای کودکان حداقل ۲ ساله مناسب می‌باشند.

دکتر بر اساس نوع عفونت انگلی برای شما دارو تجویز خواهد کرد. میزان دارو بستگی به نوع دارو دارد. مصرف برخی از دارو‌ها مانند مبندازول تنها برای سه روز بوده در حالی که مصرف آلبندازول، ۲۸ روز طول خواهد کشید.

مطلب مرتبط: وازلین، بهترین پماد خانگی برای درمان خارش مقعدی!

مراقبت‌های پس از درمان کرمک

پس از درمان انگل روده، اگر کودک شما بیش از ۲ سال سن دارد، می‌توانید برای افزایش تشکیل باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش به او مکمل پروبیوتیک به صورت پودر یا شربت بدهید. مصرف این مکمل‌ به عمل هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

راه های پيشگيري از کرمک

عمل كردن به موارد زير به پيشگيري از بيماري‌هاي انگلي كمك زيادي خواهد كرد:
۱) شستشوي درست دستها با آب و صابون بويژه پس از رفتن به دستشويي و پيش از غذا خوردن

۲) كوتاه نگهداشتن ناخن‌ها.
۳) جوشاندن آب آشاميدني در جاهائيكه آب لوله‌كشي وجود ندارد.
۴) جوشاندن ظرفها و لباسها در خانواده‌اي كه فرد مبتلا در آن وجود دارد، (براي از بين بردن تخم انگل‌ها).
۵) جلوگيري از بازي كودكان با خاك آلوده و همچنين واداشتن آنها به شستن دستها با آب و صابون پس از هر بازي كردن.
۶) خودداري از خوردن آب آلوده و غذاهاي مشكوك.
۷) نخوردن سبزي خام در مناطق آلوده.
۸) استفاده نكردن از كود انساني در كشتزارهاي سبزي، جاليزها، صيفي‌كاريها و باغهاي ميوه.
۹) خودداري از اجابت مزاج در بيرون از دستشويي.
۱۰) در صورت آلوده شدن، مراجعه به پزشك و دقت در درمان صحيح بيماران.
۱۱) درمان همزمان همه افراد خانواده‌اي كه فردي از آنها مبتلا به انگل است.
۱۲) جوشاندن لباسهاي زير و ملحفه‌هاي رختخواب در روزهاي درمان.
۱۳) شستشوي كامل سبزيجات و ميوه‌هاي خام و ضدعفوني كردن آنها قبل از مصرف.

اقدامات لازم در صورت ابتلای کودکتان به کرمک

۱- هميشه قبل از غذا خوردن دست‌هاي کودک خود را بشوييد.
۲- بعد از رفتن به دستشويي نيز دست‌هاي کودک را با آب و صابون بشوييد.
۳- به طور منظم ناخن‌هاي کودک خود را کوتاه کنيد و اجازه ندهيد ناخن‌هاي خود را بجود.
۴- هر روز لباس زير کودک را تعويض کنيد.
۵- به کودک شلوار يا لباس زير نخي بپوشانيد طوري که تنگ باشد و نتواند با ناخن‌هايش مقعدش را بخاراند.
۶- به جاي حمام کردن در شب، صبح‌ها کودک را حمام کنيد. اين کار از انتشار تخم‌هاي کرمک که در طور شب تجمع پيدا کرده‌اند جلوگيري مي‌کند.
۷- در طول روز پنجره‌هاي اتاق کودک را باز کنيد چون انگل به نور خورشید حساس است.
۸- بعد از درمان کودک، لبا‌س‌هاي زير و شلوار و رختخوابش را نيز خوب بشوييد و اتو کنید.

درمان خانگی کرمک در کودکان زیر 2 سال

نکات مهم!

موارد خفیف ابتلا به کرمک گاهی اوقات حتی بدون هیچ درمانی از بین می رود. ولی حتی موارد خفیف نیز می ­توانند به خارش آزاردهنده و مشکلاتی در خواب منجر شوند و آلودگی های شدید می ­توانند به بروز عوارضی مانند عفونت­ های جدی ­تری منتهی شوند بنابراین اجازه ندهید وضعیت فرزندتان بدتر و وخیم­ تر شود.

ممکن است پزشک درمان­ هایی فاقد نسخه پیشنهاد داده و یا داروهای خاصی (معمولاً مبندازول، آلبندازول، یا پیرانتل) را برای از بین بردن کرم­ ها تجویز نماید. از طرفی ممکن است پزشکتان معاینه و درمان کل اعضای خانواده را پیشنهاد دهد، زیرا بیماری کرمک به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

همچنین اگر درباره وجود بیماری کرمک مطمئن نیستید، قبل از استفاده از درمان ­های فاقد نسخه موضوع را با پزشک فرزندتان مورد بررسی قرار دهید. در صورت ابتلای خودتان و یا فرزندتان به کرمک، اگر فرزندتان زیر دو سال سن دارد و یا اگر خود شما باردار بوده و یا تحت مراقبت و درمان هستید درباره سایر درمانهای موجود با پزشک خود صحبت نمایید. پزشک به شما کمک خواهد نمود تا خطرات ناشی از داروهای معمول موجود در مثال پاراگراف بالا را سبک و سنگین نمایید و ممکن است داروهای جایگزینی را برایتان تجویز نماید.

علائم آلودگی با کرمک معمولاً طی یک هفته پس از درمان ناپدید می ­شوند. اما از آنجاییکه درمان فقط کرمها را می­ کشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا درمان را بعد از دو هفته دوباره تکرار کنید. هدف از تکرار درمان کشتن تمامی کرمک ­هایی است که ممکن است پس از آخرین درمان از تخم خارج شده باشند. پس از شروع درمان، ممکن است کرمهای متحرک زیادی را در مدفوع فرزندتان ببینید. این حالت ممکن است شما را دچار ترس نماید، اما هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این فقط بدان معناست که کرم­ ها در حال ترک بدن فرزندتان می­ باشند.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. خیلی خیلی خیلی خیلی نا مفهوم بود برای درمان اگه قرار باشه بریم دکتر نیازی نیست به گوگل مراجعه کنیم که اینجا بگه برین دکتر

  2. عباسعلی محمدعلیئی پاسخ

    من با نظر دوستمان امیر موافقم .بهتراست کمی باز تر مطالب رو بیان کنید.وبابت هرمشکل نظر دکترمتخصص رو بیان کنید .چون بیشتر کمک میکند .

  3. متاسفانه درمانهای پزشکی نه فقط در این مورد بلکه در بیشتر موارد بینتیجه و اکثرا باعث عوارض بدتر از قبل میشویم. من سالها با رفتن پیش این دکتر یا آن متخصص نتونستم انگل را ریشه کن کنم، و فقط با تغییر محل زندگی (از تهران به کرمانشاه )از شر انگلها خلاص شدم .بنظرم آب مصرفی کرمانشاه تاثیر گذار بود.

  4. محیا حسین زاده پاسخ

    بنظر من اگه فقط چند تا از علائم رو داشته باشیم ،باید چه کار کنیم؟اینو دیگه اصلا توضیح نداده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *