درمان سقط هاي مکرر با IVIG

IVIG يعني ايمونوگلوبوليني که به‌صورت داخل وريدي تزريق مي‌شود. اين فرآورده در واقع مخلوطي از گاماگلوبولين‌هاي (آنتي‌بادي­‌ها) موجود در خون است. IVIG از سال ۱۹۷۰ تا­کنون به­‌طور وسيعي در پزشکي مدرن براي درمان طيف گسترده­‌اي از بيماري­‌ها استفاده شده است. اين دارو در درمان نقص­­‌هاي ايمني ناشي از کمبود آنتي‌بادي‌‌هاي طبيعي، بيماري­‌هاي عفوني، پوستي، خوني، عصبي، روماتولوژي و بيماري­‌هاي ايمونولوژيک مورد استفاده قرار مي­‌گيرد. از جمله مهمترين کاربرد­هاي اين فرآورده درمان بيماري­‌هاي لوپوس، مولتيپل اسکلروز (MS) و جلوگيري از رد پيوند مي‌باشد.

IVIG در هر سري توليد، از سرم ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ فرد سالم در طي فرآيند­هاي مختلف، توليد مي‌شود ميزان مصرف آن به وزن شخص بستگي دارد و بسته به نوع بيماري، تزريقات از ۴-۱ هفته يک‌بار تکرار مي‌شود. يکي از مواردي که تزريق  IVIG موفقيت قابل توجهي داشته است، درمان سقط‌هاي مکرر و روش‌­هاي باروري آزمايشگاهي نظير IVF و ميکرواينجکشن (ICSI) مي‌باشد. در درصد قابل توجهي از زنان مبتلا به سقط مکرر و يا مبتلا به شکست مکرر  لانه‌­گزيني به­‌دنبال IVF و ميکرو­اينجکشن، عوامل ايمونولوژيک دخيل هستند. بدين معني که نارسايي‌هاي سيستم ايمني مادر باعث جلوگيري از لانه‌­گزيني و کاهش رشد جنين و يا مرگ جنين مي‌شوند. از جمله اين عوامل مي­‌توان به توليد آنتي‌بادي‌‌هاي ضد فسفوليپيدها، ضد هسته، ضد تيروئيد، ضد تخمدان و افزايش فعاليت يا تعداد سلول‌هاي کشنده طبيعي اشاره کرد.

لازم به ذکر است که IVIG در درمان تمام علل سقط مکرر مؤثر نمي‌باشد، بلکه عمدتاً در مواردي که سقط جنين ناشي از برخي از علل ايمونولوژيک باشد، مؤثر است. يکي از مهمترين موارد تجويز IVIG در درمان سقط مکرر زماني است که سقط به‌­واسطه افزايش فعاليت سلول­‌هاي کشنده طبيعي (Natural Killer Cell) باشد. افزايش فعاليت اين دسته از سلو­ل‌ها موجب بر هم زدن تنظيم ايمونولوژيک موضع بارداري و تخريب بافت جفت مي­‌گردد. در برخي از موارد توليد آنتي‌بادي‌‌هاي ضد فسفوليپيد، علت اصلي سقط جنين مي‌باشد. اگرچه در چنين مواردي معمولاً از هپارين و آسپرين به عنوان درمان اصلي سقط جنين استفاده مي‌شود، ولي مطالعات نشان داده­‌اند که در بسياري از موارد ظهور اين آنتي بادي­‌ها با افزايش فعاليت سلول­‌هاي کشنده همراه است. بنابراين در چنين مواردي تجويز IVIG مي‌تواند بسيار کمک کننده باشد. IVIG همچنين در درمان سقط مکرر ناشي از اتوآنتي‌بادي‌‌ها (آنتي‌بادي‌‌هاي ضد خودي) نظير آنتي‌بادي‌‌هاي ضد تيروئيد بسيار مؤثر است. نتايج برخي از تحقيقات نشان مي­‌دهد که درمان با IVIG در ۸۰% موارد با موفقيت همراه است، در حالي‌که در برخي از مطالعات ديگر، ميزان موفقيت پايين­‌تر از اين حد گزارش شده است.

مطالعات نشان داد­ه‌­­اند که  IVIG از طريق مکانيزم­‌هاي مختلف، فعاليت‌هاي غيرطبيعي سيستم ايمني مادر را کنترل مي­‌کند. اگر­چه مکانيزم اصلي عملکرد IVIG در درمان سقط­‌هاي مکرر به­‌خوبي روشن نشده است ولي به نظر مي‌­رسد که يکي از عملکرد­هاي مهم اين دارو جلوگيري از توليد آنتي‌بادي‌‌هاي مضر و تنظيم سيستم ايمني بدن باشد.

با توجه به اينکه اين دارو اصولاً آنتي­‌بادي مي‌باشد و نيمه عمر قسمت اعظم آنتي‌‌بادي­‌هاي خون حدود سه هفته است، اين فرآورده در افراد مبتلا به سقط مکرر به فاصله ۴-۳ هفته تزريق مي‌شود. معمولاً اولين تزريق قبل و يا هنگام شروع بارداري انجام شده و با فواصل زماني مذکور بر حسب نظر پزشک تا ماه ششم بارداري ممکن است ادامه يابد. برخي از دانشمندان عقيده دارند که تجويز IVIG بايد در اولين ماه بارداري انجام گيرد ولي مطالعات اخير نشان داده­‌اند که تجويز اين دارو قبل از شروع بارداري و ادامه درمان در طول بارداري نتايج بهتري را به همراه دارد.

اين دارو با ست مخصوص تزريق مي‌شود و بهتر است تزريقات در مراکز بيمارستاني و زير نظر پزشک انجام شود. در حال حاضر اين دارو در مراکز مختلف اروپا و آمريکا در درمان سقط جنين و يا شکست در لانه‌­گزيني جنين استفاده مي‌شود. بسياري از مقالات منتشر­شده در اين زمينه حاکي از عملکرد مؤثر آن در جلوگيري از سقط است. اگر‌چه اين فرآورده از خون انسان تهيه مي‌شود، ولي تمام نمونه هاي خون مورد استفاده از نظر ابتلاء به بيماري­‌هاي قابل انتقال از راه خون نظير ايدز و هپاتيت B وC مورد ارزيابي دقيق­ قرار مي­‌گيرند. همچنين در توليد IVIG، از روندهايي استفاده مي‌شود که عوامل ويروسي نظير ويروس‌هاي ايدز و هپاتيت را از بين مي‌برد. بنابراين IVIG از نظر احتمال انتقال ويروس­‌هاي مذکور، بسيار مطمئن مي‌باشد. از نظر عوارض جانبي عمومي، IVIG اصولاً يک درمان کاملاً سالم در نظر گرفته مي‌شود. در برخي از افراد، عوارض حساسيتي نظير سردرد، احساس سرما، درد پشت و گاهي تنگي نفس و راش­‌هاي پوستي به هنگام تزريق گزارش شده است. همچنين در موارد نادر، اين­ دارو مي­‌تواند موجب درد عضلاني، کهير و اگزما گردد. به­‌منظور جلوگيري از بروز عوارض جانبي، اين دارو بايد کاملاً آهسته و در طول چند ساعت تزريق شود. ميزان عوارض جانبي با مقدار و مدت زمان تجويز آن ارتباط دارد. در موارد درمان با دوزهاي بالا و يا مدت طولاني احتمال بروز عوارض جانبي بيشتر است.

معمولاً عوارض جانبي IVIG بسيار محدود بوده و با مصرف داروهاي ضد التهاب و ضد حساسيت يا آنتي‌هيستامين بر­طرف مي‌گردد. IVIG خطري براي جنين در حال رشد ندارد و مطالعات انجام شده نارسايي­‌هاي جنيني ناشي از مصرف اين ­‌دارو را گزارش نکرده­‌اند.

لازم به ذکر است که در تمامي بيماران کانديد دريافت  IVIG، سطح سرمي نوعي از ايمونوگلوبين به نام ۱gA اندازه­‌گيري شود. در بيماراني که مبتلا به کمبود شديد اين ايمونوگلوبين مي‌باشند، تجويز IVIG به­­‌هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود و در صورت تجويز امکان بروز واکنش‌هاي حساسيتي وجود دارد. عمده‌­ترين عيب IVIG قيمت گران آن است. 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *