تزریق اپیدورال درد دارد؟!/ بی حسی از کمر در سزارین

آیا تزریق اپیدورال برای سزارین برای بی حسی از کمر درد داره؟!

سلام هفته ۳۷ بارداری هستم و بچه من نچرخیده و در وضعیت عرضی قرار داره. دکترم گفت چون بچه نچرخیده باید سزارین بشی. من بین بیهوشی کامل و بی حسی از کمر یا اپیدورال، دومی را انتخاب کردم. اما می ترسم اون آمپول بی حسی از کمر درد داشته باشه. آیا تزریق اپیدورال درد دارد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

خیر- تزریق آمپول بی حسی اپیدورال درد بسیار اندک چند ثانیه ای دارد و در حدی نیست که اصلاً به آن فکر کنید و برای شما ایجاد استرس کند.

تزریق اپیدورال درد دارد

شایع ترین شکل بی حسی که در زایمان های سزارین استفاده می شود، اپیدورال و نخاعی است. هر دو نوع این بی حسی، از اواسط سینه تا انگشتان پای شما را بی حس می کند، ولی امکان هوشیاری باقی می ماند تا تولد فرزند خود را تجربه کنید. ممکن است در حین عمل نوعی احساس کندن و کشیده شدن داشته باشید، ولی هیچ دردی احساس نمی کنید.

گاهی متخصص بیهوشی قبل از برداشتن سوند نوعی آرام بخش داخل سوند اپیدورال یا نخاعی تزریق می کند تا درد بعد از عمل را به حداقل برساند یا از آن جلوگیری کند.

در صورت فوریت برای خروج بچه و نداشتن وقت برای انجام اپیدورال یا بی حسی نخاعی، ممکن است بیهوشی عمومی لازم باشد. در آن صورت، در طول سزارین به خواب می روید و کلًا در سراسر روش کار بیهوشید. بیهوشی عمومی همچنین ممکن است به دلیل مشکلات دوران بارداری که انجام اپیدورال یا بی حسی نخاعی عاقلانه نباشد، ضرورت یابد.

تزریق داروی بی‌حسی موضعی به داخل فضای اپیدورال (فضای بین مهره‌ای کمری) می‌توان درد ناشی از زایمان از جمله سزارین را تسکین بخشید.

هنگام ایجاد بی‌حسی نخاعی پیش از زایمان، ورود ماده بی‌حس‌کننده از طریق یکی از فضاهای بین‌مهره‌ای کمری صورت می‌گیرد و معمولا از کاتتر (لوله ظریف) ثابتی برای این منظور استفاده می‌شود تا امکان تزریقات مکرر حتی برای کاهش درد مادر پس از زایمان نیز با استفاده از آن امکان‌پذیر شود.

بی‌حسی اپیدورال برای اعمال جراحی مربوط به شکم و اندام تحتانی به کار می‌رود. این نوع بی‌حسی در بسیاری موارد، به عنوان مکمل بیهوشی عمومی بخصوص برای اعمال جراحی قفسه سینه و قسمت فوقانی شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *