جنسیت جنین میتواند بر دیابت بارداری تاثیربگذارد!

احتمال دیابت بارداری در بارداری پسر بیشتر است!

دیابت بارداری و جنسیت جنین با هم ارتباط دارند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که اختلالات سوخت و ساز بدن یا اختلالات متابولیسمی مادر در زمانی که جنین پسر در رحم دارد بیشتر است و بنابراین امکان ابتلای مادر به دیابت بارداری در جنسیت جنین پسر بیشتر است.

اما اگر جنین دختر در رحم دارید و مبتلا به دیابت بارداری هستید، احتمال بیشتری دارد که بعد از زایمان و یا در آینده دچار دیابت نوع ۲ بشوند.

بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، انسولین می‌سازند، اما یا مقدار آن کافی نیست یا استفاده از آنچه ساخته می‌شود، مشکل است. عوامل عمده در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ چاقی (به ویژه اضافه وزن در ناحیه‌ی اطراف شکم) و کم تحرکی هستند. داشتن پیشینه‌ی خانوادگی نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

حدود دو سوم زنان مبتلا به دیابت بارداری در حاملگی های بعدی نیز به این عارضه مبتلا می شوند. تعداد کمی از مطالعات نشان داده اند که حدود ۵۰% زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا می شوند طی ۵ سال اول بعد از زایمان دچار دیابت تیپ ۲ می شوند. وجود شرایط زیر خطر ابتلا را افزایش می دهد:

چاقی
قند خون بسیار بالا در دوران حاملگی (بویژه اگر بیمار به انسولین نیاز پیدا کرده باشد)
تشخیص دیابت در اوایل حاملگی
مقادیر مرزی قند خون در آزمایشات بعد از زایمان (قند بالا ولی نه به اندازه ای که تشخیص دیابت داده شود)

پزشک معالج به بیمار توصیه خواهد کرد که چند وقت یک بار باید آزمایش قند خون بدهد. این زمان در صورتیکه آزمایشات بعد از زایمان طبیعی باشند معمولاً هر یک تا سه سال است. پایین نگه داشتن وزن، رژیم غذایی سالم، و ورزش می توانند بسیار کمک کننده باشند.

همچنین ممکن است لازم باشد بیمار از مصرف قرص های ضد بارداری که فقط پروژستین دارند خودداری کند.

در زنانی که به تازگی دیابت بارداری داشته اند، خطر ابتلا به دیابت حاملگی تیپ ۲ افزایش می یابد.

در کودک نیز احتمال چاقی در سنین کودکی یا بزرگسالی و نیز ابتلا به دیابت افزایش می یابد. کمک به کودک برای داشتن یک تغذیه خوب، نگه داشتن وزن در حد مناسب، و تحرک فیزیکی کافی بسیار مهم است.

اگر شما در بارداری همیشه سطح قند خون بالایی داشته‌اید، قند خون نوزادتان بلافاصله بعد از به دنیا آمدن به طرز خطرناکی پایین می‌آید، زیرا انسولین نوزاد بر اساس قند بالای شما تنظیم شده است و هنگامی که به شکل ناگهانی قطع می‌شود، سطح قند خون به سرعت کاهش می‌یابد و آنها برای ایجاد تعادل به گلوکز نیاز دارند. سطح کلسیم و منیزیم آنها نیز ممکن است بیش از حد کاهش یابد که می‌توان آن را با دارو ثابت کرد. برخی از نوزادان مادران مبتلا به دیابت برای زایمان طبیعی بیش از حد بزرگ هستند و به زایمان با روش سزارین نیاز دارند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *