درمان حساسیت پوستی کودکان توسط دکتر متخصص در این حوزه

درمان حساسیت پوستی کودکان توسط دکتر متخصص در این حوزه

وقتی صحبت از حساسیت در بدن کودکان می‌شود، اولین چیزهایی که به ذهنمان می‌رسد مربوط به سرفه و عطسه است. اما یکی از شایع‌ترین حساسیت‌هایی که در کودکان وجود دارد، حساسیت پوستی است. این نوع حساسیت دلایل زیادی داشته و علائم مختلفی هم دارد. همچنین علل مختلفی برای بروز حساسیت پوستی در کودکان وجود دارد. ما سعی کرده‌ایم در این مطلب بیشتر به این مسائل پرداخته و در مورد آن‌ها با شما صحبت کنیم و این را بیان کنیم که هنگام مشاهده حساسیت پوستی در کودکان به چه دکتر متخصصی باید مراجعه کنید. این که متخصص کودکان (اطفال و نوزادان) را بشناسید به شما کمک میکند تا در هر زمان که بیماری های مختلفی را در کودک خود دیدید بتوانید به این پزشک مراجعه کنید.

انواع حساسیت پوستی در کودکان و متخصص آن

انواع حساسیت پوستی در کودکان و متخصص آن

قبل بررسی موضوع اصلی این مطلب باید اول دید مناسبی نسبت به کودکان و دکتر متخصص داشته باشید در یک سایت معتبر به نام CLEVELANDCLINIC در مورد دکتر کودکان این گونه بیان شده است که متخصص اطفال به سلامت نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان توجه میکندو از بدو تولد تا ۲۱ سالگی به مراقبت می‌پردازد. متخصص کودکان مسائل رشدی، جسمی و فکری کودکان را تشخیص و درمان میکند.  حساسیت ‌های پوستی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در هر سنی با آن دست و پنجه نرم کرده باشید. اما این مشکل برای کودکان بسیار آزاردهنده است.

به خصوص که برخی اوقات کودک از خارش و سوزش پوست خود آنقدر اذیت می‌شود که دچار بی‌تابی و بی‌خوابی و حتی اختلال در اشتها می‌شود.

ما به عنوان والدین و بزرگسالان موظفیم که انواع حساسیت‌های پوستی در کودکان را بشناسیم و بتوانیم با مراجعه به دکتر کودکان در زمان مناسب از ایجاد حساسیت‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

در نظر داشته باشید که کودکان در چند سال اول زندگی خود دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند. پوست اولین سد دفاعی بدن است. بنابراین طبیعی است که پوست کودکان در سال‌های اولیه زندگی دچار حساسیت شود. حساسیت پوستی در کودکان دارای انواع مختلفی است. اما در ادامه به شایع‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع حساسیت پوستی در کودکان به شرح زیر است :

  •  آکنه
  • راش پوستی
  •  راش گرمایی
  •  حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم
  •  حساسیت پوستی میلیا
  •  راش پوشک
  •  اگزما
  • کهیر
  • کراتوز پیلار یا بیماری پوست مرغی

علت حساسیت پوستی در کودکان

به طور کلی حساسیت ‌های پوستی ممکن است به دلایل ژنتیکی یا حساسیت به عوامل خارجی خود را نشان دهند. برخی اوقات عوامل ژنتیکی یا اختلال‌هایی که در بدو تولد وجود دارند، نقش زیادی در حساسیت پوستی در کودکان دارند.
سایر موارد مانند غذاها، حساسیت‌های فصلی و… نیز به مرور زمان خود را در کودک نشان خواهند داد. البته که همه کودکان دچار آن نخواهند شد، اما قطعا برای آن درمان وجود دارد.

درمان حساسیت پوستی در کودکان توسط دکتر کودکان

ما در بخش‌های بالاتر در مورد حساسیت‌ های پوستی و این که چه مواردی می‌توانند سبب ایجاد حساسیت پوستی شوند، با شما صحبت کردیم. حساسیت پوستی همان طور که گفتیم، یکی از حساسیت‌های شایع در کودکان است.

حساسیت‌های پوستی در کنار ناراحتی که برای کودک ایجاد می‌کنند، ممکن است بر اثر خارش زیاد، به زخم تبدیل شده و اگر این زخم روی صورت باشد، به آسکار تبدیل می‌شود.

به همین دلیل بهترین کار این است که به فکر درمان حساسیت پوستی در کودکان باشید. اقدامات درمانی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • استفاده از درمان‌های خانگی برای بهبود وضعیت حساسیت
  • مراجعه به دکتر کودکان جهت تخیص درست بیماری و تجویز داروهای مناسب برای درمان حساسیت پوستی

در ابتدا توصیه می‌شود که اگر کودک زیر دو سال سن دارد، ابدا از روش‌های خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است به بیشتر شدن حساسیت دامن بزند. در صورتی که کودک شما بالای دو سال است، تنها به مدت یک هفته روش‌های خانگی را امتحان کنید.

در صورتی که تب و بی‌حالی در کودک خود مشاهده کردید، بهترین راه‌کار این است که فورا به دکتر کودکان مراجعه کنید. روش دوم نیز توصیه‌ شده‌ترین روشی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

با توجه به حیطه‌ی فعالیت‌های دکتر متخصص کودکان و نوزادان، از لحظه‌ی تولد نوزاد نیاز به مراجعه به بهترین دکتر اطفال در صورت بروز هر بیماری یا مساله ای حس می‌شود. به طور کلی برای درمان تمامی بیماری‌های نوزادان و کودکان و همینطور چک آپ باید به دکتر کودکان و نوزادان خوب مراجعه کرد.

اگزما در کودکان

یکی از شایع‌ترین انواع حساسیت پوستی در کودکان، اگزما است. اگزما در کودکان با خشکی پوست، بثورات و برجستگی‌های ریز و قرمز خود را نشان می‌دهد. پوست این قسمت بشدت خشک شده و کودک مدام سعی در خاراندان آن دارد.

این بیماری پوستی ممکن است در هر جایی از بدن خود را نشان دهد. اما صورت و پیشانی و دست‌ها شایع‌ترین محل‌های بروز آن هستند.

اگزما را نمی‌توان در خانه درمان کرد. به خصوص که ممکن است آن را با قارچ پوستی اشتباه گرفته و از مواد نامناسب استفاده کنید. بهترین اقدام همان طور که در بخش‌های بالاتر بیان کردیم، مراجعه به متخصص کودکان است. دکتر کودکان خوراکی‌های حساسیت‌زا را به شما معرفی کرده و پمادها و مرطوب کننده‌های مناسب را هم تجویز می‌کند.

کهیر پوستی در کودکان

کهیر پوستی اولین نشانه وجود حساسیت در کودک است. کهیرها در واقع عامل بیرونی را نشان می‌دهند. هرچیزی که کودک به آن حساسیت دارد هم ممکن است باعث ایجاد کهیر شود.

مثلا ممکن است کودک شما به یک ماده خوراکی، به گل، به حیوان خانگی، دارو یا هر چیز دیگری حساسیت نشان داده و بدنش آن را با کهیر پوستی بروز دهد. توصیه می‌شود با بروز دانه‌های کهیر فورا به دکتر کودکان مراجعه کنید. زیرا ممکن است حساسیت شدید بوده و باعث تب و تشنج شود.

چگونه در برابر بیماری های پوستی مراقب کودکان خود باشیم (نکات بهداشتی)

چگونه در برابر بیماری های پوستی مراقب کودکان خود باشیم (نکات بهداشتی)

۱٫ اجازه ندهید کودک شما را ببوسند. برخی افراد ریش یا مواد شیمایی مانند مواد آرایشی روی پوست خود دارند. بوسیده شدن کودکتان توسط این افراد، به حساسیت‌های پوستی بیشتر دامن می‌زند.

۲٫ هر بار که پوشک کودک خود را باز می‌کنید، ابتدا بدن او را با آب و صابون مخصوص بدن کودک بشویید و سپس از مرطوب کننده‌های مناسب قبل از پوشک مجدد کودک استفاده کنید.

۳٫ دست‌های کودک خود را مرتب بشویید تا دست‌های کثیف را روی بدن یا صورت خود نکشد. در این صورت کمتر دچار مشکلات پوستی خواهد شد.

۴٫ از دستمال مرطوب استفاده نکنید. دستمال‌های مرطوب ممکن است دارای ساختاری باشند که با بدن کودک شما هماهنگ نباشند. خود این موارد به حساسیت بیشتر بدن کودک شما دامن می‌زند.

۵٫ اگر کودک شما پوست حساسی دارد، از پوشاندن لباس کودکان دیگر به بدن کودک خود خودداری کنید.

۶٫ لباس‌هایی که تازه خریداری کرده‌اید را حتما قبل از استفاده با شوینده مناسب لباس کودک شستشو دهید.

درمان خانگی حساسیت پوستی در کودکان یا مراجعه به دکتر متخصص

شاید شما هم از آن دسته از پدرها و مادرها باشید که بخواهید کمی از درمان‌های خانگی را برای حساسیت پوستی کودک خود استفاده کنید. شاید دسترسی به دکتر کودکان نداشته باشید و یا هر دلیل دیگری که دارید. بنابراین ما سعی کردیم چند مورد از راه‌های بی‌خطر درمان خانگی حساسیت پوستی کودکان را معرفی کنیم.
اما در نظر داشته باشید در صورتی که تب یا عفونت ایجاد شد یا پوست کودک شما به درمان خانگی شما جواب نداد، فورا به متخصص کودکان مراجعه کنید. درمان‌های خانگی را به عنوان یک روش موقت در نظر بگیرید. اما معروف‌ترین درمان‌های خانگی شامل موارد زیر می‌باشند.

  • روغن نارگیل خانگی را امتحان کنید: شاید باور نکنید اما روغن نارگیل‌های اصل بهترین تسکین دهنده حساسیت‌های پوستی بدن کودک شما هستند.
  • استفاده از آلوئه‌ورا به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان‌ها انتخاب خوبی خواهد بود.
  • شیر مادر یک معجزه عالی خواهد بود. شیر مادر دارای مواد مفیدی مانند اسید لورئیک است. این ماده با باکتری‌ها مبارزه می‌کند.
  • خمیر نشاسته ذرت را برای درمان حساسیت‌های پوستی مانند آکنه استفاده کنید.
  • به آب وان کودک جوی دوسر پرک اضافه کنید. بعد از ۲۰ دقیقه کودک را خارج کنید. پودر جوی دوسر دارای خاصیت ضد التهابی فوق العاده‌ای است.

درمان‌های دیگری مانند استفاده از جوش شیرین و سرکه سیب هم وجود دارد. اما بهتر است ابتدا کمی را بر روی پوست کودک امتحان کنید. ممکن است کودک به این موارد نیز از خود حساسیت نشان دهد.
در آخر بهترین کار این است که عامل حساسیت‌زا را پیدا کرده و سعی کنید کودک خود را از آن دور نگهدارید.

مراجعه به دکتر کودکان در هنگام بیماری پوستی

مراجعه به دکتر کودکان در هنگام بیماری پوستی

آنچه در مورد دکتر متخصص کودکان باید بدانید این است که متخصص کودکان (اطفال)، پزشکی است که به طور ویژه برای درمان و مراقبت از نوزادان، نوجوانان و گاهی بزرگسالان آموزش دیده و تخصص دارد. یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از تولد نوزاد انجام دهید این است که پزشکی را برای نظارت بر سلامت و بهداشت او انتخاب کنید. کودکان به سرعت رشد می‌کنند و در گذر زمان تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری متفاوتی را تجربه می‌کنند. از این رو در سنین مختلف نوزادی، کودکی، نوجوانی و جوانی نیازهای منحصر به فردی دارند که خارج از تخصص پزشکان بزرگسالان است. در ادامه مطلب در مورد دکتر کودکان (متخصص اطفال)، وظایف او، بیمار‌هایی که درمان می‌کند صحبت می‌کنیم و فهرستی از فوق تخصص‌های کودکان را معرفی می‌کنیم.

یکی از نگران کننده‌ترین رفتارهایی که برخی از والیدن از خود نشان می‌دهند مربوط به مراجعه به دکتر است. ممکن است کودک شما از نظر پوستی دچار بیماری خطرناکی شده باشد. متاسفانه تعداد کمی از والدین ابتدا استفاده از داروهای خانگی و پیشنهادی آشنایان و یا گوگل را امتحان می‌کنند، غافل از این که ممکن است به بدن کودک خود آسیب برسانند.

در صورت مشکلات پوستی که کودک شما تجربه می‌کند فورا به دکتر کودکان مراجعه کنید. دکتر کودکان تحصیل کرده تا بتواند پوست کودک شما را درمان کند. بهترین انتخاب را برای او خواهد داشت.

مراجعه به دکتر کودکان در حین بروز مشکلات پوستی از بیشتر شدن بیماری پوستی کودک شما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این که متخصص کودکان نه تنها راه‌های درمانی ارائه می‌کند، بلکه راه‌های مراقبتی ارائه کرده و از بروز مجدد بیماری هم جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

از آنجایی که کودکان در سنین مختلف ممکن است بیماری های مختلفی را پیدا کنند و در این مطلب به یکی از این انواع بیماری ها که حساسیت پوستی است اشاره شد که ممکن است این حساسیت پوستی در کودکان و نوزادان همراه با خارش و سوزش باشد و همچنین راهکار های خانگی نیز گفته شد که چون در کودکان حساسیت بیشتری هست بهتر است به دکتر مراجعه کنید. پس در نتیجه اهمیت توجه به کودکان و همچنین شناخت دکتر کودکان بسیار اهمییت دارد. متخصص کودکان و اطفال به مراقبت‌ها و درمان های بدو تولد نوزاد تا شروع بزرگسالی وی می پردازد. نگرانی‌های والدین و شرایط ویژه اطفال، حساسیت تخصص کودکان و نوزادان را بیشتر می‌کند.

منبع این مطلب وبسایت CLEVELANDCLINIC به نشانی https://my.clevelandclinic.org و دکترتو به نشانی https://doctoreto.com است که در این سایت پزشکان زیادی مانند بهروز مقدادی، بهنام مقدادی، دکتر علوی و دیگر پزشکان وجود دارند به همین جهت بهترین فوق تخصص و متخصص اطفال، کودکان و نوزادان را انتخاب کرده و به صورت آنلاین نوبت حضوری بگیرید و به دکتر متخصص کودکان مورد نظر مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.