حاملگی پوچ تا چند هفته ادامه دارد؟/ جلوگیری از بارداری پوچ

درهفته پنچم ونهایتاً ششم بارداری، قلب جنین درسونوگرافی دیده می شود به همین دلیل می توان با کمی صبر و تحمل که هیچ مشکلی نیز برای مادر به همراه نخواهد داشت، به بارداری پوچ یا سالم پی برد …

بارداری پوچ یا مولار یک توده خوش خیم است که در رحم زنان باردار رشد می کند. بارداری مولار زمانی شروع می شود که تخم لقاح می یابد (لقاح تخمک زن با اسپرم مرد) ولی به جای رشد طبیعی، جفت به شکل توده ای غیرعادی از کیست ها درمی آید.


بارداری پوچ

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.
در بارداری پوچ کامل، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.
در بارداری پوچ جزئی ، جنین غیرطبیعی و جفت تا حدی طبیعی است. جنین شروع به رشد می کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

بارداری پوچ عوارض خطرناکی در پی دارد، مثلا باعث یک نوع نادر از سرطان خواهد شد و نیاز فوری به درمان دارد.

نشانه های بارداری پوچ
بارداری پوچ در ابتدا همانند یک بارداری طبیعی به نظر می رسد، ولی بیشتر بارداری های پوچ باعث بروز علائم زیر می شوند:

– خونریزی قهوه ای تیره تا قرمز روشن از واژن طی سه ماهه اول بارداری
– حالت تهوع و استفراغ شدید
– گاهی اوقات دفع کیست هایی شبیه خوشه انگور
– به ندرت درد لگن (پایین کمر و شکم)

اگر هر یک از علائم بارداری پوچ را مشاهده کردید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. او ممکن است سایر علائم این بارداری را پیدا کند، مانند:

– رشد سریع رحم : رحم نسبت به آن مرحله از بارداری خیلی بزرگ است.
– فشار خون بالا
– پره اکلامپسی: یا مسمومیت بارداری که باعث افزایش فشار خون مادر و دفع پروتئین از ادرار بعد از هفته بیستم بارداری می شود.
– کیست تخمدان
– کم خونی
– پرکاری تیروئید
بارداری پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم خارج شود

دلایل بارداری پوچ

بارداری پوچ در اثر تخمی که به طور غیرطبیعی بارور می شود یا لقاح می یابد، ایجاد می شود.
سلول های بدن انسان به طور طبیعی دارای ۲۳ جفت (۴۶ عدد) کروموزوم هستند. یک کروموزوم از هر جفت کروموزوم از پدر و دیگری از مادر می آید.

در بارداری پوچ کامل، تمامی کروموزوم های تخم لقاح یافته از پدر می آیند. مدت کوتاهی بعد از لقاح، کروموزوم های تخمک مادر از بین می روند و یا غیرفعال می شوند و کروموزم های پدر دوبرابر می شوند. تخم لقاح یافته یا هسته ندارد و یا هسته آن غیرفعال است.

در بارداری پوچ جزئی یا ناکامل، کروموزوم های مادر باقی می مانند، اما پدر دو گروه از کروموزوم ها را تامین می کند. در نتیجه جنین به جای ۴۶ عدد کروموزوم، ۶۹ عدد کروموزوم دارد.
این اتفاق زمانی رخ می دهد که کروموزوم های پدر دو برابر شوند و یا دو اسپرم با یک تخمک لقاح پیدا کنند (به جای یک اسپرم با یک تخمک).

عواملی که خطر ابتلا به بارداری پوچ را زیاد می کنند

به طور تخمینی، یک مورد از هزار مورد بارداری، پوچ است. عوامل مختلفی خطر ابتلا به این نوع بارداری را افزایش می دهند که عبارتند از:

– سن مادر: بارداری پوچ در زنان بالاتر از ۳۵ سال و کمتر از ۲۰ سال بیشتر است.

– داشتن بارداری پوچ در قبل: اگر یک بار دچار بارداری پوچ شوید، به احتمال زیاد مجددا دچار آن خواهید شد. به طور متوسط بارداری پوچ در ۱ تا ۲ زن از هر صد زن مجددا دیده می شود.

مشکلات ناشی از بارداری پوچ

بعد از رفع بارداری پوچ ممکن است قسمتی از بافت پوچ در رحم مادر باقی بماند و به رشد خود ادامه دهد. این وضعیت را بیماری تروفوبلاستیک بارداری پایدار می نامند.
یک زن از هر پنج زن مبتلا به بارداری پوچ دچار این بیماری می شود که معمولا هم بعد از بارداری پوچ کامل رخ می دهد.

یکی از علائم این بیماری این است که میزان هورمون HCG (یک نوع هورمون بارداری) بعد از برطرف شدن بارداری پوچ همچنان بالا باقی می ماند.
در برخی موارد، بافت پوچ به لایه میانی دیواره رحم نفوذ می کند و باعث خونریزی واژینال می شود.

این بیماری معمولا به طور موفقیت آمیزی توسط روش شیمی درمانی درمان می شود.
راه دیگر درمان این بیماری، درآوردن رحم (هیسترکتومی) است.

به ندرت بیماری تروفوبلاستیک سرطانی می شود و به سایر اندام ها پخش می شود. معمولا این سرطان با داروهای سرطان چندگانه درمان می شود.
اگر قبلا حاملگی پوچ داشته اید، قبل از بارداری مجدد با پزشک خود مشورت کنید.ممکن است پزشک به شما توصیه کند شش ماه تا یک سال حامله نشوید


راه های تشخیص بارداری پوچ

اگر پزشک به بارداری پوچ در شما مشکوک شود، یک آزمایش خون برای اندازه گیری هورمون HCG می نویسد.
همچنین سونوگرافی تجویز می کند.

سونوگرافی بارداری پوچ کامل که هفته هشتم تا نهم حاملگی معلوم می شود، موارد زیر را نشان می دهد:
– جنین وجود ندارد.
– مایع آمنیوتیک (مایعی که اطراف جنین را پر می کند) وجود ندارد.
– جفت کیست دار ضخیم که رحم را پر کرده است.
– کیست تخمدان

سونوگرافی بارداری جزئی موارد یر را مشخص می کند:
– جنین با رشد کم
– مایع آمنیوتیک کم
– جفت کیست دار ضخیم

اگر پزشک تشخیص دهد که شما دچار بارداری پوچ هستید، وجود یاعدم وجود بیماری های زیر را نیز در شما بررسی می کند:
– پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری)
– پرکاری تیروئید
– آنمی (کم خونی)

راه های درمان بارداری پوچ
بارداری پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض این بارداری، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود.

اگر بافت پوچ با سقط خودبخودی به طور کامل از بدن خارج نشود، پزشک متخصص زنان از راه های زیر برای درمان آن استفاده می کند:

۱- داروها: پزشک داروی خاصی را برای سقط جنین تجویز می کند.

۲- کورتاژ : پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می کند. عمل کورتاژ معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

۳- بیرون آوردن رحم از بدن : اگر بافت پوچ، وسیع و گسترده باشد و بعدها هم نخواهید باردار شوید، پزشک با عمل جراحی رحم را درمی آورد.

۴- پایش و کنترل هورمون HCG : بعد از خارج شدن بافت پوچ از رحم، پزشک میزان هورمون HCG را چند بار اندازه می گیرد تا زمانی که به حد طبیعی برگردد.
اگر میزان این هورمون همچنان بالا باقی بماند، نیاز به درمان های دیگری وجود دارد.

پزشک برای مدت شش ماه تا یک سال بعد از درمان کامل بارداری پوچ، میزان هورمون HCG را اندازه می گیرد تا مطمئن شود بافت پوچی در داخل رحم مادر باقی نمانده باشد.
از آنجایی که بارداری مجدد، پایش هورمون HCG را سخت می کند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که طی این مدت باردار نشوید.

جلوگیری از بارداری پوچ
اگر قبلا حاملگی پوچ داشته اید، قبل از بارداری مجدد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند شش ماه تا یک سال حامله نشوید.

در بارداری بعدی، برای بررسی وضعیت شما و اطمینان از رشد طبیعی جنین، پزشک زودتر از شما سونوگرافی انجام می دهد.
 

منبع خبر : تبیان

اشتراک‌گذاری
23 نظر
  1. سلام ببخشید من رفتم سونو گرافی دا نشان داده کیسه با ضخامت ۱۲م م و فاقد نتوپال لطفا راهنمایی کنید درضمن دست و پاهام خواب میره وباسنم طرف چپ وراست بعداز خواب دردمیکنه ممنون از راهنماییتون

    1. سلام دو هفته بعد باید مجدد سونوگرافی انجام بدهید.

  2. سلام من حدود دوماه پیش تست بارداری انجام دادم(با استفاده از بی بی چک)و مثبت نشون دادولی بعد از چند روز دچار لکه شدم و درد زیر شکم داشتم حدود سه روز بعد خونریزی شدیدی پیدا کردم و لخته های خونی رو مشاهده کردم نمیدونم ایا واقعا سقط داشتم یا ن یا شاید تست بارداری اشتباها بوده ؟ب دکتر مراجعه نکردم ایا بعد از گذشت سه ماه میشه متوجه شد سقط بوده یا نه؟

    1. سلام نیازی به پیگیری وجود ندارد برای بارداری می توانید اقدام کنید.

  3. سلام من دوهفته پيش سونودادم و ي ساك ديدن وگفتن ي لخته ياساك دومم هست چندروز بعدرفتم گفتن ساك دوم نيست ولخته است وسن حاملگي رو در هردوبار٥هفته و١ روز زدن امروزبعد٨ روز رفتم گفتن دوتاساك هست اما خاليه و ازمايش خون هم٦٤٥٣ بود وسن بارداري رو٥ هفته و٣ روز زدن بايد چي كاركرد

    1. سلام باید ۱۰ روز دیگر سونو گرافی واژینال انجام بدهید.

  4. سلام خسته نباشید
    من ۴۵روز پیش سقط جنین ۸ هفته داشتم که پوچم بود.اولین بارداریم بود.همونموقع که سقط شدسونودادم
    گفتن بقایا تو رحمم نمونده
    الان سوالم اینه کی پریود میشم ؟تا کی باید باردار نشم ۲۸سالمه
    باتشکر لطفا جواب بدید

    1. سلام تا یک ماه برای پریود شدن زمان دارید ۳ماه بعد از سقط می توانید برای بارداری اقدام کنید.

  5. سلام من در هفته ششم حاملگی هستم وسونو نرفتم فقط ازمایش بتا عدد۵۷۹رو در هفته پنجم نشون داد آیا این مقدار کمه؟ زیر شکمم یه چیزی اندازه یه نخود احساس میکنم وقتی خودم لمس میکنم اون آیا بچست؟استرس دارم
    هیچ گونه ویاری هم ندارم

    1. سلام باید ۱۰ روز دیگر سونوگرافی انجام بدهید تا بتوان نظر قطعی داد.

  6. سلام
    من دوبار در هفته ششم و هشتم سونو دادم که جنینی وجود نداشته. هیچ کدام از علایم بارداری پوچ را ندارم و الان هفته نهم هستم. نه درد و نه خونریزی. دکترم هم گفته منتظر باشم تا خود به خود سقط بشه. آیا این امر طبیعیه؟ سقط چه موقع انجام میشه؟

    1. سلام با توجه به اینکه خون ریزی ندارید باید سریعتر به بیمارستان مراجعه نمایید تا برای شما داروهای سقط آور استفاده شود تا زودتر دفع شود به این شکل خود به خود سقط نمی شود ضمنا نیازی هم به انجام کورتاژ نیست.

  7. من دوقلو باردارهستم تو هفته ١٤ هستم رفتم سونو هردوتاشون سالم بودن ولي گفت يك شون جفت اش پايين يا عالت خون ريزي من همينه

  8. سلام من امروز ۷ هفته و پنج روز بودم که در سونو هیچ جنینی وجود داشت اصلا علایم حاملگی موچ هم ندارم به‌نظر شما منتظر بمونم یا‌سقطش کنم تو را خدا جوابمو بوید

    1. سلام اگر ساک حاملگی خالی است وجنین دیده نشده است با دستور پزشک معالج خود باید سقط کنید.

  9. سلام من در هفته ۲۱ بارداری هستم تازه رفتم سونو میگن بارداری پوچه تقریبا یک هفتست که یخورده خونریزی دارم باید چیکار کنم ؟hcgتازه گرفتم ۲۸۴۳۰۰

  10. سلام‌ من هفته نهم بارداری پوچ بدون داشتن علامت برای سقط از ۸تا قرص سایتوتک استفاده کردم ولی جوابی نگرفتم بع.د ۳روز کورتاژ شدم بعد از کورتاژ ب موقع بعد از یک ماه پریود شدم ولی ماه بعد برای جلوگیری قرص ال دی ب طور نامنظم ب تعداد۱۲ استفاده کردم بعد ی هفته ک قرص را قطع کردم پریود شدم دوباره بعد از ده روز از پریودیم نزدیک ۳ هفته هست ک لکه بینی قهو ه ای وبعضی مواقع قرمز دارم سونو واژینال دادم وآزمایش تیتر بتا ک آزمایشم عدد۲۲ رونشون داد وسونوی واژینال بقایا رو نشون داده

    1. سلام باید این مشکل را از پزشکی که شما را کورتاژ کرده پیگیری کنید ایشان باید جوابگو باشند.

  11. سلام من هفته دهم بارداریم. هفته نهم بارداری سونو داشتم عمر جنین هفت هفته و چهار روز تشخیص داده شد و‌قلب نداشت. خونریزی، لک‌ بینی، یا درد شکمی ندارم. آیا باید باز هم برای سقط طبیعی صبر کنم یا قرص مصرف کنم. ممنون

    1. سلام باید به بیمارستان مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  12. سلام من ۳۵سالمه در هفته دوازدهم بارداری یم لکه بینی داشتم رفتم دکتر سونو نوشت رفتم میگن حاملگی پوچ دارم اندازه رحم طبیعی وساک حاملگی ۱۲×۵۲م م فاقد قطب جنینی ودر آدنکسها تغییر مرضی رویت نمیشه من دکترم وقتش چهار روز دیگه هست امروز خونریزیم زیاد شده منو راهنمایم کنید ممنون میشم

    1. سلام باید صبر کنید تا خون ریزی بیشتر شده و سقط شود.

  13. سلام دیروز سونوی ntدادم تو۱۱هفته و۳روز بعد گفت حاملگیم پوچ
    ده روزقبل سونو متخصص بهم شیاف دادبود فرتیژست۵تااستفاده کردم وقتی فهمیدم پوچه گفتن برم بیمارستان سقطش کنم نرفتم تو خونه یه عالمه دمنوش خوردم هنوز سقط نشده توسونو۷هفته نشون داد ازکورتاژمیترسم بارداری اولم بود
    تاشنبه باهمین دمنوشا سقط امکان داره؟؟؟؟
    وحاملگی دومم بعد۲ماه امکان داره بدون مراجعه به پزشک ودارو؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *