راههای درمان ریزش مو بعد از زایمان و روشهای جلوگیری از آن

راههای درمان ریزش مو بعد از زایمان و روشهای جلوگیری از آن

بارداری و زایمان به میزان زیادی سطوح هورمون های بدن را تغییر می دهد. این تغییرات هورمونی می تواند به نوبه خود منجر به تغییری در روند رشد موها شود. در طی بارداری موهای شما در مرحله رشد یا تغییر باقی خواهد ماند، بنابراین موها خیلی نازک تر می شوند که بطور طبیعی رشد انها متوقف یا ریزش پیدا خواهند کرد.

حدود ۳ ماه بعد از زایمان ریزش موهای شما ادامه خواهد داشت و تمامی موهای که در طی بارداری باید می ریخت به سرعت شروع به ریزش می کنند. مطمئن باشید که این اتفاق طبیعی و موقتی خواهد بود و این میزان از ریزش موها ادامه نخواهد داشت. مراقب موهای تان باشید و زمانی که منتظر رویش طبیعی دوباره موهای تان هستید با ملامیت با آنها رفتار کنید.

روش اول

۱٫ با موهای تان با ملایمت رفتار کنید

با موهای تان با ملایمت رفتار کنید

از محکم بستن موها خودداری کنید. کشیدن موهای تان یا محکم بستن انها می تواند باعث ریزش موهای که کشیده شده شود. مدل دادن یا باز و بسته کردن زیاد موها هم می تواند منجر به ریزش مو شود.از این رو سعی کنید مدل موهایی که کمتر باعث کشیدگی و اسیب و ریزش موها می شود را انتخاب کنید. از کش موهای محکم،بیگودی مو یا کلیپس و گیرهای محکم خودداری کنید. از درمان مو با روغن های داغ خودداری کنید،چون انها می توانند باعث اسیب به موها و پوست سر شوند.از باز و بسته کردن مو،فر کردن یا کشیدن مو موقع صاف کردن خودداری کنید.

۲٫ از شانه هایی با دندانه های فاصله دار استفاده کنید

2. از شانه هایی با دندانه های فاصله دار استفاده کنید

اگر شانه شما دندانه های با فاصله نزدیک دارد موهای شما را بیشتر از شانه دندانه پهن کشیده می کنند.این کشیدگی موها می تواند باعث ریزش مو زیادی شود. از شانه های با دندانه پهن تر برای ارام شانه زدن موها استفاده کنید. زمانی که موها را شانه می زنید این کار را به ارامی انجام دهید.موی خیس شکننده تر از موهای خشک هستند. پس زمانی که موهای خیس را شانه می زنید مراقب باشید و برای باز کردن گره های مو با فشار مو را نکشید.

۳٫ مراقب حرارت باشید

استفاده از هر نوع وسیله حرارتی برای موهای تان می تواند باعث آسیب به مو ها و افزایش ریزش شود. سعی کنید از هر نوع وسیله حرارتی مانند سشوار یا میله فرکننده مو استفاده نکنید. اگر باید موها را با سشوار خشک کنید سشوار را روی سردترین حالت ممکن تنظیم کنید.

روش دوم

به موهای تان رسیدگی کنید

۱٫ محصولات مراقبتی مناسب موهای تان را پیدا کنید

محصولات مراقبتی مناسب موهای تان را پیدا کنید

به نظر می رسد بعضی محصولات مو مانند شامپوها و نرم کننده ها به پر و سالم ماندن مو کمک می کنند.ممکن است بخواهید قبل از اینکه بدانید کدام محصول برای مو و استایل موهای تان بهتر است چند محصول را امتحان کنید.سعی کنید موارد زیر را برای خرید محصول بررسی کنید:

  • به دنبال محصولاتی که برچسب “شامپو حجم دهنده” دارند باشید.
  • از خرید محصولاتی مانند”شامپو نرم کننده”خودداری کنید چون این شامپوها ظاهری کم پشت یا سنگین به مو می دهند.
  • از خرید محصولاتی که “نرم کننده قوی” دارند خودداری کنید.این محصولات می توانند موها را سنگین کنند و باعث کم پشت نشان دادن موها شوند.
  • سعی کنید شامپو نرم کننده ای را بخرید که برای ترمیم موها طراحی شده اند.
  • محصولاتی که حاوی بیوتین یا سیلیس هستند هم می توانند برای ریزش مو مفید باشند.

۲٫ از استرس دوری کنید

از استرس دوری کنید

استرس می تواند ریزش مو را افزایش دهد.استرس می تواند باعث شود فولیکول مو در مرحله استراحت قرار بگیرد و درنتیجه پوشش مو نازک تر شود. ریزش مو بر اثر استرس می تواند دوباره از طریق کاهش استرس رویش پیدا کند. البته این کار برای مادر بعد از زایمان با کودک جدید می تواند خیلی سخت باشد.مطمئن شوید زمانی که به کمک نیاز دارید از کسی کمک می گیرید و شریک تان تا حد ممکن به شما در انجام کارها کمک می کند.

۳٫ موها را به سبک جدید کوتاه کنید

موها را به سبک جدید کوتاه کنید

از آرایشگاه بخواهید موهای تان را به سبک جدیدی کوتاه کند که انها را پرتر نشان دهد. به خاطر داشته باشید که ریزش مو بعد از زایمان موقتی است و به محض اینکه موها دوباره رشد کنند می توانید دوباره استایل موهای خودتان را داشته باشید.مدل موهای بلندتر می تواند ریزش مو و کم پشتی را بیشتر نشان دهند.

۴٫ مراقب رژیم غذایی تان باشید

مراقب رژیم غذایی تان باشید

رژیم غذایی می تواند بر سلامت موهای تاثیر داشته باشد.با مصرف بعضی غذاها می توانید از سلامت موهای تان اطمینان داشته باشید.رژیم غذایی تان را از لحاظ وجود ویتامین ها و مواد معدنی زیر کنترل کنید:

  • پروتئین: مو از پروتئین ساخته شده است.دریافت پروتئینی کافی در رژیم غذایی تان به حفظ استحکام موهای شما کمک خواهد کرد.
  • آهن: اگر گوشت مصرف می کنید،سعی کنید گوشت بدون چربی که منبع عالی از اهن هستند را مصرف کنید.برای گیاه خواران سویا،عدس و اسفناج منبع خوبی از اهن محسوب می شوند.
  • فلاونوئیدها و انتی اکسیدان ها:سبزیجات و میوها حاوی فلاونوئیدها و انتی اکسیدان ها هستند که به حفظ فولیکول مو کمک می کنند.

۵٫ مکمل مصرف کنید

برای جلوگیری از ریزش مو مکمل مصرف کنید

بعضی از مکمل ها برای حفظ سلامت و استحام مو توصیه می شوند. درحالی که منتظر بازگشت سطوح هورمون ها و رشد موها به حالت طبیعی هستند،می توانید موها را با بعضی مکمل هایی مانند ویتامین های ب،ث،ای و زینک درمان کنید.

شواهدی وجود داردکه مصرف خوراکی بیوتین و استعمال موضعی کرم های حاوی کلوبتازول پروپیونات می تواند به ریزش مو کمک کند.

۶٫ استفاده از روش جلوگیری از بارداری  هورمونی را در نظر بگیرید

استفاده از روش جلوگیری از بارداری  هورمونی را در نظر بگیرید

بعد از بارداری سطوح هورمون استروژن کمتر از حد طبیعی خواهد بود. روش کنترل تولد هورمونی می تواند به افزایش سطوح استروژن کمک کند که به نوبه خود می تواند برای ریزش مو بعد از زایمان مفید باشد.

شما باید حداقل ۴ هفته بعد از زایمان قبل از شروع کنترل تولد هورمونی منتظر بمانید. شروع خیلی زود ان باعث افزایش خطر لخته شدن خون می شود. اگر در حال شیردهی هستید باید تا زمانی که شیرتان تامین شود صبر کنید چون کنترل تولد هورمونی تولید شیر را مختل خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *