خونریزی لثه در کودکان چه دلایلی دارد؟!

خونریزی لثه در کودکان می‌تواند به دلیل وجود مسائل مهمی مانند بیماری‌های لثه، رژیم غذایی ناسالم و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد…

خونریزی لثه در کودکان، پارگی لثه کودک،  التهاب لثه در کودکان زیر دو سال،  آبسه لثه کودکان،  پاره شدن لثه کودک،  کبودی لثه در کودکان،  علت تورم وقرمزی لثه کودکان،  درمان پارگی لثه کودک،  درمان خانگی خونریزی لثه

خونریزی لثه در کودکان یکی از علائم شایع بیماری‌های لثه می‌باشد. خونریزی لثه اغلب در اثر عدم حذف مناسب پلاک از روی دندان‌ها در محل خط لثه است که منجر به التهاب لثه‌ها می‌گردد. هرچند خونریزی لثه ها ممکن است مرتبط با بیماری‌های جدی مانند سرطان خون و اختلال در انعقاد و پلاکت خون نیز باشد. در این شرایط معمولاً هر جایی از بدن به راحتی دچار خونریزی یا کبودی می‌شود. در ادامه برخی از دلایل شایع و روش‌های درمان خونریزی لثه اشاره می شود:

آسیب‌دیدگی

خونریزی لثه ممکن است در اثر آسیب‌دیدگی یا ترومای ناشی از ضربه، تمیز کردن لای دندان‌ها، اجسام خارجی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور نامناسب ایجاد شود. آسیب‌دیدگی همچنین ممکن است در اثر تحریک ناشی از اسیدها و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها، سفیدکننده‌های دندان و خوشبوکننده‌های دهان رخ دهد.

اگر فرزندتان لثه‌هایی دارد که به راحتی دچار خونریزی می‌شوند یا قرمز، متورم و حساس هستند، در این صورت احتمالاً دچار بیماری لثه است.

بیماری لثه می‌تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود اما اغلب مرتبط با بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌باشد. بیماری لثه دارای دو مرحله‌ی زیر است:

التهاب لثه: یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه تشکیل پلاک بر روی خط لثه است. این امر موجب التهاب و ورم لثه‌ها می‌گردد.
پریودنتیت: پلاک‌ها به تدریج سخت شده و تبدیل به جرم می‌گردند. این امر سبب خونریزی بیشتر شده و می‌تواند منجر به نوع پیشرفته‌تری از بیماری لثه‌ها و استخوان‌ها شود که پریودنتیت نامیده می‌شود.

مسواک جدید

مسواک جدید با موهای سفت گاهی اوقات می‌تواند موجب خونریزی لثه‌ها شود. اگر به تازگی برای کودک خود مسواک جدیدی گرفته‌اید، موهای آن و میزان سفت بودن آنها را کنترل کنید. همیشه باید برای فرزند خود مسواک نرم بگیرید زیرا این مسواک‌ها مانند مسواک سفت دندان‌ها را تمیز کرده در حالیکه فشار زیادی بر لثه‌ها و دندان‌ها وارد نمی‌کنند. علاوه بر این، مطمئن شوید که فرزندتان با فشار زیادی دندان‌های خود را مسواک نمی‌زند زیرا می‌تواند موجب خونریزی و آسیب به لثه‌های حساس شود.

نخ دندان کشیدن

اگر کودک به تازگی شروع به استفاده از نخ دندان کرده است، احتمالاً خونریزی جزئی وجود خواهد داشت. این امر به این دلیل است که شکاف‌های عمیق در لثه‌ها به شدت حساس بوده و با تغییر نحوه‌ی نخ دندان کشیدن به راحتی آسیب می‌بینند. خونریزی لثه‌ها در اثر خونریزی معمولاً در کمتر از یک هفته برطرف می‌شود. اگر فرزندتان به مدت بیشتر از یک هفته پس از شروع نخ دندان کشیدن، همچنان دچار خونریزی لثه باشد، وی را نزد یک دندانپزشک ببرید زیرا ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی‌تر باشد که نیازمند درمان است.

اختلالات خونی

خونریزی لثه همچنین می‌تواند در اثر وجود اختلالاتی در خون مانند اختلالات انعقاد خون و خونریزی، هموفیلی، سرطان خون و کاهش عامل انعقادی در خون رخ دهد.

اختلالات سیستمیک

خونریزی لثه ممکن است در اثر اختلالات سیستمیکی خاص مانند اختلالات کبدی، کلیوی و قلبی، بیماری‌های عروقی و دیابت نیز ایجاد شود.

داروها و درمان‌ها

خونریزی لثه همچنین می‌تواند ناشی از عوارض جانبی برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون (آسپرین و هپارین) و داروهای ضد درد باشد. شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است منجر به خونریزی لثه شود.

سایر دلایل
خونریزی لثه‌ها همچنین ممکن است ناشی از دلایل زیر باشد:

عفونت دندان
عفونت لثه‌ها
اسکوروی
کمبود ویتامین کا
عوامل خطر
سابقه‌ی خانوادگی

بسیاری از کودکان بطور ژنتیکی استعداد ابتلا به بیماری‌های لثه را دارند. آزمایش ژنتیک می‌تواند برای تشخیص زودهنگام چنین مشکلی پیش از بروز علائم بیماری‌های لثه انجام شود. با این کار می‌توان از طریق اقدامات پیشگیرانه به حفظ دندان‌ها در وضعیت خوب کمک کرد.

رژیم غذایی نامتعادل

مصرف رژیم غذایی که فاقد مواد مغذی ضروری است می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و توانایی بدن کودک برای مقابله با عفونت‌ها را مختل کند. از آنجایی که بیماری‌های پریودنتال (بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها) اغلب با یک عفونت شروع می‌شوند، رژیم غذایی ضعیف می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. علاوه بر این، در کودکان چاق احتمال ابتلا به بیماری‌های پریودنتال بیشتر است.

علائمی که ممکن است همراه با خونریزی لثه ظاهر شوند:

خونریزی لثه ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که بر ناحیه‌ی لثه تاثیر می‌گذارند از جمله:

بوی بد دهان
رنگ قرمز روشن یا قرمز مایل به صورتی لثه‌ها
حساسیت لثه‌ها به لمس
لق شدن یا افتادن دندان‌ها
درد یا زخم در دهان
مشکل در استفاده از ابزار ارتودنسی
پس رفتن لثه‌ها
التهاب لثه‌ها

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی باشند

در برخی موارد، خونریزی لثه ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی هستند و باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرد. علائم جدی که ممکن است کودک در کنار خونریزی لثه داشته باشد عبارتند از:

خونریزی در هر جای دیگری از بدن
غش کردن یا تغییر در سطح هوشیاری یا بی‌حالی
تب بالا
افتادن دندان‌ها
درمان خونریزی لثه
جرمگیری دندان

در صورت ابتلای کودک به نوع خفیف التهاب لثه، می‌توان آن را با جرمگیری حرفه‌ای و رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان درمان کرد. اما درمان بیماری لثه برای کودکان در صورتی که وضعیت بدتر شود ممکن است ضروری باشد که این درمان شامل جرمگیری، شست‌شوی دهان، مصرف آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها خواهد بود.

مسواک زدن ملایم دندان‌ها

مطمئن شوید که فرزندتان دندان‌های خود را بصورت صحیح مسواک می‌زند. برخی کودکان دندان‌های خود را با فشار زیاد یا بصورت غلط مسواک می‌زنند که می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی لثه‌ها شده و آنها را مستعد ابتلا به عفونت کند.

استفاده منظم از نخ دندان

برای پیشگیری از بروز مشکلات لثه، به فرزندتان یادآوری کنید که استفاده‌ی منظم از نخ دندان بسیار مهم است. نخ دندان کشیدن تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

داشتن رژیم غذایی متعادل

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که غنی از ویتامین ث و کلسیم است می‌تواند روشی موثر برای کاهش خطر بروز بیماری‌های لثه باشد.

نوشیدن آب زیاد

فرزند خود را به نوشیدن مقدار زیادی آب بویژه پس از خوردن هر چیزی عادت دهید. این امر موجب می‌شود که ذرات غذا به دندان‌ها نچسبند و از تشکیل پلاک دندان جلوگیری می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث

خوردن میوه‌های سرشار از میتامین ث از بروز مشکلات لثه مانند التهاب لثه جلوگیری می‌کند. میوه‌های غنی از ویتامین ث عبارتند از پرتقال، لیمو و غیره. همچنین می‌توانید به فرزند خود مکمل‌های ویتامین ث دهید. مصرف سبزیجات خام برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز بسیار موثر است. علاوه بر این، جویدن سبزیجات خام به بهبود گردش خون در لثه‌ها کمک کرده و از خونریزی لثه پیشگیری می‌کند.

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی است که می‌توان برای جلوگیری از خونریزی لثه انجام داد.

چه زمانی باید به دنبال کمک‌های پزشکی بود؟

در شرایط زیر باید برای اقدامات پزشکی به دندانپزشک مراجعه کرد:

کودک دارای خونریزی مزمن لثه باشد.
خونریزی لثه حتی پس از درمان نیز ادامه پیدا کند.
وجود سایر علائم و نشانه‌های غیر قابل توضیح در کنار خونریزی لثه. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *