حاملگی مولار و دلایل آن

حاملگی مولار زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارور شده به جای رویان عادی به صورت توده‌ای که مول نامیده می‌شود رشد کند. با این حال شما ممکن است در ابتدا علائم حاملگی طبیعی را داشته باشید. اما در ‌‌نهایت خونریزی خواهید کرد یا علائمی را ظاهر خواهید کرد که نشان دهنده این امر هستند که مشکلی وجود دارد.

شاید ترسناک و ناراحت کننده باشد که اینگونه بارداری‌تان را از دست بدهید. اما در صورتی که درمان مناسب دریافت کنید، بعید است که دچار هر گونه عواقب جسمانی بلند مدت بشوید.

حدود ۱ از هر ۱۵۰۰ بارداری به حاملگی مولار می‌انجامد. اگر زیر ۲۰ سال یا بالای ۳۵ سال سن دارید، سابق حاملگی مولار داشته‌اید، یا ۲ یا تعداد بیشتری سقط داشته‌اید، خطر بیشتری برای داشتن حاملگی مولار خواهید داشت. به نظر می‌رسد زنان جنوب شرقی آسیا نیز در معرض خطر بالاتری از حاملگی مولار قرار دارند.

چه چیزی موجب حاملگی مولار می‌شود؟

حاملگی مولار زمانی رخ می‌دهد که مشکلات خاصی در ارتباط با اطلاعات ژنتیکی تخمک بارور شده در زمان لقاح وجود داشته باشد. در این صورت سلول تخم (حاصل لقاح تخمک و اسپرم) ممکن است بدون حضور رویان رشد کند (که به آن مول کامل می‌گویند) یا با وجود رویانی ناقص رشد کند (به آن مول ناقص) گفته می‌شود. در بارداری‌های طبیعی، تخم بارور شده دارای ۲۳ کروموزوم از پدر و ۲۳ کروموزوم از مادر است. در حاملگی مولار اینگونه نیست.

در بیشتر حاملگی‌های مولار کامل، تخم بارور شده دارای دو کپی از کروموزوم از پدر است (نسخه‌ای از کروموزوم مادر وجود ندارد). در این مورد رویان، کیسه آمنیوتیک یا هر گونه بافت طبیعی جفت وجود ندارد؛ در عوض جفت به صورت توده‌ای از کیست‌هاست که به شکل خوشه انگورند.

در بیشتر حاملگی‌های مولار ناقص، تخم بارور شده مجموعه‌ای طبیعی از کروموزوم‌های مادر و دو مجموعه از کروموزوم‌های پدر است، پس به جای ۴۶ کروموزوم در حالت نرمال (۲۳ از مادر، ۲۳ از پدر)، ۵۹ کروموزوم (۲۳ از مادر، ۴۶ از پدر) وجود دارد (این امر می‌تواند زمانی رخ دهد که کروموزوم‌های اسپرم تکرار می‌شوند یا دو اسپرم به صورت همزمان یک تخمک را بارور می‌کنند).

در حاملگی مولار جزئی یا ناقص، میزانی از بافت طبیعی جفت در میان بافت غیر طبیعی خوشه انگوری وجود دارند. رویان نیز شروع به رشد می‌کند، بنابراین ممکن است جنین یا مقداری بافت جنینی یا کیسه مایع آمنیوتیک وجود داشته باشد. اما حتی اگر جنین وجود داشته باشد در اکثر موارد بسیار غیر طبیعی بوده و نمی‌تواند زنده بماند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *