درمان خانگی دندان قروچه در خواب/ آیا دارویی دارد؟

درمان خانگی یا دارویی برای دندان قروچه وجود ندارد اما برخی از پزشکان در موارد حاد، استفاده از محافظ دندان را در زمان خواب توصیه می‌کنند، برای درمان آن باید علت آن را جستجو کرد. ترس، استرس، بیماری‌های روحی، خواب نامنظم و بیماری‌هایی مانند بازگشت اسید معده می‌تواند باعث بروز دندان قروچه شود….

مصطفی امیدی، عضو انجمن پزشکی خواب ایران گفت: حدود ۲۰ درصد از مردم در خواب یا بیداری دچار دندان قرچه می‌شوند.

درمان خانگی دندان قروچه در خواب

وی افزود: در این حالت ماهیچه آرواره‌ها بدون اختیار فرد به کار می‌افتد و باعث سائیدگی دندان‌ها می‌شود.

عضو انجمن پزشکی خواب ایران تصریح کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ترس، استرس، بیماری‌های روحی، خواب نامنظم و بیماری‌هایی مانند بازگشت اسید معده می‌تواند باعث بروز دندان قروچه شود.

دندان قروچه (براکسیسم) در خواب معمولا رخ می دهد ولی سائیدن یا کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایعه است. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه و استخوان های حمایت کننده از آنها در دهان شود و باعث شکستگی و پریدگی مینای دندان و حساسیت دندان شود همچنین سفتی ماهیچه های جونده فکی، گوش درد (به علت انقباض ماهیچه های فکی، نه این که مشکل در گوش باشد) سر درد سنگین در صبح، جویدن و تروماتیزه کردن با فشارهای داخل گونه و ایجاد سر درد های عصبی، درد فک و یا درد صورتی مزمن هنگام صبح و اختلالات مفصل فکی (محل این مفصل جلوی گوش بوده و با باز و بسته شدن دهان می توان آن را لمس کرد) و ایجاد محدودیت در باز کردن دهان میتواند در اثر دندان قروچه بوجود آیند.

امیدی بااشاره به اینکه این عارضه می‌تواند باعث خرابی دندان‌ها شده و به آرواره‌ها آسیب بزند، تأکید کرد:

درمان دارویی یا خانگی برای دندان قرچه وجود ندارد اما برخی از پزشکان در موارد حاد، استفاده از محافظ دندان را در زمان خواب توصیه می‌کنند.

تنها راه جلوگیری از آسیب به دندانها و مفصل از طریق کاربرد نایت گارد است. نایت گارد قطعه ای پلاستیکی است که توسط دندانپزشک بر روی قالب فک بالای بیمار (و برخی موارد فک پایین) ساخته می شود و بیمار باید هر شب موقع خواب آن را بر روی دندانها بگذارد تا فشارها و تماس های نا صحیح بر دندانها برداشته شوند و از آسیب جلو گیری کند (صورت عادتی بودن، دندان قروچه بر طرف می شود و ممکن است دندانپزشک آرام بخش نیز تجویز کند که در اکثر موارد بعد از ۶ ماه بیمار ترک عادت می کند) در صورتی که عادتی نباشد. نایت گارد هر شب و تا وقتی که شخص دندان دارد باید در دهان گذارده شود.

وی با تأکید بر اینکه برخی نیز ورزش‌هایی در ناحیه فک را توصیه می‌کنند، ادامه داد: این گروه از پزشکان معتقدند این کار می‌تواند انرژی ذخیره‌شده در فک‌ها را آزاد کند و در کمتر شدن دندان قرچه در خواب مؤثر باشد.

عضو انجمن پزشکی خواب ایران توصیه کرد: این نوع ورزش ‌به این طریق است که با هر دو دست آرواره را بازکرده و دو تا سه دقیقه این فشار به آرواره‌ها وارد شود.

امیدی اضافه کرد:‌ دندان قرچه را برخی جدی نمی‌گیرند اما این موضوع در سازمان بهداشت جهانی مطرح است و عده‌ای در حال پژوهش برای کنترل عوارض آن هستند.

منبع خبر : برگرفته از ana

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *