درمان افسردگی بعد از زایمان با رایحه درمانی!

درمان افسردگی بعد از زایمان با بوییدن عطر بابونه، ترنج، گل سرخ و اسطوخودوس ممکن است…

بعد از زایمان اول که سزارین بود افسردگی شدید گرفتم و مدام گریه می کردم و افکار و احساس عجیبی به بچم داشتم و الان هم در ماه نهم بارداری هستم و نگران افسردگی بعد از زایمان هستم آیا بدون قرص و با راههای طبیعی در طب سنتی مثل رایحه درمانی میشه افسردگی را درمان کرد؟؟

درمان افسردگی بعد از زایمان با رایحه درمانی

درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی

دوره بارداری مصادف است با جاری شدن خون و حرارت به‌سمت رحم، و پر شدن حرارت در نواحی مرکزی بدن و رحم می‌تواند باعث کاهش اشتها و نیز در صورت وجود حرارت بیش از حد در نواحی مرکزی بدن و رحم منتج به تهوع شود که به آن ویار حاملگی گفته می‌شود‌.

این پدیده تا انتهای زمان بارداری با قوت و قدرت ادامه دارد که برای ادامه حیات نوزاد امری لازم است‌ اما اتفاقی که بعد از بارداری و فارغ شدن زنان اتفاق می‌افتد‌، انحراف این بخارات از سمت رحم و ارگانهای شکمی و حرکت این بخارات به‌طرف سر است.

افزایش بخارات در سر برابری می‌کند با کاهش رطوبت در مغز؛ این کاهش رطوبت و خشکی مغز می‌تواند باعث تغییر فرمی به‌سمت شکنندگی در افکار‌، روان‌پریشی‌، خستگی مفرط یا بیزاری از اطرافیان و تمایلات جدی‌تر نامرغوب روحی در فرد شود‌.

در نوع خاصی از وسواس فکری ما با پدیده افسردگی مواجه هستیم؛ از نظر شباهت‌، این نوع افسردگی ابتدا با وسواس فکری آغاز شده و به‌مرور به‌سمت یک افسردگی کامل اما گذرا حرکت می‌کند.

برای درمان افسردگی پس از زایمان، رعایت و اجرای این تدابیر بسیار راهگشا است:

ــ استنشاق عطر گل نسترن

ــ استفاده از دمنوش بادرنجبویه

ــ بخور سرکه و آب به‌تناسب آب ۴ و سرکه ۱ (وقتی آب به جوش آمد از روی حرارت برداشته و سرکه را افزوده و حوله‌ای روی سر انداخته و بخور دهند)

ــ رفتن به کوه

ــ خواندن با صدای بلند

ــ پرهیز از حضور در محل‌های عزاداری و غم

ــ کمک به بیمار جهت کاهش فشارهای روحی

ــ پرهیز از توجه بیش از حد در زمان افسردگی

همچنین وجود یک پرستار دلسوز و نگهداری نوزاد در این شرایط، بیشترین کمک را به وضعیت روحی مادر می‌کند‌.

درمان افسردگی بعد از زایمان با رایحه درمانی:

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به معرفی تعدادی اسانس قوی پرداخته که در کاهش سطح افسردگی، استرس و اضطراب موثر هستند:

۱. اسطوخودوس: اسطوخودوس یکی از رایج‌ترین اسانس‌ها با خاصیت آرامش‌بخشی است که به بهبود کیفیت خواب، مقابله با بی‌قراری، حمله‌های ترس و تنش‌های عصبی کمک می‌کند. رایحه این گیاه می‌تواند پاتوژن‌های موجود در هوا، سینوس‌ها و مجراهای تنفسی را از بین ببرد. همچنین به گفته متخصصان، این گیاه از خاصیت ضد افسردگی و تقویت روحیه برخوردار است.
۲. اسانس گل سرخ: این اسانس پس از اسطوخودوس دومین رایحه شناخته شده در کاهش میزان افسردگی و اضطراب است. همچنین با احساس شوک، غم و حملات ترس مقابله می‌کند.
۳. بابونه: رایحه بابونه خواص متفاوتی دارد که کاهش زودرنجی, اضطراب, نگرانی و فکر و خیال، بخشی از آن است.
۴. ترنج: به طور طبیعی ترنج برای درمان افسردگی استفاده می‌شود اما خاصیت استرس‌زدایی آن نیز شناخته شده است.
۵. صمغ کندر: تاثیر آرامش‌بخشی اسانس صمغ کندر برای درمان افسردگی و اضطراب کارآیی دارد.

علایم افسردگی بعد از زایمان :
نشانه های تشخیصی برای پی بردن به احتمال افسردگی پس از زایمان می تواند شامل نکاتی این چنینی باشد:

مادری که کمتر با نوزاد خود بازی می کند، کمتر با اطرافیان ارتباط برقرار می کند، خود را مادری بی کفایت می داند، به نیازها و سر و وضع ظاهری خود اهمیت چندانی نمی دهد، در ارتباط برقرار کردن با همسر اظهار بی میلی می کند، نگرانی بیش از حدی در رابطه با سلامت نوزاد از خود نشان می دهد، مدام از خستگی و کمبود خواب شکایت دارد و همچنین شکایات جسمانی دارد؛ مثلا به طور مکرر اظهار می کند سردرد یا سرگیجه و حالت تهوع دارد.

کمک هایی که مادر به خود می تواند بکند
* بهتر است پیش از زایمان، برنامه ها و فعالیت هایی را که قصد دارید ادامه دهید برای خود مشخص کنید.

* استفاده از برنامه ورزشی منظم برای تقویت روحیه و همچنین کمک به بازگشت توازن اندام بسیار موثر خواهد بود.

* پس از زایمان برای وفق پیدا کردن با تغییر سبک زندگی و دستیابی به راهکارهای مناسب جهت تطابق با این تغییرات با یک روانشناس در ارتباط باشید.

* هرقدر میزان مطالعات شما در زمینه های مراقبت از نوزاد بیشتر باشد، عملکرد بهتری خواهید داشت. همچنین فراموش نکنید کمک گرفتن از تجارب والدین نیز موثر خواهد بود.

* به بهانه رسیدگی به نوزاد از همسرتان فاصله نگیرید. فرصت هایی را برای باهم بودن فراهم کنید و صحبت هایتان حول محور مسائل شخصی خود، احساسات تان، نگرانی ها و دل مشغولی هایتان و … باشد.

افسردگی یک هیجان منفی است که در پی غم و ناراحتی مداوم، طولانی و شدید در افراد ایجاد می شود که در وزن، اشتها و خواب این افراد و همچنین خلق و خوی افراد تاثیر منفی می گذارد. افسردگی انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها که در بین خانم ها رواج زیادی دارد افسردگی پس از زایمان است.

منبع خبر : hadana،hidoctor

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *