تفاوت علائم پریود و بارداری/ داشتن علائم پریود و پریود نشدن!

یکی از شایع ترین نشانه های بارداری حساس شدن سینه ها و نوک سینه هاست که معمولاً در طی ۳ هفته اول بارداری خود را به وضوح نشان می دهد… علایم و نشانه های بارداری معمولا از زمان عادت ماهیانه فرد آغازمیگردد و بیشتر علایم شبیه علایم پریود می باشد…

تمام خانم ها می دانند درد پریودی چگونه است. برای فهمیدن دلیل دردهای بارداری باید فرایند لقاح را بدانید. تخمدان ها تخمک های بالغ ترشح می کنند. اگر این تخمک ها با اسپرم برخورد داشته باشند، تخمک بارور می شوند. سپس این تخمک ها از طریق لوله رحم به کمک فیبرهای کوچک داخل سطح لوله های رحم، به سمت رحم حرکت می کنند. هنگامی که این تخمک ها به رحم می رسند، بر روی دیواره رحم کاشته می شوند. این اتفاق تا دوازده روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. اما پریودی حدود چهارده روز پس از تخمک گذاری انجام می شود.

در این زمان، علائمی مانند گرفتگی عضلات، لکه بینی، درد سینه ها، سرگیجه و خستگی مشاهده می کنید. برخی افراد این علائم را با علائم پریودی اشتباه می گیرند. تشخیص تفاوت درد پریودی و بارداری کاری آسان نیست. بنابراین باید تفاوت بین بارداری و پریودی را بدانید.

درد پریودی به شکلی است که قسمت پایین شکم به شدت تحت فشار قرار می گیرد. برخی خانم ها درد کمتری حس می کنند. آن ها درد را در ناحیه پایین شکم و پشت حس می کنند. همچنین در شکم نفخ احساس می کنید. گرفتگی و درد پریودی در افراد مختلف متفاوت است. برخی درد قابل تحملی را تجربه می کنند. برخی دیگر درد شدیدتری تجربه می کنند که مانع از کار کردن، به مدرسه رفتن و … می شود.

در برخی موارد درد پریودی شامل لکه بینی پیش از شروع پریودی است. اغلب این خونریزی قرمز روشن است و قابل توجه است. این خونریزی در این حالت از خطی نازک بیشتر نیست.

درد شکم در اوایل بارداری چگونه است؟

در هنگام بارداری، درد و گرفتگی عضلات کمتر از درد پریودی است. بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک قسمت متمرکز می شود. به عنوان مثال، اگر تخمک بارور به قسمت راست رحم چسبیده باشد، گرفتگی و درد در پهلوی راست بیشتر از پهلوی چپ حس می شود. بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک نقطه است و مانند گرفتگی واقعی نیست. این درد از دو ساعت تا دو روز به طول می انجامد.

اگر فکر می کنید باردار هستید و گرفتگی ها و دردها ناشی از لقاح نطفه است سعی کنید به علائم توجه کنید. این درد نباید خیلی زیاد باشد. اگر درد آنقدر زیاد است که قابل تحمل نیست، حتما با پزشک تماس بگیرید. به خصوص اگر در حالت طبیعی در پریودی درد شدید حس نمی کردید. اما نترسید. هر بارداری به شکلی خاص است و دردهای متفاوتی دارد.

گاهی اوقات گرفتگی و درد ناشی از بارداری همراه با لکه بینی است اما این مسئله در تمام خانم ها دیده نمی شود. گاهی اوقات گرفتگی عضلات روز پیش از خونریزی مشاهده می شود. گاهی نیز لکه بینی بدون درد ملاحظه می کنید. ترشحات واژن در تخمک گذاری معمولا به رنگ قهوه ای روشن یا صورتی روشن است. این ترشحات معمولا دیده نمی شود و توجه خانم را جلب نمی کند.

یکی از خطرناکترین عارضه هایی که جنین را تهدید می کند ناآگاهی مادر از بارداری و انجام کارهایی، چون مصرف دارو به ویژه دارو های اعصاب و روان، مسکن و آنتی بیوتیک، سوار شدن برهواپیما، داشتن استرس شدید، بلند کردن وسیله های سنگین، مصرف سیگار، انجام جراحی یا تزریق ژل و بوتاکس، استفاده از برخی دارو های موضعی و مصرف برخی مواد غذایی ناسالم است.
بسیاری از مادران پس از مدتی با مشاهده خونریزی به پزشک مراجعه می کنند و متوجه سقط جنین ناخواسته می شوند درصورتی که اگر از روز های اولیه بارداری خود را تشخیص می دادند جنین آن ها زنده می ماند. 

۱۲ علامت بارداری!

 1- حساس شدن و دردناک بودن سینه ها

یکی از شایع ترین نشانه های بارداری حساس شدن سینه ها و نوک سینه هاست که معمولاً در طی ۳ هفته اول بارداری خود را به وضوح نشان می دهد. متورم و دردناک شدن سینه ها شبیه قبل از پریود است . این درد پس از اتمام سه ماهه نخست به میزان زیادی کاهش پیدا می کند زیرا بدن خودش را با میزان هورمون ها تطبیق داده است

 2- گرفتگی عضلات

در اوایل بارداری گرفتگی و درد عضلات زیر شکم و لکه بینی به صورت کم و به رنگ صورتی شایع است .

 3- حالت تهوع و بیزاری از غذا

اگر تازه باردار شده باشید، بعید نیست از بوی قرمه سبزی یا قهوه حالتان بد شود و برخی از رایحه ها منجر به حالت تهوع شما بشوند. با اینکه به طور صددرصد تایید نشده است، اما این روند احتمالا عوارض افزایش هورمون استروژن در بدن است. ممکن است در این دوران متوجه شوید دیگر به غذاهایی که تاکنون عاشق آنها بوده اید، علاقه ای ندارید. تهوعبرخی از زنان یک ماه پس از باردار شدن دچار حالت تهوع های صبحگاهی می شوند. برخی دیگر نیز یک یا دو هفته زودتر این اتفاق رخ می دهد. البته این حالت مختص صبح نیست. حالت تهوع به همراه و یابدون استفراع می تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. حدود نصف زنان باردار که دچار تهوع می شوند پس از قدم گذاشتن به سه ماهه دوم، کاملا خوب می شوند. البته گاهی ممکن است تا ماه چهارم نیز ادامه داشته باشد.

 4- تغییر حالات روحی

بسیار نرمال و طبیعی است که تعادل احساسی نداشته باشید و خیلی زود تغییر حالت دهید. دلیل آن تغییر هورمون های بدن و تاثیر آنها روی سیستم عصبی است. هر فردی واکنش متفاوتی به این موضوع دارد. برخی از زنان باردار دچار افزیش احساسات – خوب یا بد – می شوند و برخی دیگر افسرده یا مضطرب می شوند.

۵- تکرر ادرار

تغییرات هورمونی ایجاد شده باعث می شوند تا جریان خون در ناحیه کلیه افزایش پیدا کند. این مساله باعث می شود تا مثانه خیلی سریع پر شود و شما مجبور هستید خیلی زود به زود دستشویی بروید. این نشانه از اوایل هفته ششم در سه ماهه نخست آغاز می شود. تکرر ادرار در طول بارداری ادامه خواهد داشت و بعد از ۳ ماهگی بتدریج بهبود می یابد.

۶- خستگی

احتمال دارد به دلیل افزایش پی در پی هورمون پروژسترون باشد که روی خواب زنان باردار تاثیر می گذارد. البته حالت تهوع های صبحگاهی و تکرر ادرار در طول شب نیز در خستگی و بی حالی بی تاثیر نیستند. پس از ورود به سه ماه دوم، کمتر احساس خستگی خواهید داشت. البته این حس دوباره در انتهای بارداری به سراغ شما خواهد آمد زیرا مدام در حال حمل وزن بیشتر از خود هستید و شب ها نیز راحت نمی خوابید.

۷- یبوست

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در بارداری که عملکرد سیستم گوارش را کند می کند، یبوست در بارداری امری رایج است. برای کاهش این عارضه، آب زیاد مصرف کنید، ورزش کنید و از مواد غذایی فیبردار استفاده نمایید.

۸- حالت سرگیجه

حالت سرگیجه و ضعف کردن به دلیل باز شده عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان باردار مشاهده می شود..

۹- توقف عادت ماهانه :

برای آن دسته از خانم هایی که قاعدگی مرتب دارند توقف عادت ماهانه می تواند نشانه خوبی باشد . امااگر قاعدگی منظمی ندارید با مشاهده نشانه های دیگر همچون تکر ادرار، حالت تهوع، سفت و دردناک شدن سینه ها و … می توانید احتمال دهید که باردار هستیددر این شرایط سریعاً به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش های مختلف از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

۱۰- تشیص بارداری به وسیله تستهای آزمایشگاهی

از طریق آزمایش خون و آزمایش ادرار ، مثبت یا منفی بودن حاملگی مشخص می شود .هر دو قسمت از طریق اندازه گیری هورمون گنادوتروپین انجام می شود . میزان این هورمون در آزمایش خون از روز ۸ تا ۱۰ و در آزمایش ادرار از ۲۱ تا ۲۸ حاملگی قابل تشخیص است . گاهی اوقات ممکن است با وجود حامله بودن جواب آزمایش منفی باشد . در این حالت چنانچه علایم ذکر شده بالا را داشتید بعد از یک هفته مجدداً آزمایش را تکرار کنید .

۱۱- افزایش دمای عمومی بدن

هنگامی که دمای بدن شما هنگام صبح و پیش از بلند شدن از جا و خوردن غذا، خیلی بالاست و این مساله تا ۳ هفته همچنان ادامه داشت، احتمالا باردار هستید.

۱۲- نتیجه مثبت تست بارداری خانگی

همه تبلیغاتی که شرکت های تولید کننده این تست ها ارائه می کنند، اما هیچ کدام از آنها تا یک هفته پس از عقب افتادن پریود، دقیق و قابل اعتماد نیستند. بنابراین، اگر پیش از این تاریخ تست کردید و جواب منفی بود، حتما چند روز بعد نیز این تست را تکرار کنید. این را در نظر داشته باشید، جنین پیش از آنکه شما متوجه شوید باردار هستید رشد می کند و هنگامی که شک دارید، باید حتما مراقب سلامتی خود باشید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *