استفاده از دفع کننده حشرات در دوران بارداری

آیا استفاده از دفع کننده حشرات در دوران بارداری بی خطر است؟

حشرات بخشی از محیط زندگی ما هستند. در عین حال که بعضی از آنها بی ضرر هستند، سایرین می توانند خطرناک بوده و باید با استفاده از دفع کننده حشرات مانع ورود آنها به منزل شوید. اما اگر باردار هستید، ممکن است در استفاده از دفع کننده های حشرات در منزل دچار معضل شوید چون بعضی از مواد تشکیل دهنده این دفع کننده ها ممکن است بر کودک شما تاثیر گذارند. این مطلب به شما کمک می کند تا بفهمید آیا می توانید به صورت ایمن از دفع کننده های حشرات در دوران بارداری استفاده کنید یا خیر.

مطالب پیشنهادی: تراتوژن چیست و چه تاثیراتی بر جنین در دوران بارداری دارد؟

استفاده از دفع کننده طبیعی حشرات در دوران بارداری

دفع کننده های حشرات چه هستند؟

دفع کننده های حشرات اسپری، روغن یا لوسین هایی هستند که وقتی به پوست، لباس، روتختی مالیده شوند از نیش حشرات جلوگیری می کنند. آنها احتمال نیش و گزش پشه ها، عنکبوت ها، شپش و کنه ها را کاهش داده و در نتیجه شانس بروز بعضی بیماری ها مانند مالاریا، ویروس زیکا، ویروس غرب رود نیل یا بیماری لایم را که توسط نیش حشرات ایجاد می شوند، کم می کنند. چون این بیماری ها برای شما  و کودکتان خطرناک هستند، لازم است برای جلوگیری از نیش حشرات از دفع کننده ها استفاده کنید.

آیا استفاده از دفع کننده حشرات در دوران بارداری بی خطر است؟

بلی، دفع کننده های حشرات وقتی بر اساس توصیه ها استفاده شوند، در دوران بارداری بی خطر می باشند. بسیاری از دفع کننده های حشرات حاوی یک ماده شیمیایی فعال به نام DEET یا N، N-دی اتیل-متا- تولومید می باشند که یک حشره کش کارآمد و ایمن در صورت استفاده در مقادیر محدود می باشد (غلظت توصیه شده DEET بین ۳۵ تا ۵۰ درصد می باشد).

مصرف چه نوع دفع کننده های حشراتی در دوران بارداری بی خطر هستند؟

استفاده از دفع کننده های حشرات ثبت شده توسط سازمان مراقبت محیط زیست آمریکا (EPA) ایمن می باشد.

۱٫استفاده از دفع کننده حشرات بی خطر در دوران بارداری با DEET

این یک ماده فعال است که در بسیاری از نام های تجاری دفع کننده های حشرات استفاده می شود. با سالهای سابقه استفاده، این ماده در مقابل پشه ها و کنه ها بسیار کارآمد است. بسیاری از دفع کننده ها به شکل اسپری، روغن یا لوسیون در دسترس هستند که می توانند بر روی پوست یا لباس استعمال شوند و حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد DEET دارند. یک محصول حاوی ۲۵ درصد از این ماده شما را برای مدت حدود ۱۰ ساعت در مقابل حشرات محافظت می کند در حالی که دوزهای کمتر دوره ماندگاری کوتاهتری دارند.

۲٫استفاده از دفع کننده حشرات بی خطر در دوران بارداری با Picaridin

این ماده در صورتی که در غلظت مشابه DEET استفاده شود، ایمن و کارآمد است. این ماده در مقابل پشه ها، کنه ها و ریزپشه ها موثر است. یک محصول حاوی ۲۰ درصد پیکاریدین، شما را در مقابل حشرات حداقل برای ۴ تا ۸ ساعت مراقبت خواهد کرد. این ماده در نام های تجاری مانند Cutter، Avon، Go Ready، Sawyer، Walgreens و Repel استفاده می شود.

۳٫ استفاده از دفع کننده حشرات بی خطر در دوران بارداری با IR3535

این ماده سالهاست در اروپا استفاده شده و دفع کننده موثری برای پشه ها و کنه های پامشکی محسوب می شود. بسیاری از تحقیقات نشان می دهند استفاده تا ۲۰% از این ماده در تهیه محصولات، شما را برای مدت ۴ تا ۶ ساعت در مقابل پشه ها محافظت می کند. با این وجود، تحقیقات کمی درباره استفاده و تاثیرات آن بر روی زنان باردار انجام شده است. بنابراین قبل از استفاده با پزشک تان مشورت نمایید.

۴٫ استفاده از دفع کننده حشرات بی خطر در دوران بارداری با PMD (پارا-متان-۳، ۸-دیول)

این نسخه صنعتی روغن اوکالیپتوس لیمو بوده و در غلظت های کمتر همانند DEET موثر می باشد. این ماده شما را در مقابل پشه ها و مگس ها مراقبت می کند. یک محصول حاوی حدود ۱۰% PMD تا حدود ۲ ساعت از شما محافظت می نماید.

۵٫ استفاده از دفع کننده حشرات بی خطر در دوران بارداری با ۲-undecanone (متیل نونیل کتون)

این یک ماده شیمیایی است که از گیاهان سداب، گل میخک، زنجبیل و موز استخراج می شود. این ماده در صنایع عطرسازی و طعم سازی و همچنین دفع کننده های حشرات و حیوانات استفاده می شود. این ماده به عنوان دفع کننده سگ و گربه یا حتی در آموزش آنها بکار گرفته می شود. یک محصول با حدود ۸% از این ماده شما را در مقابل نیش پشه ها برای ۳ تا ۵ ساعت مراقبت می نماید.

۶٫ استفاده از دفع کننده حشرات بی خطر در دوران بارداری با ترکیب روغن های گیاهی

بعضی از دفع کننده های موثر از روغن های گیاهی مانند:

  • گل شمعدانی
  • نارگیل
  • سدار
  • سویا
  • علف لیمو
  • کرچک
  • رزماری
  • نعنا

استفاده می کند. با این وجود، این مواد به انداز سایر دفع کننده ها موثر نبوده چون در نواحی که بیماری های منتقل شونده از طریق حشرات به خوبی عمل نمی کنند. همچنین پخش کننده های سنبل هندی نسبت به شمع های سنبل هندی در دور کردن حشرات تاثیر بیشتری دارند. در هنگام استفاده از دفع کننده های حشرات حاوی DEET یا معادل های گیاهی ملایم تر در دوران بارداری بهتر است احتیاط کنید.

استفاده از دفع کننده بی خطر حشرات در دوران بارداری

اقدامات احتیاطی در زمان استفاده از دفع کننده های حشرات در دوران بارداری

اقدامات احتیاطی زیر می توانند خطر بروز واکنش نسبت به دفع کننده های حشرات را به حداقل برساند:

  • این دفع کننده ها را بر اساس دستورالعمل برچسب ها استعمال کنید. این محصولات را تنها بر روی نواحی درگیر پوستی یا لباس استفاده نمایید اما از آنها در زیر لباس استفاده نکنید.
  • این محصولات را بر روی زخم ها، بریدگی ها و پوست های آزرده استفاده نکنید.
  • این محصولات را بر روی صورت، دهان یا چشم ها بکار نبرید. از اسپری مستقیم آنها بر روی صورت خودداری کنید. در عوض، کمی از آن را بر روی دستان خود زده و سپس به صورتتان بمالید.
  • از استفاده بیش از حد از این محصولات خودداری نمایید زیرا این کار مراقبت بیشتر یا طولانی تری ارائه نمی دهد.
  • قبل از خوردن یا آشامیدن، پوستی را که بر روی آن از دفع کننده استفاده کرده اید، به خوبی بشویید.
  • اگر هرگونه واکنشی را مشاهده کردید، استفاده از آن را متوقف کرده و بلافاصله پوست بدن خود را بشویید. پس از آن با پزشک مشورت نمایید.
  • بهتر است از استفاده غیرضروری از دفع کننده های شیمیایی در دوران بارداری پرهیز کنید.

آیا استفاده از دفع کننده های حشرات در دوران بارداری می تواند باعث بروز نواقص تولد شود؟

تحقیقات زیادی در خصوص این که آیا استفاده از دفع کننده های حشرات می تواند باعث بروز نواقص تولد شود، انجام نشده است. با این وجود، یک تحقیق نشان داده است که یک نقص تولد در پسران با نام هیپوسپادیاز (Hypospadias) که در آن سوراخ خارجی پیشابراه قبل از گلنس و در سطح تحتانی آلت قرار دارد، در زنانی که از دفع کننده های حشرات در طول سه ماهه اول بارداری استفاده کرده اند، مرسوم می باشد هرچند قابل اطمینان بودن این تحقیق مورد سوال است. تحقیقات بر روی زنانی که از DEET استفاده می کرده اند، نتایج منفی را نشان داده اند اما میزان آن زیاد نمی باشد. تحقیقات بیشتر در خصوص استفاده از دفع کننده های حشرات و دوران بارداری برای کسب نتایج قطعی ضروری می باشد.

عوارض جانبی استفاده از دفع کننده های حشرات برای زنان بارداری چه هستند؟

وقتی از دفع کننده ها بر اساس دستورالعمل ها استفاده نشوند، ممکن است عوارض جانبی زیر را بوجود آورند:

  • تحریک پوستی در صورتی که پوستی حساس داشته یا از دفع کننده های حاوی DEET استفاده می کنید.
  • هرچند بسیار نادر است، غلظت های بالا ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد حملات صرع یا سردرد شود. در نتیجه، ابتدا بر آن را بر روی ناحیه کوچکی استفاده کنید تا در صورت بروز واکنش حساسیتی متوجه آن شوید.
  • پیکاریدین نیز ممکن است کمی کمتر از DEET پوست را تحریک نماید. یک گزینه ایمن تر برای دفع کننده های حشرات شیمیایی استفاده از دفع کننده های طبیعی یا ارگانیک می باشد.

دفع کننده های طبیعی حشرات در دوران بارداری

دفع کننده های طبیعی حشرات ممکن است برای افرادی که پوست حساسی داشته و می خواهند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را کاهش دهند، مناسب تر باشد. بعضی گزینه های جایگزین ایمن عبارتند از:

  • استفاده از پشه بند و شب بند
  • استفاده از شمع های حاوی علف لیمو، سنبل هندی، اسطوخودوس یا اوکالیپتوس
  • چراغ های پی سوز با روغن های خوشبو برای دور کردن حشرات
  • استفاده از برش های کوچک سیر در نواحی مختلف منزل
  • قرار دادن گیاه ریحان مقدس (تولسی) در نزدیکی پنجره برای جلوگیری از ورود پشه ها و حشرات به منزل. گیاه علف گربه نیز به دلیل داشتن ترکیبی به نام نپتالاکتون که گفته می شود ده برابر قوی تر از DEET می باشد، می تواند موثر باشد.

در ادامه به بعضی سئوالات در این خصوص پاسخ می دهیم.

دفع کننده طبیعی و بی خطر حشرات در دوران بارداری

سئوالات پرتکرار از دفع کننده حشرات در دوران بارداری

۱٫ آیا اگر مردان نیز از دفع کننده های حشرات استفاده کنند، ممکن است کودکان در معرض خطر قرار بگیرند؟

هیچ تحقیقی در خصوص خطرات احتمالی برای کودکان در صورت استفاده پدران از دفع کننده های حشرات قبل یا در زمان نزدیکی و بارداری ارائه نشده است. قرارگیری مردان در معرض این مواد به نظر نمی رسد خطرات بارداری را افزایش دهد.

۲٫ آیا می توانم از DEET یا هر دفع کننده حشرات دیگری در زیر لباسم استفاده کنم؟

شما نباید از DEET یا هر دفع کننده حشرات دیگری در زیر لباستان استفاده کنید زیرا می تواند منجر به ایجاد حساسیت پوستی شود.

۳٫ هر چند وقت یکبار باید مجدداً از دفع کننده حشرات استفاده کنم؟

تکرار استفاده از دفع کننده حشرات بستگی به دستورالعمل آن دارد. از این دستورالعمل ها پیروی نمایید. وضعیت هایی مانند تعریق، رطوبت شدید هوا یا بارندگی ممکن است بر نیاز به دفعات تکرار استفاده از این محصولات تاثیر گذارند. اگر حشرات شما را نیش نمی زنند، نیاز به تکرار استفاده نیست.

۴٫ چرا زنان باردار حشرات/پشه بیشتری را به خود جذب می کنند؟

زنان باردار به دو دلیل بیشتر حشرات یا پشه ها را به خود جذب می کنند. یکی از دلایل آن این است که مادران سنگین تر نفس کشیده و دی اکسید کربن بیشتری دفع می کنند که جذب کننده حشرات/پشه ها می باشد. دلیل دیگر این است که اسید لاکتیک دفع شده از طریق تعریق، جذب کننده حشرات می باشد. تنها در صورتی که مزایای استفاده از این دفع کننده ها بیش از معایب آن است، به سراغ آنها بروید. همچنین بهتر است با تمیز نگهداشتن محیط زندگی تان شانس جذب حشرات و پشه ها را کاهش دهید. اجازه انباشت آبهای آلوده در اطراف محیط زندگی تان را نداده، از توری درب و پنجره استفاده کرده و لباس های پوشیده برای جلوگیری از نیش پش ها به تن کنید.

چگونه از خودتان در مقابل حشرات و پشه ها مراقبت می کنید و از چه نوع دفع کننده حشرات در دوران بارداری استفاده کرده اید؟ ایده ها و نظرات تان را در قسمت زیر با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.