تشخیص جنسیت در هفته هفتم بارداری ممکن شد!

تشخیص جنسیت در هفته هفتم بارداری با کیت مولکولی!

 دانشمندان کشورمان توانستند کیت مولکولی برای تشخیص جنسیت جنین در هفته هفتم بارداری بسازند که دقت آن بالای ۹۸ درصد است. تاکنون تنها روش قطعی برای تشخیص جنسیت جنین سونوگرافی و بعد از اتمام ماه سوم بارداری بوده است.

این کیت برای اولین بار است که در کشورمان تولید شده است و پیش از آن در دیگر کشورها ساخته شده بود، اما کیفیت کیت تشخیص جنسیت جنین تولید داخل در حدی با کیفیت است که می‌تواند با رقیبان خارجی برابری کند. همچنین این کیت در مقایسه با رقیبان خارجی از قیمت مناسب‌تری برخوردار است، فاقد مواد شیمیایی خطرناک است و می‌توان آن را در دمای معمولی نیز نگهداری کرد.

آقای کاظم دستجردی، استادیار دانشکده علوم پزشکی شهر بیرجند که مدیر عامل شرکت تولید کننده این کیت است اعلام کرد: این کیت می‌تواند با روشی غیر تهاجمی و با استفاده از ۲ میلی‌لیتر از خون مادر، در هفته هفتم بارداری جنسیت جنین را تشخیص دهد.

گروه زیست فناوری تولید کننده کیت تشخیص جنسیت جنین حدود دو سال پیگیرانه توانست با استفاده از روش ریل تایم پی‌سی‌آر (Real-Time PCR) و با استفاده از پروب های رنگی با نام تکمن (TaqMan) این اختراع را عرضه کند. حساسیت این کیت تشخیص جنسیت جنین برابر با ۲ واحد ژنومیک است.

روش کار کیت تشخیص جنسیت جنین از هفته هفتم بارداری

روش کار این کیت تشخیص جنسیت جنین به این صورت است که خون مادر را دریافت می‌کند و وجود ژنی به نام SRY را در آن بررسی می‌کند. در صورتی که این ژن در خون مادر وجود داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که جنسیت نوزاد پسر است. اگر ژن SRY در خون مادر وجود نداشته باشد، می‌توان گفت که جنسیت جنین دختر است.

استفاده از ماده ژنتیکی دی ان ای (DNA) به روش Real-Time PCR یکی از روش‌های قابل اطمینان است که با آن می‌توان در هفته‌های اول بارداری جنسیت جنین را تشخیص داد. 

منبع خبر : ایسنا

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *