داروی ایدز در بارداری/ ماه هشتم بارداری هستم و تازه فهمیدم ایدز دارم!

هشت ماهه باردارم و به تازگی متوجه شده ام که دچار ایدز اچ آی وی مثبت یا ایدز هستم. به من هیچ دارویی داده نشده است تا از عفونی شدن فرزندم پیشگیری کند. چه کنم؟ داروی ایدز در بارداری چیه؟

پاسخ مشاور:

برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از شما به فرزندتان و حفظ سلامت خود ضروری است که فورا در پی درمان اچ آی وی باشید. تمام مادران باردار مبتلا به اچ آی وی باید در دوران بارداری از درمان آنتی رترووایرال استفاده کنند تا از بهترین نتیجه ی ممکن برای خود و فرزندانشان اطمینان یابند.

با استفاده ی درست از داروهای آنتی رترووایرال، بار ویروسی میزان اچ آی وی در خون و دیگر مایعات بدن به میزان حداقلی کاهش می یابد. به این معنا که چون میزان اچ آی وی در خون و دیگر مایعات بدن تا حد ممکن کم می شود، پس احتمال خطر انتقال عفونت به فرزندتان را نیز به حد چشمگیری کاهش داده اید.

در حالی که برای کاهش بار ویروسی در حد امکان به طور معمول حدود دوازده هفته پس از شروع درمان با آنتی رترووایرال زمان می برد، حتی دوره ی کوتاهی از درمان با داروهای آنتی رترووایرال احتمال انتقال ویروس به بچه را کاهش می بخشد.

برای سلامت خود، کاهش بار ویروس اچ آی وی به این معناست که سلول های سرباز بدن (سلولهای سی دی ۴) شروع به افزایش کرده اند و به احتمال کمتری دچار بیماری های مرتبط با اچ آی وی خواهید شد (عفونت های فرصت طلب، مثل سل).

 پس از بارداری به منظور سعی بیشتر برای پیشگیری از انتقال بیماری به فرزندتان شاید دوره ی بیشتری از درمان آنتی رترووایرال به فرزندتان داده شود.

علاوه بر اینکه فرزندتان داروهای آنتی رترووایرال دریافت می کند، باید درمان های خود را ادامه دهید. به این ترتیب، خطر انتقال اچ آی وی به فرزندتان با شیر مادر کاهش می یابد و سلامت شما نیز تضمین می شود. یادتان باشد که فرزندتان به آزمایش های منظم اچ آی وی نیاز دارد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. فرزند مادران اچ آی وی مثبت هم آلوده می‌شوند؟
    وقتی خانمی که اچ آی وی مثبت است باردار می‌شود و اقدامی برای درمان‌های خاص HIV انجام نمی‌دهد، فرزندش با احتمال یک به چهار در معرض اچ آی وی خواهد بود. اما کارهایی هست که می‌توان برای کاهش ریسک ابتلای نوزاد به HIV انجام داد.
    در طول بارداری و زایمان مادر اچ آی وی مثبت، دارویی به اسم «زیدُوودین» برای مادر تجویز می‌شود. اگر نوزاد هم این دارو را بگیرد، احتمال آلوده شدنش به اچ آی وی به یک در ۲۰ کاهش می‌یابد. همچنین اگر از داروهای مخصوص اچ آی وی مثل ترکیبات سه‌گانه‌ای که برای کاهش بار ویروسی تجویز می‌شود، مصرف می‌کنید، احتمال تولد نوزاد آلوده به اچ آی وی باز هم کمتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *