توصیه به مادران باردار: مراقب آلودگی ها باشید

مونواکسید کربن، قاتل خاموش

مونواکسید کربن که به آن قاتل خاموش هم اطلاق می شود ماده ای بسیار سمی است که بی رنگ و بی بو و بدون طعم می باشد و پوست را تحریک نمی کند .

این گاز می تواند از سوختن ناقص مواد سوختی حاصل گردد بخصوص از اجاق های چوبی و موتور خانه های گازی – بخاری های گازی- ژنراتورها – بخاری های نفتی و گازی وارد محیط می شوند .
گاز co بطور رقابتی با اکسیژنH.g.b وصل می شود و مانع اکسیژن رسانی به بافت می گردد و اگر در سه ماهه اول مادر باردار در معرض این گاز قرار گیرد موجب زایمان زود رس ، کاهش رشد جنین و نقص مادر زادی قلب و شنوایی می شود.

از عوامل موثر بر تاثیر گذاری این گاز بر مادران باردار می توان به مقدار گاز co و سن حامگی و مدت زمان تماس زن باردار اشاره کرد .

علائم این مسمومیت مزمن مشابه علائم بارداری است. این علائم شامل تهوع و استفراغ و احساس خستگی است که در اکثر موارد به دلیل تشابه علائم این مسمومیت با علائم بارداری توجهی به آن نمی شود.

ذرات ريز معلق

تماس با ذرات معلق در محیط زیست بصورت جامد و مایع که می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از تبدیل مواد موجود در اکسید سولفور گاز No2 و مواد ارگانیک قابل اشتعال (سوخت های جامد و فسیلی) حاصل گردند می تواند برای مادران باردار عارضه ایجاد کند.

هر اندازه ذرات معلق ریزتر باشد( ۱۰ > میکرو گرم) قدرت تخریب آنها افزایش می یابد که با نفوذ به ریه موجب بروز عارضه می شود.

این مواد موجب کاهش رشد جنین و کاهش وزن تولد و بیماریهای ریوی نوزادان می شود.

اوزون محافظ و اوزون مزاحم 

اوزون وظیفه محافظتی درجو زمین در مقابل اشعه خورشید را عهده دار است. ولی اوزون موجود در سطح زمین برای سلامتی مضر است.
اوزون سطحی توسط فعل و انفعالات شیمیایی حاصل از لوله اگزوز ماشین، بخار بنزین، آلودگی کارخانه های صنعتی و حلال های شیمیایی و طبیعی بوجود می آید که می تواند برای نوزاد خطراتی همچون آسیب های شدید ریوی و کاهش وزن جنین را به همراه داشته باشد.

سیگار دودی درچشم همه 

مهمترین آلاینده شیمیایی سیگار است .مصرف سیگار توسط مادرباردار و یا در معرض قرار گرفتن دود سیگار و یاهر دودی می تواند موجب اختلال رشد درجنین شود. آسیب سیگار در گروه آلاینده های شیمیایی بسیارجدی تر و شدید تر است و دیده می شود که نوزادان در بدو تولد قد و وزن کمتری دارند و بیماری های ریوی مثل آسم و اختلالات شناختی مثل صحبت کردن و زبان آموزی و بد هوشی بطور واضح بین آنها افزایش می یابد .

نقاشی ممنوع

گاز حاصل از رنگ های شیمیایی که حلال های آن می تواند روغنی و یا آبی باشد نیز برای مادران باردار می تواند ایجاد عارضه کند . زنان باردار نباید در معرض گاز حاصل از رنگ ها ( رنگ های روغنی گاز بیشتری تولید می کنند) قرار بگیرند. علائم حاصله از تماس با گاز رنگ ها: سر درد ، سرگیجه ، تهوع و خستگی می باشد.

توصیه می شود اگر قصد دارید رنگ منزل و یا اتاق کودک خود را تغییردهید یا قبل از بارداری اقدام کنید و یا هنگام نقاشی تا برطرف شدن کامل اثرات رنگ در معرض دائمی محیط قرار نگیرید.

شوینده ها با نگاه منفی 

این بخش شامل حلال ها، اسید ها و بازها، اسپری ها، خوشبو کننده ها، ضد عفونی کننده ها و نرم کننده ها است که می تواند موجب بروز آلرژی در نوزادان باشد.

توصیه می شود بانوان باردار مطلقاً از مواد شوینده قوی بخصوص موادی كه دارای گاز و بخارات هستند مانند جرم‌گیرها و سفید‌كننده‌ها استفاده نكنند چرا كه ایجاد تنگی نفس و عوارض ریوی برای مادر باعث كمبود اكسیژن در خون مادر و در نتیجه اكسیژن‌رسانی ناقص به جنین و بالا رفتن دی‌اكسید كربن خون خواهد شد و احتمال كم‌خونی را در جنین بیشتر می‌كند.

از گروه آلاینده های فیزیکی می توان صوتهای نامطلوب که به اصطلاح noise اطلاق می شود اشاره کرد. 

امواج صوتی در کارگران زن می تواند موجب آسیب جدی به جنین آنها شود .همانطور که می دانیم مجاری حلزونی در هفته بیست و چهارم حاملگی کامل می شود و مسیر شنوایی در هفته بیست و هشتم حاملگی کامل می شود . آستانه شنوایی در هفته بیست و چهارم حاملگی از افراد بالغ کامل تر است و معادل ۴۰ دسی بل می باشد که در هفته چهل و دوم حاملگی به ۵/۱۳ dc کاهش می یابد و جنین امواج ضعیف تر را هم می شنود. با توجه به این موضوع است که امواج صوتی با فرکانس ۲۲۰ Hz و ۱۵۰۰۰ Hz معادل ۱۰۰ -۱۳۰ dc برای یک تا چهار ثانیه می تواند برای سلامت جنین بعنوان یک تست تشخیصی استفاده شود . 

اگر مادری بطور طولانی در معرض امواج با فرکانس ۸۵ – 95 dc قرار گیرد می تواند ریسک ناشنوایی را در کودکان به میزان سه برابر افزایش دهند . اگر امواج صوتی در مرحله تکامل مجاری حلزونی با مادر تماس داشته باشند می توانند موجب صدمات جدی برای جنین را به همراه داشته باشند .

مطالعات مختلف روی مادرانی که در محل کار با صوت یا فرکانس زیاد تماس دارند یا نزدیک مناطق پر سر وصدا مثل فرودگاه زندگی می کنند ، ایجاد صدمات جدی را تائید نکرده است .

در بعضی از مناطق در آلمان زنان باردار در محیط های پر صدا بالای ۸۰ dc نباید زندگی یا کار کنند .
کمیته محیط زیست آمریکا می گوید زندگی زنان باردار در محل های پر سر و صدا می تواند موجب ناشنوایی با امواج صوتی فرکانس بالا را به دنبال داشته باشد و همچنین می تواند موجب زایمان زود رس و کمبود رشد جنین را به دنبال داشته باشد و به پزشکان متخصص اطفال نیز توصیه می شود که نوزادان در بدو تولد مورد آزمایش و تست ناشنوایی قرار گیرند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *