تغییر رنگ چشم نوزاد تا چند ماهگی ثابت می شود؟!

رنگ چشم نوزاد از ۶ ماهگی به بعد شروع به تغییر می کند و معمولا تا ۱۲ ماهگی ثابت می شود اما بعد از ۳ سالگی امکان تغییر رنگ آن وجود ندارد…

شما برای تشخیص رنگ چشم‌های فرزندتان، باید ۶ تا ۱۲ ماه منتظر بمانید! رنگ چشم نوزاد در حین این‌که بزرگ می‌شود به رنگ دائمی قهوه ای، سبز یا هر رنگ دیگر تبدیل می‌شود. در زمان تولد، کمبود رنگدانه‌ی ملانین وجود دارد، اما با گذشت زمان، عنبیه تولید ملانین را آغاز می‌کند تا رنگ واقعی چشم مشخص شود. حدود شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا رنگ واقعی چشم نوزاد پدیدار شود.

قاعده کلی این است که رنگ چشم نوزادان، در صورتی که تغییر کند، به سمت تیره شدن می‌رود. برای مثال اگر فرزندتان در لحظه تولد چشم‌هایی آبی داشته باشد، به مرور ممکن است رنگ چشم‌هایش سبز یا قهوه‌ای شود، اما اگر چشم‌های او فندقی رنگ باشد، بعید است که این رنگ از گروه رنگ قهوه‌ای فراتر برود.

عوامل موثر بر تغییر رنگ چشم نوزاد

برای تغییر کردن رنگ چشم نوزادان، دو دلیل وجود دارد؛ ژنتیک و ملانین.

ژنتیک: ترکیب ژن‌هایی که از هر دو والد به نوزاد می‌رسد، در تعیین رنگ چشم او دخیل است. متخصصان می‌گویند تقریبا ۱۵ ژن مسئول تعیین رنگ چشم نوزادان است. به گفته آنها اگر رنگ چشم هر دو والد آبی باشد، فرزند آنها هم ممکن است چشم‌هایی با رنگ آبی، سبز یا قهوه‌ای پیدا کند. اما اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها چشم قهوه‌ای داشته باشند، بعید است که رنگ چشم فرزندشان چیزی جز قهوه‌ای شود؛ چراکه رنگ قهوه‌ای، ژن غالب است. البته نباید این نکته را از یاد برد که ژن‌ها تنها از پدر و مادر به فرزند نمی‌رسند، بلکه ممکن است یک نوزاد، رنگ چشم‌هایش را از اجداد خود که چند نسل پیش از او می‌زیسته‌اند به ارث ببرد.

ملانین: عامل دیگر تعیین رنگ چشم کودک، ملانین است. یعنی همان رنگدانه‌هایی که بر رنگ پوست، مو و چشم تاثیر می‌گذارد. مهمترین دلیلی که چشم‌ها رنگ‌های مختلفی پیدا می‌کنند، میزان رنگدانه در پشت عدسی آنهاست. کودکانی که مقدار زیادی ملانین در عنبیه خود دارند، چشم‌هایی قهوه‌ای پیدا می‌کنند، در حالی که اگر میزان این رنگدانه در عنبیه کم باشد، رنگ چشم کودکان آبی یا سبز می‌شود.
گذشته از این، باید بدانید که میزان ملانینی که پشت عدسی چشم فرزندتان است، با افزایش سن او ممکن است افزایش پیدا کند و به همین دلیل ممکن است در طول سال‌ها، رنگ چشم‌های او رو به تیره شدن برود. البته این اتفاق قطعی نیست و ممکن است برخی از کودکان، با بزرگتر شدن تغییری را در رنگ چشم خود مشاهده نکنند.

* در زمان تولد، رنگ چشم نوزادان روشن است، چرا که نوزادان تازه متولد شده ملانین فعال که سلول‌های را تیره می‌کند، ندارند.

* هنگامی که کودک شما ۶ ماهه است، رنگ چشم او شروع به تغییر می‌کند.

* به تدریج، رنگ چشم بر اساس ژنتیکی که به ارث برده، سایه‌های مختلفی می‌گیرد. چنین تغییراتی در سن شش ماهگی شروع می‌شود.

* در سه سالگی، بچه‌ها رنگ چشم مشخصی دارند که دیگر تغییر نمی‌کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *