چرا به خوردن یخ علاقه دارید؟ + (بررسی یخ خواری در بارداری)

آیا خوردن یخ در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

آیا تا به حال میل به جویدن و خوردن یک تکه یخ داشته اید؟ اگر این کار را انجام می دهید، باید بدانید که شما تنها فردی که میل به خوردن یخ دارد نیستید. ممکن است فکر کنید که میل به یخ خواری شما به موضوعی مانند گرمای هوای بیرون مرتبط است. با اینکه انداختن چند قالب یخ در آب می تواند عطش نیمه تابستان را کم کند، اما در واقع برای اشتیاق به یخ خواری دلایل پزشکی وجود دارد.

چه عواملی باعث یخ خواری می شود؟

چه عواملی باعث یخ خواری می شود؟

می توانید بنا به دلایل زیادی یخ بخورید. در اینجا دلایل شایع برای یخ خواری وجود دارد:

پیکا (اختلال هرزه خواری)

اگر شما با میل شدیدی از یخ خواری مواجه هستید، ممکن است به نوعی اختلال به نام پیکا مبتلا باشید. دکتر سارینا پاسریچا، دکترای پزشکی توضیح می دهد: “از لحاظ پزشکی پیکا نوعی اختلال است که با تمایل فرد برای خوردن موادی که فاقد ارزش غذایی هستند تعریف می شود”. افراد مبتلا به پیکا اغلب میل به خوردن مواد غیر غذایی مانند خاک، پوسته های رنگ، خاک رس، مو، یخ یا کاغذ دارند. اگر ماده ای که به میل به خوردن آن دارید یخ است، خب ممکن است به نوعی از سندروم پیکا به نام پاگوفاژی مبتلا باشید. با اینکه هیچ دلیلی مجزایی برای بروز پیکا یا پاگوفاژی وجود ندارد، اما در صورت ابتلا به کم خونی فقر آهن ممکن است این اختلال بروز پیدا کند. سوء تغذیه یا اختلال سلامت روان نیز ممکن است عامل بروز این اختلال باشد. پیکا اغلب در کودکان مشاهده می شود و ممکن است زمینه روانشناختی مانند اختلال وسواس اجباری یا اختلال رشد کودک داشته باشد. همچنین این اختلال معمولا به کمبود مواد مغذی و بطور معمول فقر آهن مرتبط است؛ که بعدا می تواند منجر به کم خونی در فرد شود.

کم خونی فقر آهن

برای تشخیص پیکا نوع میل به یخ خواری متوجه هیچ علائمی نمی شوید. بعضی از افراد مبتلا به کم خونی ممکن است در نتیجه کمبود آهن میل به یخ خواری داشته باشند. یک مطالعه مشخص کرد که به همین دلیل است که یخ خواری باعث بهبود بعد روانی در افراد مبتلا به کم خونی می شود. کم خونی شرایطی است که در آن خون شما به اندازه کافی اکسیژن را به قسمت های دیگر بدن تان نمی رساند که این اتفاق منجر به کاهش انرژی می شود. سایر علائم کم خونی شامل:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • ضعف

بارداری

اگر باردار هستید، ممکن است پزشک متوجه کم خونی شما شود. دکتر Nicole Swiner، دکترای پزشکی توضیح می دهد: “خانوم های باردار به دلیل نیاز بیشتر به تامین خون و گردش خون، تغذیه ضعیف یا خونریزی غیر طبیعی اغلب دچار کم خونی هستند”. حتی اگر سابقه کم خونی هم ندارید، در دوران بارداری می توانید دچار کمبود آهن شوید. به گفته دکتر Pasricha، علاوه بر کم خونی، دلایل دیگری برای میل به یخ خواری در دوران باردای وجود دارد:

  • بارداری می تواند باعث تهوع و استفراغ شود، که این اتفاق می تواند منجر به کم آبی بدن تان شود. در این حالت، خوردن یخ به شما این امکان را می دهد که بدون بدتر شدن علائم تهوع، پر آب باقی بمانید.
  • از آنجا که یخ بو و طعمی ندارد، بسیاری از خانوم ها در زمان بارداری میل به یخ خواری دارند.
  • بارداری میزان متابولیسم خانوم ها را افزایش می دهد و باعث گشاد شدن عروق (تورم رگ های خونی) می شود. هر دوی این موارد باعث افزایش احساس گرما در خانوم های باردار می شود، بنابراین آنها میل به خوردن موادی مانند یخ پیدا می کنند.

آیا برای یخ خواری باید به پزشک خود مراجعه کنید؟

آیا برای یخ خواری باید به پزشک خود مراجعه کنید؟

دکتر Pasricha توصیه می کند که در صورتی که تمایل به خوردن یا جویدن یخ حداقل به مدت ۱ ماه دائما افزایش داشت، باید به پزشک خود مراجعه کنید. احتمالا پزشک آزمایشات اولیه را برای بررسی کم خونی فقر آهن انجام خواهد داد؛ چون این مشکل نیاز به ارزیابی و درمان دارد. همچنین بررسی کردن وضعیت دندان هایتان هم ایده خوبی است. جویدن یخ به مرور زمان می تواند باعث تحریک مینای دندان شود. از پزشک خود بخواهید که به دندان های شما نگاهی بیاندازد. آنها به شما می گویند که آیا نیاز به مراجعه به دندان پزشک دارید یا خیر.

چگونه میل به خوردن یخ را متوقف کنید؟

چگونه میل به خوردن یخ را متوقف کنید؟

بعد از مراجعه به پزشک، مرحله بعدی تهیه برنامه ای برای متوقف کردن یا حداقل کاهش میل به یخ خواری تان است. اگر کم خونی دلیل یخ خواری تان باشد، ممکن است پزشک کار را با مصرف مکمل های آهن و درمان جایگزین شروع کند. بعد از اینکه ذخیره آهن تان جایگزین شد، معمولا میل به یخ خواری تان هم برطرف می شود. اگر کم خونی دلیلی اصلی این مشکل نباشد، ممکن است پزشک دلایل روانشناختی یخ خواری را بررسی کند. به گفته Pasricha، “ممکن است بعضی از افراد به دلیل عوامل استرس زای روانی میل به یخ خواری داشته باشند، که در این حالت رفتار درمانی شناختی، موثر نشان داده شده است”.

سخن پایانی

جویدن اجباری یخ برای مدت زمان بیشتر از یک ماه نشانه ای از یک مشکل مهم پزشکی یا روانشناختی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد. اگر بنا به دلایل دیگری به غیر تشنگی میل به یخ خواری دارید، برای مراجعه به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تان قرار ملاقاتی تعیین کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *